650 dör när den blir varm? Surar ner sig?

luunggan

Aktiv medlem
12 dec 2008
84
0
6
Hallå har hållt på och fixat lite, med skotern nu i helgen en polaris rxl 650 förgasare.

Märkte redan förra vintern att vid tyngre belastning tex start i lösssnö var skotern orklös och bööade. trodde att kanske det var remen eller variatorn som spökade.

Hursomhelst skulle jag flytte den idag och då slog det mig att den orkade dra iväg, med mig på, när den var lite kall. Men när den efter ett tag blivit varm så orkade den inte och till sist dog den. Tänkte då att det kanske kan vara förgasarna som fettar på för mycket. Har även märkt att den efter ett tag när jag haft igång den blivit lite orklös.

Men det borde väl vara förgasarna som är felinställda?
Sen tänkte jag om det kan ha att göra med att det är lite varmare i luften nu än vad det brukar vara på vintern? gör ca 10-15 grader mycket skillnad?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jaa 15 graders skillnad har betydelse..men inte överdriven..
du har en standard maskin så den är inte lika kännslig som en trimmad.
de du kan göra är å köra med den..försök kom upp i varv..sen slår du av den i farten och stannar och kikar stiften. (du ska hålla stumt i ungefär 30sek).. stiften ska vara gyllenbruna.då är de perfekt..

men för mig låter de inte som att den går fett.då hade den gurgla (blöddra) vid gaspådrag..

låter mer som att kolvar/ringar börjar vara slut..ta ett komptest på maskinen så ser du ganska snabbt..

luunggan

Aktiv medlem
12 dec 2008
84
0
6
jaa 15 graders skillnad har betydelse..men inte överdriven..
du har en standard maskin så den är inte lika kännslig som en trimmad.
de du kan göra är å köra med den..försök kom upp i varv..sen slår du av den i farten och stannar och kikar stiften. (du ska hålla stumt i ungefär 30sek).. stiften ska vara gyllenbruna.då är de perfekt..

men för mig låter de inte som att den går fett.då hade den gurgla (blöddra) vid gaspådrag..

låter mer som att kolvar/ringar börjar vara slut..ta ett komptest på maskinen så ser du ganska snabbt..
Oj, glömde att skriva att det sitter pipor på och variatorkit, och den är förgasarkonverterad så det är ju inte originalförgasare.

Bytte till denna motor förra året då den förra rasade, och då var det taget ett komprov som jag fick med och det visade ungefär samma på alla cylindrar. Men har ändå planerat kolvbyte när pengar rullar in , men hade hoppats på att slippa det den här säsongen.

Men ska se om jag kan låna en polares komp.testare och kolla.

Men jag tyckte att det borde varit förgasarfel för kall går den hur bra som helst både tomgång och när du ska varva upp, men när den blir varm så vill den dö. Och det var inte att den bluddrade utan mer som om den stryps när man gasar då.

Märkte även att det skvätter soppa ut ur trottelhuset på en förgasare.

Ska kolla lite mer idag och se om jag kommer fram till något.

luunggan

Aktiv medlem
12 dec 2008
84
0
6
Kolla statorn ... är rätt typiskt att dom kan gå bra när den är kall för att sen gå skit när dom blir varm
Ok. lättaste sättet att kolla den då?

Har inte heller nu lyckats starta skotern efter det att jag flyttade den härmomdan, men ska se om jag kan låna en komp.mätare.

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Man drar isär kontakt stycket från motorn till cdi:n sen ohm mäter man där men exakt mellan vilka och vilka värden du ska ha minns jag inte på rak arm men jag hittade svaret på det här på forumet.

E

eMe181

Cdi boxen hände så på min farsas när den var kall gick den men när den vart varm så dog den då var man tvungen att vänta tills den blev kall för att starta den igen! :)