550F vs. Phazer FX

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

Funderar på att skaffa mig en annan skoter nu till våren.
Jag har länge kollat på en Rave 550, som jag tycker verkar vara en vettig maskin till ett bra pris.
Går att tukta hårt på leden, och gör inte bort sig totalt när det börjar bli dags för lek, i drivor osv.

Men så fick jag upp ögonen för 4takt och Phazer FX.
Denna har 20 hästar till gentemot en 550, och bör ju iom 4takt ha ett mycket värre vrid?

Frågan är ju hur en Phazer är att bomba led med?
Leka i 50-100cm snö då och då?
Vet att det finns en MTX, men den står i för hög prisklass för min smak.

Hur är det med service på Phazer, ventiljustering, kamkedja osv osv?


Ha de gott!
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
min ska servas efter varje säsong, men ja servade min till säsongen istället. dock hade ja servat den 60mil innan förra tog slut.

sägs att ventilerna ska sjusteras efter 2000mil lr liknande men ja hittar inget sådant i min bok.
men i regel så ska man gå igenom skotern en gång per säsong å då äre filter, olja, slangar, stift, smörjas, chassi osv ska kollas/bytas vid behov.

i regel som man tar hand om en bil om man är rädd om den
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Jag har kört en ski-doo rev 550 -06 men det är ju inte så stor skilnad på den och raven,lynxen har ju iof pps boggien

om jag var du skulle jag välja phazern 20 hp mer och när man väl lär känna den så går det ganska fort på leden. Billig försäkring billig å tanka drar nästa aldrig mer än 2l/milen
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hade en 06'as Rave 550 som var väl injusterad av förra ägaren. Värre matta omschimsade dämpare, ned drevad och ombestyckad. Gick riktigt bra faktiskt.

Men om du använder gasen räkna med 2,5-3 liter milen utan problem... Och gasen måste ju mer eller mindre vara stumt mot styret om man är och åker dem som har större maskiner.

Roligt som leksak och pefekt maskin åt tjejen. Ju sämre led desto trevligare :)
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Ja, man är bra kluven måste jag erkänna.
Hur är första versionen av Phazer i dämpare osv?
Har läst mycket om att dom är väldigt mjuka och klena?

Där har ju raven ett försprång som är enormt iom grym dämparuppsättning? :)

Bäst vore att provköra, men vart ska man kunna göra det?
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Jag provkörde en Phazer i vintras när yamaha hade sin provkörnings dag här. Och jag tycker att Phazern var väldigt rolig på leden men senare när man kom till en sjö eller dylikt så blev den väldigt slö. Men somsagt som en ledskoter är det nog en rolig skoter. Sen så har jag inte kört en 550 så jag kan inte utala mig om dom eller jämnföra.
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
dämparna på 07an phazer är helt ok eftersom dom är omshimsade på garantin har hoppat 20 meter utan problem med att dämparna bottnar (Har doch hårt shimsade och hårt inställda dämpare) men man är man väl aldrig nöjd med en originalmaskin? ;)
 

bubbaa

Aktiv medlem
9 mar 2009
68
0
6
Boden
Jag hade valt lynxen alla dagar faktiskt, har haft en -07a och var riktigt, riktigt nöjd! Den ända gången man saknar kraften är när det börjar bli mycket snö och brantare, samt på isarna men jag är inte typen som vill åka 160 knyck på isen utan gillar mer bana, hopp/lek osv.

Men jag har inte ägt en phazer så jag vet inte mkt om den skotern, men hade jag själv fått välja hade det blivit lynxen!
 

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Ta phazern. Äger och har åkt min Phazer rtx 09 hela säsongen nu.
Inge klagomål:) Bara ett otoligt ***** utstål av lycka under hjälmen. Dämparna är superb. Du kommer inte bli missnöjd.
Dock svek jag den och konverterade till f7a igen.
Men phazern kommer inte lämna min ägo:).
Köp en.
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
En kompis har en Rave 550 -08. Den har strulat hur mycket som helst i vinter. Startsnöret gick av när man bromsade och det enda dom gjorde på garantin var att byta snöre och säga att man skulle undvika att bromsa. Sen frös bromsen fast stup i kvarten och gick inte få sig iväg. Men det betyder ju inte att din också kommer att strula såhär, de kan ju ha varit ett måndagsex.

Jag har kört den en av de få gånger den gick, På en lägda med 70 cm pudersnö och den gick faktiskt bra, rolig och går lagom hårt.

Men den enda fördelen jag kan se med Lynxen jämfört med Phazern är att den är mil snyggare.