600 EFI - inkörning?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Hej
Finns det någon som VET ifall 600 EFI motorerna har inkörningsperiod, likt Etec motorerna typ 50 mil, sen minskar olje/bränsle förbrukningen.
Om så, hur långt? Och vad ändras?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Det har dom, min hade inkörning ca 30mil. Tror den baserar på bränslemängd för brorsan köpte sin beg och den hade gått ca 45mil och den hade ca 30% kvar på inkörningen.
Efter inkörningen försvan tycker jag den verkar gå något bättre kanske 50-100varv på topp. Oljan ändras ej då det är mekanisk oljepump, så det borde bara vara tändning och bränsle den ändrar något.
 
Reactions: ordjamt och Beretta

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
Hej
Finns det någon som VET ifall 600 EFI motorerna har inkörningsperiod, likt Etec motorerna typ 50 mil, sen minskar olje/bränsle förbrukningen.
Om så, hur långt? Och vad ändras?
Utdrag från instruktionsboken för Ski-Doo utilityserien (både EFI och E-tec). Rent logiskt sett bör inkörningen inte skilja från e-tec (600R) då det tydligen är samma bottendel, samma coating på cylindrar och kolvar och det är ju dessa saker som behöver inkörning. Övriga delar skiter ju i inkörning.
29731
 
Reactions: Beretta

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Hej, jag förstår att EFI inte kommer ta lika lite soppa, det var ju inte frågan. Jag ville veta om den har något inkörningsprogram som släpper efter ett visst antal mil.

När jag lämnade återförsäljaren sa han: -Detta är ju en EFI så den har ingen inkörning som andra motorer har..

Så därav min fråga. Det kändes aningen märkligt att den inte har någon inkörningsperiod.

Sen är jag noga med att köra in mina motorer enligt konstens alla regler, precis som eing9911 postade.
 
Reactions: eing9911

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Står det inte hur mycket det är kvar av inkörningen när man startar den, som på alla andra brp?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Står det inte hur mycket det är kvar av inkörningen när man startar den, som på alla andra brp?
Det står i displayen när man startar maskin, men det levererades väll en enklare display 2022 än 2021 så den kanske inte har den funktionen.
 
Reactions: neden