Att 391 tål mindre värme än 377 stämmer inte enl mig. Dom klarar upp till 100-105 grader(enl min temp mätare)även över tid. Dock inte hur länge som helst. -11 freride med std variatorer kunde i extemfall nå tempar på över 115! Men då var det bara en fråga om sek innan remmen exploderade. Vid dom temparna så är det så varmt att man känner av strålnings värme ordenligt när man öppnar sido kåpan.
Om jag måste ta bort handen efter ca 3 sek från primären så är det enligt min mätare ca 85-90 grader.
5-6 sek är ca 70. Men det är min hand och min ir temp mätare. Jag tor att så länge man kan hålla handen på primärens yttreskiva i 3-4 sek så håller 377 och 391 mycket bra. Det är ju klart att dom slits ju över tid och yttre korden kommer till slut fram och dom börjar att fransa sig. Även XS 821 remmen är tålig.
377 är den remmen som verkar belasta motorn minst, delvis man kan lasta på lite mer vikt i primären. Inga stora saker men 100-150 varv lättare än 391 är ganska normalt. XS821 och 391 är på ett ut enlig den test som ja gjorde på en kunds Lynx re 800 med 44 kam.
Remmens bred spelar också in. Ex 391 som har blivit nästan 1 mm smalare går lättare än en ny som har gått ca 10mil. Inga stora saker men noterbart. Det samma gäller givetvis för alla typer av remmar.
Dock kan jag nog säga att 391an är lite "Lynnig". Men årets 391 finner jag på nått sätt stabilare än fjol årets, om det har något att göra med tillverkningen kanske!
ski-doos svar på varför dom körde 377 på summit i fjol var att "we found that 391 can be rpm inconsisten in high altitude". Även i år så heter det att ski-doo rekomenderar 377 för hög höjd. Dock ingent servis medelande endast en rek. 391 är std i år på alla summits och freeride 800.
Min -12 freeride har nu 130 mil på sin org 391. Min -11 gade som jag har spöat ordenligt senaste tiden med en rad olika varitor set upps har gått även de 130 mil på 377. Gaden har rullat totalt 230 mil och org 391an sitter nu som res på min freeride. Den remmen fick ordentligt med stryck när skotern var ny i fjol.