850 remproblem - hur gick det sen?

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
När ski doo släppte 850in så minns jag att det var väldigt mycket skriverier om att remmarna hade extremt kort livslängd. Det skrevs hur mycket som helst om det och folk var skogstokiga.

Men vad hände sen? Ser ingenting om det längre? Var det fel på variatorerna? Gjordes det recall och de byttes?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Ingenting revolutionerande har hänt, små förändringar och justeringar har gjorts varje år så totalt är det betydligt bättre på senare årsmodeller.

Men använder du inte huvudet så kan du steka remmen på relativt kort tid fortfarande, men det gäller å andra sidan alla storkubikare oavsett märke.
 

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Ingenting revolutionerande har hänt, små förändringar och justeringar har gjorts varje år så totalt är det betydligt bättre på senare årsmodeller.

Men använder du inte huvudet så kan du steka remmen på relativt kort tid fortfarande, men det gäller å andra sidan alla storkubikare oavsett märke.
Okey, men vågar man köpa en tidig 850? Vet du om BRP gjorde nån recall av något slag?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Det gjordes uppdateringar av motorfästen/torn till sekundäraxel m.m så dom flesta bör vara uppdaterade. Variatorsetup är bättre på senare årsmodeller men det är inga stora pengar om det behövs, man måste inte köpa ett kit för 5000-6000:-.

Just -17 skulle jag undvika om man inte hittar en till bra pris för dom hade problem med dålig kvalite på drevet på vattenpumpen. Det bör man byta förebyggande om det inte är gjort för att undvika problem. Komplett pump går på ca 3000:- Från -18 och framåt är det uppdaterat och jag känner inte till några problem där. Vattenpump finns inte längre att köpa till -17 man får gå på artnr från -18 och senare.
 

patric70

Välkänd medlem
14 okt 2014
127
3
18
Södra Dalarna
Har en 2018 summit x
På min maskin så byggde man om variatorskyddet för att förebygga problemet. Det man gjorde var att flytta ett fästet så det sitter på utsidan och nita fast det igen med det släta inåt. Inga remproblem på min efter det :)
 

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Det gjordes uppdateringar av motorfästen/torn till sekundäraxel m.m så dom flesta bör vara uppdaterade. Variatorsetup är bättre på senare årsmodeller men det är inga stora pengar om det behövs, man måste inte köpa ett kit för 5000-6000:-.

Just -17 skulle jag undvika om man inte hittar en till bra pris för dom hade problem med dålig kvalite på drevet på vattenpumpen. Det bör man byta förebyggande om det inte är gjort för att undvika problem. Komplett pump går på ca 3000:- Från -18 och framåt är det uppdaterat och jag känner inte till några problem där. Vattenpump finns inte längre att köpa till -17 man får gå på artnr från -18 och senare.
Okey, tack!
 

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Har en 2018 summit x
På min maskin så byggde man om variatorskyddet för att förebygga problemet. Det man gjorde var att flytta ett fästet så det sitter på utsidan och nita fast det igen med det släta inåt. Inga remproblem på min efter det :)
Aha, vet du om det var på uppdrag från BRP eller handlarens initiativ?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Jag fick ombyggnaden av variatorskydd till min -18, tror det sitter från -19 och framåt. Fästet för själva skyddet flyttades utanför variatorn. Men för mig hjälpte det inte! Skapade snarare fler problem då det istället hoppade lös när man skråkörde och nånting stötte i sidokåpan. Det finns några där remmar gått för att dom tagit i variatorskyddsfästet men majoriteten hade problem pga kass variatorsetup samt för mjuka motorkuddar. BRP släppte ett eget kit med helix och sekundärfjäder skitbilligt om det fortfarande finns kvar, artnr finns i nån tråd här på forumet nånstans. Det sparar många remmar och man får en skoter som går bättre.

Jag själv var tvungen att byta till tyngre vikter för att få nån ordning på det men skotern blir tråkigare och det är få som verkligt behöver det. Går det en eller två remmar per säsong tycker jag är helt överkomligt, det var värre med 8-10 per säsong från början. Kör Polaris nu och det håller ungefär samma där som efter jag fick till summiten.
 
Reactions: Startgas1

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Problemet med variatorskyddet, var väl inte skyddet i sig?
Det var väl själva fästet för variatorskyddet som byggde för mycket inåt, så att remmens utsida slog/skrapade i fästet när man släppte gasen från fullt gaspådrag...
Bonnmekartipset som faktiskt funkade fint var att bocka ned fästets inåtstickande del, så att bajonettfattningen för variatorskyddet fortfarande funkade men utan någon inåtstickande plåt.

Jag gjorde så på min 2018 Boondocker, och när den var in på bulletinuppdateringar så var verkstaden nöjd med lösningen och monterade inte det som ingick i uppdateringen.
Jag har inte haft något problem med remskav, så uppenbarligen har det funkat bra.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Hade min 2017 i 4 år utan problem, bytte remmar i tid och såg till att allt var rent och rätt inställt.
Den producerade mer remdamm än andra maskiner jag haft.
Den sträckte kedjan mer än både tidigare och senare maskiner.
Var remmen inte ordentligt spänd kunde den slå i den främre infästningen för remskyddet och antagligen fanns det individuella skillnader mellan maskinerna där.

Personligen var jag mer orolig för den veka s-modulen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Hade min 2017 i 4 år utan problem, bytte remmar i tid och såg till att allt var rent och rätt inställt.
Den producerade mer remdamm än andra maskiner jag haft.
Den sträckte kedjan mer än både tidigare och senare maskiner.
Var remmen inte ordentligt spänd kunde den slå i den främre infästningen för remskyddet och antagligen fanns det individuella skillnader mellan maskinerna där.

Personligen var jag mer orolig för den veka s-modulen.
Är s-modulen sämre på g4 än xp/xm? För på xp/xm är det ju ett skämt.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Är s-modulen sämre på g4 än xp/xm? För på xp/xm är det ju ett skämt.
Hade personligen inga problem som sagt men det var otroligt många som knäckte S-modulen på 2017 när den kom.
Om man ser till utfallet var den klart svagare än vad man varit van tidigare, sedan gjordes ändringar inför 2018 som jag minns det.
XP:n var otroligt lätt när den kom 08:a och blev sedan tyngre/mer förstärkt för varje år som gick så den var kanske ingen höjdare i början, ägde ingen själv för ens 2012 så jag vet ej.
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
På min -17 som jag haft sen hösten 2018 så fick den 966 ramper lägre drevning och nya motorkuddar innan jag köpte den. Sen jag köpte den har jag monterat annan helix och variatorskyddet med ventilation. Nu har den gått 780mil och jag har bara bytt rem var 200:e mil i förebyggande syfte och jag kör inte speciellt lungt och försiktigt men jag tänker iallafall på remtempen när jag kör
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
Får du ut 200 mil så kör du lugnt och försiktigt oavsett vad du tror ;)
Kanske blev otydligt, jag menade inte att jag kör jätte hårt men jag kör inte lungt heller. Om jag säger så här istället, tidigare skotrar fick jag ut 80 till 120 mil per rem
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
På min summit x 18 så pangades det ett par remmar i början, dock alla på transportsträcka i 6k varv jämngas. Åf schimsade motorfästen och tätade buken med silikon men hjälpte inte. Slutade med att jag köpte -20s ventilation i sidokåpan med tillhörande nytt variatorskydd och monterade diablo kittet. Nu håller remmarna 300+ mil, men variatorerna är fortfarande kokheta efter körning.
 

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Hade en Lynx xtrim -19 som jag blåste rem på varje 30e mil. Det gick åt 5 remmar innan jag tappade tålamodet. Testade både Diablo och modshops v-kit, inget gjorde saken bättre annat än att när remmen flög med diablokitet slet den med dom utstickande heelclickersena och stygga till primären så det var ju en liten extra bonus… Tycker om att köra rulle och hålla full mutter. Bytte till en Freeride 146” -22 och remproblemen var ett minne blott. Bytte rem i förebyggande syfte på 160 eller 180mil.
 
Reactions: patric70

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Köpte i vårvintras, var väl i månadsskiftet feb-mars, en -22 Freeride 154" som bara gått 30 mil.
Hann köra ca 100 mil och inte ett klagomål från remmen. Så nog har det hänt något sen förra 850n jag hade.
 
Reactions: patric70

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
G5 summit har fyra motorfästen och G4 tre så mycket satt i att motorn rördes för mycket. Sen ersatte man den katastrofalt dåliga remmen 531 med nuvarande 571 och den bidrog även till helt acceptabel förbrukning även på G4.

531 remmen var antingen smalare eller längre så många havererade remmar skedde just på transport pga att den tog i antingen variatorskydd eller bult/mutter under sekundärvariator.