49 Ranger upplevelser

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Som rubriken lyder, är ni nöjda med maskinen? För/nackdelar?

Polaren har en sådan skoter och vi var och körde i helgen men hans flyter inte alls lika bra som min trots samma mattlängd/bredd(summit).
Rangern ska väl vara en fin snögångare så hur kan detta komma sej?

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Verkar vara tunt med Ranger åkare på detta forum... De flesta är väl i skogen och tuffar på aws

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Visst har det med saken att göra, men summiten flöt som ovan på snön till skillnad mot för rangern vid smygkörning. Den grävde inte ner sej om man smög med lätt gas vilket inte Rangern klarade. Då borde väl kammhöjden spela mindre roll än vid tex om man går djupare i snön. Kan tillägga att snön var rätt hård med gräns till skare och inte puder

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Rangern är tyngre och flyter sådeles sämre...Sen gör nog förmodligen PPS-boggien inte flytet bättre

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Där tror jag att du har svaret!

Jo funderade på om det var PPSen som gjorde skillnaden, vad är det egentligen förutom attackvinkeln som gör en boggie bra i snön?
Blev lite besviken på rangern då lynx gjort fina snögångare tidigare

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
hmm nu fick man nått att fundera på.. var sugen som fan på Ranger men.... Man vill ju ha flyt förmågan..

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Det går bra så länge det är plant, men med bara lite lutning vill den gräva direkt känns det som. Annars är skotern jävligt fin, går mjukt och fint. bra last utrymme och väldigt fin att dra kälke med. Hjälpfläkten är nog nästan det bästa.

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Kan flytförmågan drabbas av att det sitter nån ledning längre bak på mattan, som gör att den blir mera följsam fast sämre flyt ?? Hur mycket väger den jämfört med en summit?

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Kan flytförmågan drabbas av att det sitter nån ledning längre bak på mattan, som gör att den blir mera följsam fast sämre flyt ?? Hur mycket väger den jämfört med en summit?

Min summit 800 -09 väger 195 torr på pappret och 49:an väger 231 torr på pappret
Ang ledningen så sitter det ledad bakdel på alla lynx "lappmoppar" som 250, 3900, 5900 mm och dem flyter rätt bra i snön

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ledningen, flip-upen, är för att man ska kunna backa i snön. Åk in i några täta ställen så ska du se hur summiten bokstavligt talat gräver ner sig när ni måste backa för att ta er fram mellan vissa träd. En sak jag saknar på moderna mountains.
Som vanligt är rangern en kompromiss, där summiten kompromisslöst är gjord för att ta sig fram ska rangern kunna flera olika saker på samma gång. Dra saker tex, högre komfort=högre vikt osv.

Se på den lite som en modern fox med ordentlig framvagn och motor så ställs saken i ett annat ljus.

Annars har rangerägarna mest haft problem med att den drar mycket rem. Det löses med en neddrevning. Sen har en ägare haft elproblem på sin skoter.

Järven1

Rookie sledder
22 dec 2008
19
0
1
Tror en del sitter i PPs-boggien. Med egna erfarenheter från Xtrim 600:eek:r så gick den med RCG boggien lite bättre i snön än den med PPS. Mindre lastväxel med PPS vilket medför att den ligger hårdare på skidorna.

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Ledningen, flip-upen, är för att man ska kunna backa i snön. Åk in i några täta ställen så ska du se hur summiten bokstavligt talat gräver ner sig när ni måste backa för att ta er fram mellan vissa träd. En sak jag saknar på moderna mountains.
Som vanligt är rangern en kompromiss, där summiten kompromisslöst är gjord för att ta sig fram ska rangern kunna flera olika saker på samma gång. Dra saker tex, högre komfort=högre vikt osv.

Se på den lite som en modern fox med ordentlig framvagn och motor så ställs saken i ett annat ljus.

Annars har rangerägarna mest haft problem med att den drar mycket rem. Det löses med en neddrevning. Sen har en ägare haft elproblem på sin skoter.

Japp precis så man skall kunna backa, men den ska väl inte tappa bärighet för det?

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
känslan jag får av att ha ledningen är att man tappar lite tryck där bak jämfört med en "stel" boggie typ summit, därmed bärighet.. Har jag fel ?

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
men ledningen tar ju i när främre delen sjunker ner i snön och då borde bärigheten bli samma eller?

jämte

Medlem
11 dec 2007
12
0
1
Jag har en ledad smalbandare och märker skillnad om förspänningen på ledningen är för liten. Då viker den sig uppåt lättare och bakdelen av boggien sätter sig. Nu är det en äldre maskin som dessutom är lite glapp i förlängningen vilket inte gör saken bättre då den alltid är lite vinklad uppåt!

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Så man skall alltså spänna ledningen när man kör lössnö? då borde det gå sämre att backa i snö?

Jerrka

Medlem
2 feb 2012
22
0
1
Västanå,Husum
Jag är sugen på en 49 ranger men skulle vilja ha den med hög,låg,back låda(commanderns låda) ! Är det nån som har något förslag på smal lång med hög/låg låda ?