Satt i godan ro å rotade lite på datorn, å kollade igenom lite mappar till pc5an som jag laddat ner till både org 800 och diverse pipor å kit m.m. både från speedwerx och bikeman. Noterade bla en mapp bikeman hade så var den nedtagen en del i soppa på topp (7750-8250rpm), de va lite nedtaget men säkert en annars bortspolad kuse.
Började googla lite för att se vad som sägs, om dom även nu är väldigt fet på topp, så även jag kan dra ner min mapp lika mycket på topp större bekymmer.
Rotar lite på forumen och ser att jänkarna har spekulerat mycke i diverse spök i mapparna. En grej som kom upp var lufttempgivarn som tydligen sitter långt upp i kalluftintaget uppe i huven, och som efter lite hård körning blir påverkad av värmen från pipa m.m som kan leda till fel mätvärde och maskinen snålar ut kraftigt en kort stund. Nån som provat flytta givarn ner till trottelhusen där den borde sitta?
En annan verkar ha varit på Arctic direkt och frågat varför hans maskin plötsligt vart så svårstartad när han stängt av efter körning, hade tydligen fått till svar:
--When the sled is hot/warm/coming in to slow down, the ECU is richening the fuel map to "cool down" the engine--in essence, it's in full choke mode--then you shut it off. You are "flooding" the engine then, and opening the throttle about 1/4 way allows it to start. I was told the best thing to do is let it idle down, then run for a few minutes before shutting off.
Dehär fenomenet märkte även jag av vid nåt tillfälle..
En tredje säger sig ha huserat mycket med reedsen, då han menar att org har lite för dålig fjutt i sig och kan läcka igenom en skvätt soppa åt båda hållen, i tid å otid.. Nån som provat boysen eller dyl med någon markant skillnad?
Summan av det hela är väl som så, det jag hittills hunnit provat min egen, med pc5a och lite fetare mellanregister, är att maskin går kanonbra med lite extra soppa, grymt gassvar och allt frid å fröjd.. Tills jag som nämnts ovan, saktar in och stänger av motorn såfort varvet gått ner, startar den kort därpå å ska iväg, då bluddrar den å fetar första metrarna (inge extremt, men de finns där)
Eller stänger av låter den stå 5-12min å ska iväg, då har jag mötts av en snålbogg direkt efter inslagsvarv nån gång, och får jabba en gång på gasen, sen är det lugnt..
Om nu Arctic har spökat med ecun att ge på sås för att kyla, då är det inte mycket att göra åt saken, mer än att slänga ut allt å köra riktigt sprut :nuts:
En annan grej som skulle vara intressant är om nån vet någe mer om lufttempgivarn, och om nån provat flytta den?
Jänkarna hänvisar olika resultat även i dyno pga denna..
Och om reeds har gjort nån skillnad i gången?
Kan vara gammal info för många, men slänger in det i en tråd endå med dagens datum :bigsmile:
Som sagt är nöjd själv och har inte störts av någe egentliga boggar under körning, har märkt det vid stopp och uppstart som sagt, och då är det en smula störigt faktiskt..
Började googla lite för att se vad som sägs, om dom även nu är väldigt fet på topp, så även jag kan dra ner min mapp lika mycket på topp större bekymmer.
Rotar lite på forumen och ser att jänkarna har spekulerat mycke i diverse spök i mapparna. En grej som kom upp var lufttempgivarn som tydligen sitter långt upp i kalluftintaget uppe i huven, och som efter lite hård körning blir påverkad av värmen från pipa m.m som kan leda till fel mätvärde och maskinen snålar ut kraftigt en kort stund. Nån som provat flytta givarn ner till trottelhusen där den borde sitta?
En annan verkar ha varit på Arctic direkt och frågat varför hans maskin plötsligt vart så svårstartad när han stängt av efter körning, hade tydligen fått till svar:
--When the sled is hot/warm/coming in to slow down, the ECU is richening the fuel map to "cool down" the engine--in essence, it's in full choke mode--then you shut it off. You are "flooding" the engine then, and opening the throttle about 1/4 way allows it to start. I was told the best thing to do is let it idle down, then run for a few minutes before shutting off.
Dehär fenomenet märkte även jag av vid nåt tillfälle..
En tredje säger sig ha huserat mycket med reedsen, då han menar att org har lite för dålig fjutt i sig och kan läcka igenom en skvätt soppa åt båda hållen, i tid å otid.. Nån som provat boysen eller dyl med någon markant skillnad?
Summan av det hela är väl som så, det jag hittills hunnit provat min egen, med pc5a och lite fetare mellanregister, är att maskin går kanonbra med lite extra soppa, grymt gassvar och allt frid å fröjd.. Tills jag som nämnts ovan, saktar in och stänger av motorn såfort varvet gått ner, startar den kort därpå å ska iväg, då bluddrar den å fetar första metrarna (inge extremt, men de finns där)
Eller stänger av låter den stå 5-12min å ska iväg, då har jag mötts av en snålbogg direkt efter inslagsvarv nån gång, och får jabba en gång på gasen, sen är det lugnt..
Om nu Arctic har spökat med ecun att ge på sås för att kyla, då är det inte mycket att göra åt saken, mer än att slänga ut allt å köra riktigt sprut :nuts:
En annan grej som skulle vara intressant är om nån vet någe mer om lufttempgivarn, och om nån provat flytta den?
Jänkarna hänvisar olika resultat även i dyno pga denna..
Och om reeds har gjort nån skillnad i gången?
Kan vara gammal info för många, men slänger in det i en tråd endå med dagens datum :bigsmile:
Som sagt är nöjd själv och har inte störts av någe egentliga boggar under körning, har märkt det vid stopp och uppstart som sagt, och då är det en smula störigt faktiskt..