500sp vs XLT

500sp

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
jag undrar om det finns någon som vet hur många hästar det igentligen är i en Polaris 500sp EFI -92. Orsaken är att det står i papperna att den är på 74 hk, men den går lika fort som min kompis XLT -94 och den ska ju vara på ca. 89 hk. Skriv inte att XLT är slutkörd för den har bara gått 400 lungna mil och min 500sp har gått 1000mil.
 

Sune

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
500 EFI 93

Jag hade oxo en 500 efi förra året, dom går jävligt bra och jag spöade en xlt i både acc och toppfart.
 

500sp

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
Toppfart

Ja det var inte bara toppfarten som jag hängde med XLT, utan 500 axade värre upp till ca 70 km/h sen var maskinerna mer lika. Då vikten på dom båda är snarlika, snarare är XLT lättare. Plus att XLT ska ha 15 hk mer (på papperet) så tycker jag det borde vara en lätt sak för XLT att köra i från 500, men det är något konstigt med 500 EFI.
 

Snoman1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
22
0
0
Var glad!

Mjahaa..ja,nog tycker jag att det låter lite skumt,men är det så så är det väl bara att rycka på axlarna å vara glad! Du kan ju terra din XLT-polare till vansinne om du vill! :eek:)
Men det är ju som dom säger att det inte bara är hästarna som avgör varken acc eller toppfart!
I vilket skick är variatorerna? Remmen? Det kan göra alltihop om din rem är fräsh å xlt:ns är dålig! Mattorna....har ni samma kamhöjd? Hur är boogin inställd? Det är skitmycket som spelar in!
Sen har ju föret en avgörande roll åxå!
Tror väl att XLT:n kör från dej i en decimeter blötsnö,änndå?? Det SKA den förbanne mej! En gammal twin ska inte ha en suck mot en trippel!

Hare' /Snois.
 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Sant

Ja det är ju faktiskt variatorerna som är hjärtat
om dom är slitna eller remmen är dålig så går den skit, fan jag hade en -89:an indy 400 förra året
å spöade en xlt båda skjutsade men det visade sig som sagt att xlt hade sluta variatorer.
Men en frisk xlt ska fan dra en 400 i allafall!
Stirra dig inte blind på hästarna i vissa fall.