800 etec l�cker kylarv�tska.

katjing

Rookie sledder
7 feb 2018
13
0
0
Oj, såg nu att du hade ett xp chassie (min 146a är ett xm-chassie) så då vet jag inte hur det är gällande att kunna byta med motorn på plats men de ska ju vara ganska lika i uppbyggnad så det borde gå. Riv ur sekundär, luftfilter, tank (inte nödvändigt men gör resten mycket enklare), primär, avgassystem, insug, töm ut ev kylvätska, ta loss rave-portar, lossa alla slangar som går till toppen och insuget, lossa toppen, ta loss cylindrar, ta loss cylindefotspackning och rengör noga, sätt ihop allt igen.

Jag åkte ju på att byta vevaxel också så jag hade rivit allt med motorn på plats när jag upptäckte det och fick lyfta ur motorn ändå. Det är lättare att skruva med motorn ute men man måste ändå riva av all kringutrustning så det än nästan samma jobb.
Tack för hjälpen. Jag gjorde precis som du föreslår ovan med undantagen att jag lät tank, primärvariator och rave-portar sitta kvar.

Det jävligaste var nog att få loss insugen, så att ta loss tanken behöver inte vara dumt, men är inte nödvändigt.

Skotern startade direkt utan krusiduller efter ihopsättning, ingen var mer förvånad än jag.

Om den håller tätt efter lite hårdkörning återstår att se.

Tack igen för hjälpen, alla ni som bidragit.
 

katjing

Rookie sledder
7 feb 2018
13
0
0
Jag tog också isär maskinen utan att ta bort det jag ansåg var onödigt...dumt...mycket enklare när skiten är borta
Ja, men rave-portar och primär tycker jag gott kan få sitta kvar om man bara ska lyfta cylindrarna. Jag skriver det här i fall någon snubblar över tråden när de ska riva sin maskin. Det gäller på en Xp, hur det är med xm och gen4 har jag ingen aning om.

Jag har plågat maskinen ganska rejält i påsk och den verkar hålla ihop. Riktigt roligt snöläge nu för att vara påsk. Djupt och löst.

Jag har dock börjat sukta efter en ny maskin till nästa år.
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Snubblade över tråden nu. Tappade hakan när jag såg brottet på din packning, jag har en 14 800 etec i garaget nu, bytte packning pga. Läckage utåt i sommar, 5 mil med den nya packning började skotern ryka och gå lurvigt.

Min packning såg till 100% ut som din, på millimetern, brottet är på exakt samma ställe som på din bild.

Höll det för dig i längden? Bytte du bara packning, inga bultar eller annat?

Blir tvungen byta kolvar denna gång, vill gärna inte att det händer igen. Funderar på varför den nya packningen gick, hittar inga ojämnheter i block eller cylinder.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
En packning kan inte gå av sådär under press ja inte ens med dåligt dragna cylinderbultar de måste endera gått av vid montering och ändå hållit tätt så ett tag eller gått av vid lyft av cylindrar. De finns risk att de är annat fel typ hål i block som nämndes tidigare i tråden.
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Förstår resonemanget, grejen är att första gången den läkte hade jag kört 200 mil med skotern när all kylväska spolade ur och lämnade röda spår i snön. Den packningen kunde jag vid inspektion innan jag rört motorn se hur packningen hade krypit åt sidan 2-3 mm, den stack ut utanför cylindern så pass att jag såg "pressformen" från urspulinglig position.

Därav är jag ganska osäker på vad som kan och inte kan hända. Jag lutar såklart mot handhavandefel (lite klurigt att montera cylindern och få in kolvarna på tuman hand utan att vagga omkring alltihop).

Det var när jag såg bilden i denna tråd som jag blev fundersam, brottet är inte långt ifrån kylgången ner i blocket och packningarna är konstruerade så att de täcker en bit av de hålen, och befinner sig i själva flödet av kylvätskan (stryper flödet så att säga). Kanske blir en svaghet om man inte efterdrar ordentligt tex.?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Spruta på locktights packningsklister på båda sidor av bottenpackningen nästa gång du river motorn de gör jag alltid och jag har aldrig fått ett läckage poå en motor efter jag blrjat med det för typ 25 år sedan Jag sprutar även på klistret mellan topp och cylinder. Först sprutar jag på hela ytan på cylindern väntar ett tag tills de klibbar för då kan man trycka fast oringarna så de sitter som berg och jag sprutar även på toppens hela yta.

Här har du sprayen https://www.autoexperten.se/bilvard/limma-tata-och-laga/ytbehandling/ytbehandling/loctite-3020-400ml/?gclid=EAIaIQobChMIk6b5kZvu5gIVjB0YCh25TQguEAQYAyABEgK18fD_BwE&gclsrc=aw.ds