500 -99 "dör" ibland.

Arulez

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Kaunis Sverige
Ibland när man kör så ska man börja sakta ner...och då när man lättat på gasen och ska ge mer gas så reagerar inte motorn utan den "vill dö" istället. Då måste man släppa gasen och låta den sjunka till tomgångsvarv, sen är det bara att köra igen.

Vad är felet?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Kan kanske vara variatorerna som behöver en översyn?
Fenomenet skulle kunna uppstå om de inte vill växla tillbaka/ner!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vad händer om du inte släpper gasen utan håller kvar? Stannar motorn så småningom då?

Det skulle ju kunna vara den här säkerhetsanordningen som ska döda motorn vid gashäng, som spökar (Yamaha kallar den TORS, throttle override system). Det brukar finnas en varningslampa för det.
Systemet bygger på att det sitter en strömbrytare vid gashandtaget och en vid förgasarna. Vid tomgång är bägge tillslagna och när man gasar slår normalt bägge ifrån. Om nu förgasarströmbrytaren är frånslagen, men handtagströmbrytaren tillslagen, så tyder det på att gaswiren har frusit fast eller nånting. Då bryter systemet tändningen.

För din del kan det vara frågan om att någon av strömbrytarna, eller gaswiren, är feljusterad. Eller att wire, gashandtag eller något i förgasarna kärvar.
 

Rannug

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
RE: 500 -99

Jag har exakt samma problem å ingen "expert" har kunnat ge mig rätt tips på felsökning. Det här med säkerhetsanordningen TORS verkar rackarns intressant. Om du har fått ordning på skotern är jag mycket tacksam om du delar med dig om tips.

Snart desperat
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: 500 -99

TORS brukar vara ganska bra beskrivet i Yamahas instruktionsböcker, faktiskt! Man kan börja med att läsa på där om systemet.

Men man kan börja med att hålla ett öga på varningslampan. Normalt blinkar den till vid start och är mörk sedan. Men om TORS bestämmer sig för att slå ifrån så ska lampan lysa eller blinka.
Om den är mörk fastän motorn dör av så är antingen lampan trasig eller också beror felet inte på TORS.