800:ans boggningar

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Satt i godan ro å rotade lite på datorn, å kollade igenom lite mappar till pc5an som jag laddat ner till både org 800 och diverse pipor å kit m.m. både från speedwerx och bikeman. Noterade bla en mapp bikeman hade så var den nedtagen en del i soppa på topp (7750-8250rpm), de va lite nedtaget men säkert en annars bortspolad kuse.

Började googla lite för att se vad som sägs, om dom även nu är väldigt fet på topp, så även jag kan dra ner min mapp lika mycket på topp större bekymmer.

Rotar lite på forumen och ser att jänkarna har spekulerat mycke i diverse spök i mapparna. En grej som kom upp var lufttempgivarn som tydligen sitter långt upp i kalluftintaget uppe i huven, och som efter lite hård körning blir påverkad av värmen från pipa m.m som kan leda till fel mätvärde och maskinen snålar ut kraftigt en kort stund. Nån som provat flytta givarn ner till trottelhusen där den borde sitta?

En annan verkar ha varit på Arctic direkt och frågat varför hans maskin plötsligt vart så svårstartad när han stängt av efter körning, hade tydligen fått till svar:

--When the sled is hot/warm/coming in to slow down, the ECU is richening the fuel map to "cool down" the engine--in essence, it's in full choke mode--then you shut it off. You are "flooding" the engine then, and opening the throttle about 1/4 way allows it to start. I was told the best thing to do is let it idle down, then run for a few minutes before shutting off.

Dehär fenomenet märkte även jag av vid nåt tillfälle..

En tredje säger sig ha huserat mycket med reedsen, då han menar att org har lite för dålig fjutt i sig och kan läcka igenom en skvätt soppa åt båda hållen, i tid å otid.. Nån som provat boysen eller dyl med någon markant skillnad?

Summan av det hela är väl som så, det jag hittills hunnit provat min egen, med pc5a och lite fetare mellanregister, är att maskin går kanonbra med lite extra soppa, grymt gassvar och allt frid å fröjd.. Tills jag som nämnts ovan, saktar in och stänger av motorn såfort varvet gått ner, startar den kort därpå å ska iväg, då bluddrar den å fetar första metrarna (inge extremt, men de finns där)

Eller stänger av låter den stå 5-12min å ska iväg, då har jag mötts av en snålbogg direkt efter inslagsvarv nån gång, och får jabba en gång på gasen, sen är det lugnt..

Om nu Arctic har spökat med ecun att ge på sås för att kyla, då är det inte mycket att göra åt saken, mer än att slänga ut allt å köra riktigt sprut :nuts:

En annan grej som skulle vara intressant är om nån vet någe mer om lufttempgivarn, och om nån provat flytta den?
Jänkarna hänvisar olika resultat även i dyno pga denna..

Och om reeds har gjort nån skillnad i gången?

Kan vara gammal info för många, men slänger in det i en tråd endå med dagens datum :bigsmile:

Som sagt är nöjd själv och har inte störts av någe egentliga boggar under körning, har märkt det vid stopp och uppstart som sagt, och då är det en smula störigt faktiskt..

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Jag har då märkt det på min 13 att lite då och då så boggar den när man ska iväg så man är tvungen att ta om och då funkar det utmärkt, kanske har det med reedsen att göra ? tycker när man känner i luftinsuget framför trottlarna så är där ganska mycket klet som jag förmodar är bensin och olje sprut som av någon anledning blåst ut istället för att sugas in ?

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Olje kladdet har jag också reagerat på dom gånger jag sett en proclimb utan huv. Å det där med temp givaren är nog inte en dumm idé att flytta.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jag tror att det är tempgivaren, kör hårt, sakta ner, stäng av. Vart sitter luftburken? Jo ovanför pipan, när du startar motorn med het luft i burken och kall vid givaren lär den gå fett?!
Märker enbart av det vid varmare temp/långsam körning.

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Laydown motorn verkar ha en förkärlek att kasta lite olja fram mot luftburk till, hade ofta massa klet i bälgen mellan trottlarna och luftboxen på f7an.

Tror de ligger nåt i tempgivarn, men tror han att det är snorvarmt bör han snåla ner den, vilket stämmer bra på min då jag råkat ut för en riktig snålbogg när ja skulle iväg.
Om arctic mappat så den sopar in en liten skvätt extra sås på låga varv efter man kört den riktigt varm stämmer ju också in då jag kännt ett sånt fetblurr också, efter ett snabbt stopp så lufttempgivarn inte hunnit blivit påverkad av nån överflödig strålningsvärme..

Om dom nu gjort någe sånt här med ecun så är det ju dessto svårare att få till om man inte kommer åt programvaran i den själv å kan lasta bort "kylbränslet"..

Gustaf87

Välkänd medlem
30 nov 2008
108
0
6
Örnsköldsvik
Är det samma problem med - 12:ans programvara? Har exakt samma problem med min och har - 13 programvara. Nära flyga över styret i början då man inte var van

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Min 12a uppdaterades till 13 och blev boggande och svårstartad.
12ans mapp finns garanterat kvar någonstans i TRF, men de vägrar släppa den.

power_valved

Medlem
23 nov 2006
42
0
1
Hej
Det som märkts på min 12a efter uppdateringen är man måste hålla lite gas när man drar igång den för att den får lite fett på tomgång . Efter att monterat tändkil så behöver man bara hålla gas vid plus grader . Tycker att min går lika bra med 12ans som med 13s mapp .

J0nas

Medlem
2 nov 2008
40
0
1
På min -14 har jag också märkt av boggningarna, inget stort problem egentligen, man släpper gasen och tar om och då går den perfekt. Dock så är det väldigt irriterande.

Många jänkare verkar dock helt ha blivit av med problemet efter att de flyttat sin tempgivare, så man blir ju helt klart sugen på att prova. SLP har ju ett färdigt kitt:

High Flow Intake Kit

Hade varit kul att höra om någon provat detta, och märkt om det gjort någon skillnad.

Mvh

Jonas

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Är det någon som har mätt och sett hur tempgivaren ändrats ?
Eller slängt en vanligt utetempgivare bredvid för att se vad den visar.

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Skulle haft tag i lösa kontaktstycken så man kunnat gjort en egen förlängningskabel å provat..
Ju mer man tänker på det så verkar de ju troligt att de kan skapa en del problem, speciellt för dom som kör sakta bland träden kan jag tänka.

Snålbogg är ju den som gör att du far över styret, en gammal f7a har ju aldrig det bekymmret exempelvis :)

Fetboggen märks precis som arctic beskrev den, iaf för mig.. Men det lär man nästan få leva med, frågan är väl om de är det som skiljer en 12 från 13-14 mappen, alltså nån form av kylbränsle, kan ju förklara en del om att folk är mer nöjd med 12 mappen

t_o_m_b_a

Välkänd medlem
31 dec 2006
184
0
16
Finland
Jag tejpade in undersidan av luftburken med aluminiumtejp för att reflektera bort värmen,får se om det blir någon skillnad :wondering: