800 Powertek problem

liljekvist

Medlem
24 nov 2009
36
0
1
Hallå,

är det någon vänlig själ som har elscheman och sprängskisser till powertek-motorn?

Köpte en Rev 440/800 för ett par veckor sen och reflekterade först över hur brutalt mycket soppa maskinen drar. Drygt 5L/mil vid lugn körning vilket känns helt åt helvete.

När jag började kolla så har dom ryckt ur i stort sett alla slangar till förgasarna samt kopplat bort och klippt av diverse kablar. Allt från förvärmning till avgasportarna.

Min tanke är att försöka återställa allt så nära original det går.

Motorn är från -06 och den är just nu bestyckad med 20 på lågfart och 440 på huvudmunstycke.
Rätt svårstartad när den är kall, men går bra när man väl fått igång den. Känns som den surar en del vid lugn körning.

Idéer och tips är varmt välkomna!

Mvh // Fredrik

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Kolla på brp. Finns sida med sprängskisser och elschema. De finns en tråd där den länken finns på första sidan av ski-doohär på snowmobile

liljekvist

Medlem
24 nov 2009
36
0
1
Kolla på brp. Finns sida med sprängskisser och elschema. De finns en tråd där den länken finns på första sidan av ski-doohär på snowmobile
Kanon. Den hade jag missat.

Men vad är det som kan göra att soppaförbrukningen ligger så högt? Eller drar Powertek-motorerna helt enkelt sådär mkt?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Powerteken är normalt rätt snål på soppan för att vara en 800:a när allt fungerar
Dvs när DPM och allt funkar.
Det låter som det varit en klåpare framme och bytt motor på din maskin...

Om jag inte har fel så sitter det rätt stora munstycken i förgasarna, sedan justerar DPM:en ner bränslet till en lagom nivå utefter höjd och temperatur.
Om den inte fungerar så går den fett...