800 Etec motor rassel eller pre-detonation

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
10
18
Fick bekymmer vid 795 mil med ett rassel ljud från motor över 6000 rpm, trodde det var kolvar/ringar som var slut.
Lämna in skoter till handlar, dom såg med BUDS att motor kompenserat med bränsle att det varit Pre-detonation.
Dom bytte filtret i tanken och informera den var väldigt smutsig, ÅF bytte också bägge kolvar (komplett) i förbyggande syfte.

Idag åkte jag på en lugn "inkörnings trip" skotern gick bra första milen, sedan blev det tydligare och tydligare samma rassel ljud
som tidigare över 6000 rpm.

Jag är inne på Slangfiltret igensatt ska testa blåsa igenom den (ska ju typ inte hända) eller nån injektor dålig?

Vad tror ni?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Rasslar de till endast när du drar på eller rasslar de även på jämn gas? Om de rasslar till just vid kraftigt gaspådrag kan de va spikning och då kan de va en spridare som är igensatt eller slangfiltret igen. gick den bra och tyst ett tag efter kolvbytet?
 
Reactions: jw1978

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
10
18
Ja, första milen efter kolv bytet kändes allt rätt. Sen blev det som innan kolvbytet och tankfilter bytet, men problemet var egentligen "bränsle tillförseln" inget fel på gamla kolvarna *dock visar det sig nu att det är fler problem. Ville inte provocera så mycket när jag hörde samma rassel som förut så varva jag inte över 6000 rpm men vid vis lägre belastning kommer rassel ljudet, körde bara lugnt hem 5-6000 rpm. Och maila ÅF om råd.

Nått i bränsle systemet är det. Spridare, regulator, slangfiltret.
Hur är det måste spridarna matchas med ECUn med BUDS?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
10
18
Efter att bytt bränsle pump behöver man göra nått speciellt?

Startar och gick tillslut på tomgång, men gick upp till 2000 rpm och "gäspar" efter bränsle.
provat låta den gå ca 3-4 minuter iaf. Samma sak plus motor kod.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
10
18
Hitta ett stort fel, bränslepumpen jag köpte var trasig, det var en beggad från en 2018 600 etec 200 mil, sånt händer ibland.
Har 60 vdc vid kontakten point C,d, men pumpen går inte.