800 bluddrar, går fett

Temper

Välkänd medlem
6 mar 2006
248
0
16
Har kört med min 800:a i 2 säsonger utan problem. Har skruvat med det mesta på skotern utom motorn och förgasarna förutom ett DJ s8x kit och boyesen rad valves. Den har inte dragit mycket soppa heller strax över 2l milen blandad körning. Var ut på första turen för säsongen och märkte genast att den inte gick som den skulle. Från 4100 rpm(som är inslags varvet) och upp till 5000-5500 rpm bluddrar den. Varvar man mer går den som den ska. Fick en smärre chock när jag skulle tanka, 31.5 liter soppa hade den dragit på 10 mil. All körning gick på led och inte i några höga hastigheter. Vad kan ha hänt??? Har ju inte skruvat på förgasarna eller nåt i motorn. Ska man bestycka om förgasarna eller??? Har inte kollat hur stiften ser ut. Ligger i sängen förkyld.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
du har alltså inte gjort ett skit åt motorn?.. kolla Reedsen så dem inte spruckit..
hur långt har maskinen gått?
komptesta den..är motorn sliten kan dom ha en tendens att börja suga soppa har ja märkt:)....

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
låter som att dina lågfartsmunstycken har slagit igen.
ta lös förgasarna montera isär dom blås rent allt.
helst munstyckerna.!
när du ändå har lös dom kan du kolla reedsen som föregående talare sa.
sen kan du ta lös rave portarna och rengöra dom och kolla så allt verkar stämma där.

brukar göra det där själv 10tal gånger på en vinter för att vara säker.

Stoken

Aktiv medlem
4 feb 2008
98
0
6
jag hade precis samma symtom på min skoter under första turen i år och motorn är orörd, skotern har bara gått en sesong:weird:
, gick piss på lågvarv och bra när man gasade, rev förgasarna och konstaterade att ett lågfartsmunstycke satt igen, fixade det och allt blev bra....:rock:
Misstänker dålig soppa, så till sommarn blir det att tömma på all soppa....:thumb:

Temper

Välkänd medlem
6 mar 2006
248
0
16
Tack för tipsen. Bara jag blir frisk river jag bort förgasarna och kollar. Jag återkommer när jag har fått skruva lite.

Temper

Välkänd medlem
6 mar 2006
248
0
16
Nu har jag tagit bort och rivit isär förgasarna. Varken låg eller högfarts munstycket var igen satt. Enda konstiga var att under ena nålen låg det 2st plast shims medans på den andra låg det bara 1st. I morgon ska jag kolla reedsen och rave portarna.

Temper

Välkänd medlem
6 mar 2006
248
0
16
Nu är skotern ihop monterad igen. Har bara kört en kort sväng. Den bluddrar inte som den gjorde förut. Ska åka på en längre tur i helgen så då får man se hur den funkar. Hade en liten incident när jag hade skruvat klart skotern och skulle starta den. Drog ett par gånger då jag hör ett skramlande ljud från variator sidan. Tror att jag inbilldar mig, men när jag drar nästa gång skramlar det till ordentligt. Går och tittar och upptäcker en insex stoppskruv på golvet. Fattar direkt att det är något från primären. Mycket riktigt, plockar bort primären och ser att 2 st skruvar och vikterna har lossnat(ligger kvar i variatorn). Den tredje sitter löst, men är kvar. Tur att det hände när man stod i garaget.

Temper

Välkänd medlem
6 mar 2006
248
0
16
Har kört 8mil idag. Funkade fint dom 3 första milen, sedan började den att gå dåligt igen. Den går hur fint som under 4100 varv och hur bra som helst över 5500 varv. Mellan 4100 och 5500 varv böar den. Ska riva bort förgasarna igen och kolla lågfartsmunstyckena. Någon som har några fler tips vad det kan vara som är fel eller är det bara lågfartsmunstyckena som spökar???

hogby

Medlem
4 jan 2007
8
0
1
Helt säker på att det är fett den går, och inte snålt?
Det är ju betydligt vanligare på rotax 800..
Är lågfartsmunstyckena igensatta så är det ju snålt den går och inte fett.
3,15l/mil låter ju inte onormalt? min 800r drar mer än så, men då är det inte ledkörning..
Annars är det väl bara att ta bort schimsen under nålarna och testa, och kolla stiften.

Temper

Välkänd medlem
6 mar 2006
248
0
16
Äventyret fortsätter. Har bytt ut lågfartsmunstyckena från 17,5 till 20. Blev ingen skillnad. Lyckades släcka ett stift, så man kan nog utesluta att den går snålt. Har kollat kompen och den var 9,1 och 9,6. Funderar om det kan vara flottör huset som inte håller tätt så det läker ut mer bensin.

Temper

Välkänd medlem
6 mar 2006
248
0
16
Ska säga att jag tog kompen på kall motor och att mätaren som jag lånade var en enklare variant från biltema(inget ont om dom). Så 9,1 och 9,6 är ungefära siffror. Det gick inte att läsa av exakt. Har rivit bort förgasarna igen och det ligger kvar bensin i gummi flänsarna mellan förgasarna och reedsen.

Temper

Välkänd medlem
6 mar 2006
248
0
16
Nu har jag gått igenom allt igen(4 gången). Och nu helt plötsligt funkar den som den ska:confused::confused: Jag fattar ingenting. Har även tagit kompen på varm motor. 8.7 var det på båda cyllarna. Känns lite olustigt att man inte fått reda på vad det var som strulade.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
natrium som ersätter blyet i bensin kristalliserar om det får stå ett tag o
sätter då igen dom trånga kanaler som är i gasarna o blir hårt som betong
fick själv köpa ett nytt förgasarhus till en atv som var omöjlig att få upp kanalerna till lågfart,kanske lyckades du blåsa upp en lågfartskanal när du
höll på ?