500sks -99 ryckig start och smäller

Råneräcer

Medlem
3 feb 2006
20
0
1
Råneå/Boden
Tja

Min flickvän håller på att bli vansinnig över sin skoter, först o främst ligger tillslagsvarvet på 4k och när den slår till så rycker det till ganska så fint - Vi provade byta till en ny orginalfjäder för att testa, men ingen skillnad alls.. vi har även provat att vikta upp den några gram utan framgång - remmen byttes i samband med fjädern också - Jag har tappat idéer :argh:

Så här ser det ut:
http://www.youtube.com/watch?v=zmv8WSx3K5M

Och när man kör som vanligt och hamnar under ca35km/h så börjar den ge rejäla avgasknallar. Kan det ha något samband med variatorn? Har inte tänkt så mkt på vilka varv den ligger på när den smäller :hmmmm2:

Vi ska upp till vuoggatjålme i vinter och hon vägrar följa när skotern beter sig sådär.. så snabba svar är tacksamt =)

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
42
Boden
Hur ser bussningar och rullar ut i övrigt? Verkar ju som den kärvar nånstans å sen när det blir nog mycke tryck på den så slår den in hårt. Hur beter den sig på tillbaka vägen då du kör? Tjuvdrar nåt eller så?

Annars är väl inte 4000varv i inslag inte så högt i sig de beror ju på vad de sitter för fjäder (färg) samt vilka vikter det är. Men de ska ju ändå gå att smyga iväg. Har själv kört med över 5000 i inslag å ändå kunnat smyga iväg utan nåt ryck.

Råneräcer

Medlem
3 feb 2006
20
0
1
Råneå/Boden
Hur ser bussningar och rullar ut i övrigt? Verkar ju som den kärvar nånstans å sen när det blir nog mycke tryck på den så slår den in hårt. Hur beter den sig på tillbaka vägen då du kör? Tjuvdrar nåt eller så?

Annars är väl inte 4000varv i inslag inte så högt i sig de beror ju på vad de sitter för fjäder (färg) samt vilka vikter det är. Men de ska ju ändå gå att smyga iväg. Har själv kört med över 5000 i inslag å ändå kunnat smyga iväg utan nåt ryck.
Rullarna ser ok ut vad jag vill minnas, inge glapp och dom löpte lätt, bussningar vet jag ingenting om.

Den beter sig ganska normalt när man släpper, men när man ska dra igen innan man stannat så är det ingen bra respons så att säga - händer ingenting nästan.

Färgen är blå, och nog vet jag att det ska gå att köra lungt med högt tillslag, det känns som att den behöver mycket för att slå till, men varför kan jag inte fatta....

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
42
Boden
Prova känna om de är nå glapp i skivan eller locket med fjädern bortmonterad.
Och om de löper lätt på axeln.
I dom äldre 500orna körde dom ju med Guld färgad fjäder som är lite mjukare än den blåa.