44/600(800)

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
tja, jag håller på att söka skotrar nu för en uppgradering till f5an som förhoppningsvis ska bort snart så jag kollar på blocket fler a ggr pper dag för att se om något nytt brutalt kommit ut jag skulle vilja ha (50-60 000 kr klassen)

jag har ju som siktat in mig på någon summit/rmk men cirkulerar även flera intressanta skotrar med 440 chassin och 600/880 motoren som verkar väldigt intressanta men är såna skotrar något att satsa på eler är dom flesta skit nyggen som äter remmar och dyligt?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Det är ju en d***** skillnad på en summit/rmk och en "promaskin" eller ett 440/800bygge.

Mitt råd är att du först och främst funderar ut vad det egentligen är vad du vill ha för skoter :)

Lycka till.

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
jag vill ha en summit/rmk men något härlig kort maskin skulle inte vara fel

anledningen till att jag skriver det här är att igår satt jag och en kompis och kolalde på blocket och då dök det sammanlagt upp 3 stuycken 440 med större motor och enligt han vara det bara skit för att han hade tydligen någon kompis som gjort ett motor byte och tydligen satt allt löst, det var fult och bara et helvete sa han... han är ganska emot sådant också men så sa han så jag undrar hur dom är. Ja mena byta till större motor är väll ändå inte massivt bygge som krävs så mycket kan gå fel? är väll bara så att variatorerna ska passa så den inte äter remmar eller?

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
En 440 med större motor behöver inte va fula eller rasa efter en kvart. Det beror helt på hur seriöst byggda de är osv. Sen så brukar väl de flesta sådana maskiner vara ganska hårt körda.

Annars så vore en rmk med iq chassiet va ganska så trevlig. Ett väldigt skönt chassie som är väldigt lättkört.

R

Robin

Nog får din kompis komma och provköra min Pro XR 440/800 och se om det är så mkt skit som han påstår, kan nästan garantera att han kommer köra med ett stort leende på munnen under hjälmen.

Ska väl kanske även tillägga att jag inte nött en endaste rem på hela vintern hitills och har inte ens tendenser till remnötning på skivorna.

Ne, nog tror jag din sk kompis mer låter som en sån där "Vet allt,Kan allt, Men har inte provat något" -typ.

D

Deleted member 9532

Nog får din kompis komma och provköra min Pro XR 440/800 och se om det är så mkt skit som han påstår, kan nästan garantera att han kommer köra med ett stort leende på munnen under hjälmen.

Ska väl kanske även tillägga att jag inte nött en endaste rem på hela vintern hitills och har inte ens tendenser till remnötning på skivorna.

Ne, nog tror jag din sk kompis mer låter som en sån där "Vet allt,Kan allt, Men har inte provat något" -typ.
Kan hålla med om det mesta du säger, men det är några saker som jag tycker spelar in.

Man har ju ingen aning om hur "duktig" personen som bytt motor, är på att mecka? Du som vet hur man skruvar motor kan ju genast åtgärda ett problem som du stöter på och ställa in saker som du vill ha det.
Jag "vågar" inte mecka med mina maskiner eftersom jag inte skulle ha råd att åtgärda problem om nåt skulle gå snett. Jag känner mig säkrare med en ny maskin och därigenom en grundliggande garanti som gäller sålänge jag sköter maskinen och till denna garanti gått ut i datum.

Alltså, vet man allt om motorer= Ingen Fara
Kan man ingenting om motorer= Lite svårare

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Gäller försäkringarna på skotern om man byter till större motor?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jo om den är besiktad och reggad med den nya motorn. Så om du sätter i en 800 i en 440 och får den reggad så kommer den gå under 800cc i försäkringen.

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
hehe robin det är väll din pro x 440/800 som ligger på blocket?

jag sa åt killen att jag vet att den här killen är grym på att bygga(allt man sett på snowmobile), visade han ditt mod bygge och ja... han är en sådan som "vet allt, kan allt"

men ifall man skulle köpa en 440/800 exempelvis och den är i "bra skick" så att säga, är det svårt att få en sådan att gå genom besiktning om den inte skulle vara det? jag är bara intresserad

B

Biosteel

WORD:eviltongue: exakt vad jag själv skulle skriva.:hello:

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Något jag tycker är fräckt är en IQ 440 med 800 motor och en kort 51mm matta!

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
jag ahr alltid haft sno pro 440 med f7 motor som favorit då jag vet att 440 chassit är stabilt och f7 motorn bra som fan

A.H

Välkänd medlem
10 jan 2009
284
0
16
Haparanda
robin has it, om de är väl byggda så är de väl en av de roligaste lek-makinerna :D

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
hehe robin det är väll din pro x 440/800 som ligger på blocket?

jag sa åt killen att jag vet att den här killen är grym på att bygga(allt man sett på snowmobile), visade han ditt mod bygge och ja... han är en sådan som "vet allt, kan allt"

men ifall man skulle köpa en 440/800 exempelvis och den är i "bra skick" så att säga, är det svårt att få en sådan att gå genom besiktning om den inte skulle vara det? jag är bara intresserad
de är inte han som har byggt den.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag ska själv montera en annan motor i min Pro X 440.
Dock är det ju relativt svårt att hitta motorer, så det får väl anses som det största problemet.

Men jag förstår inte varför ni är så rädda för att det ska vara slarvigt gjort osv.
Det flesta maskiner på blocket har fått en motor som passar bolt on osv, och om det är seriöst gjort så syns det direkt med kabelskarvning osv? :)

Be om nån bild under huven, ser det sjysst ut? Handla! :)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
om man nu ger sig in på att köpa ett 44 chassie med "riktig" snurra så förutsätter jag att man vet vad man sysslar med. Då tycker jag även att man själv borde kunna avgöra genom att "besikta" skotern, huruvida det är bra eller dåligt byggt.

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
ah jag är väll absolut ingen expert på motornerna på en skoter men om vi säger att jag skulle fara och titta på en med min pappa som självklart följer med och kan lite mer än mig vad ska man titta på? alltså vart brukar dom största felen ligga? ja mena det är väll mest bara att skruva dit själva motorn men att få allt annat att passa med den nya större motorn osv måste något alltid va lite jävligare att fixa som kanske märks