396cm hk-matta

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Nån som vet var man får tag på en 396'a med >50mm kammar, alt. vad monterar man för mattlängd på en 550 ranger med 396 cm matta orginal utan att behöva förlänga/korta flippen? Man har ju sett en del foxar mm med lite gruffsigare mattor

mejjan

Medlem
9 jan 2010
14
0
1
Umeå
Stenmarks Maskin har några mattor från 396 och uppåt. Dom är inte billigast, men dom har det mesta hemma och har snabba leveranser.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Man kan ju spekulera i att de "gruffsigare" mattorna inte tillför något på en maskin som skall ta sig fram med mattan i samma hastighet som underlaget... paddelmattorna skall skyffla snö vid branta stigningar i lös snö och till det har du för svag motor så du får ju bara nackdelarna med en sådan matta. 32 eller möjligen 38mm räcker alldeles utmärkt när du har mindre än 130 hk...

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Men just Foxen har lite användning av paddelmatta.

Den har ju lågväxel å blir på så sätt ganska stark, inte så att den spinner som en mountainmaskin, men ändå bra för att paddla snö bakåt.

Men på andra liknande skotrar utan lågväxel skulle det nog bli fel med en sån matta (tror jag)

Bara min åsikt. ;)

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Det låter som en plan. Kan nog blir riktigt kul!

Bara kolla att du hittar en med rätt delning, bredd och att kamhöjden på mattan rimligen går fri runt drivhjul och tunnel. Då är det bara att välja en tilltalande matta med närmast längre längd. Kan du inte spänna ut den med orginal boggie så byt till lite större vändhjul längst bak för att äta upp extra längden. I detta fall fördelaktigt att du har ledad förlängning. Antar att man även på dessa kan justera spänningen på den samt begränsningen hur långt ned den kan gå om så skulle behövas.

(Vilken tråkig filur som svarat tidigare... )

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Tack för din underhållande och insiktslösa åsikt yamaha venture -98. Det var emellertid inte på något vis ett svar på min fråga. Frågan löd om någon visste var man får tag i en 396'a med 50 mm kammar eller mer? En ev spekulationen skulle röra sig kring mattlängder som passar om 396 ej finns att tillgå. Beretta; Den blir ok med lämplig drevning. 550'n snurrar på alldeles lagom för mina behov. Med tanke på att den här konstruktionen inte trycker fast snön lika bra som foxarna måste jag försöka lösa mina problem med högre kammar och mindre skidtryck. Nackdelarna är förstås de självklara vibrationerna och slidesnötning, annars ser jag mest fördelar med kammar kring 42-46 mm.

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
mejjan: Vad gäller Stenmarks fann jag förresten ingen 396'a där med potential. Tack för tipsen JohanL, så resonerar jag med. Vore förstås kul att höra om någon provat så man är säker