32mm matta på ski-doo mxz 470, orkar den ?

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Hej, hade tänkt o bytt matta till nästa säsong då orginal mattan på ca 20mm som är sliten inte är speciellt bra, tror ni att den orkar driva en 32mm matta utan att behöva dreva ner ? Sen om den går in i bandtunneln utan byte av drivhjul? de bör den göra ?!

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Hej, hade tänkt o bytt matta till nästa säsong då orginal mattan på ca 20mm som är sliten inte är speciellt bra, tror ni att den orkar driva en 32mm matta utan att behöva dreva ner ? Sen om den går in i bandtunneln utan byte av drivhjul? de bör den göra ?!
Det klart den orkar. Vad har du för toppfart på sjön idag på packad snö? Om det ligger kring 140 (eller mer?) så skulle jag defintivt dreva ner. Finns ingen anledning att slösa kraft på att några få gånger toppa skotern. Om du har typ 22T eller mer på lilla hjulet kan du ju förmodligen bara byta till ett med 2T mindre utan att göra nåt me kedjan. Jag skulle nog egentligen akta mig för att gå till mindre än 21T på lilla eftersom det blir så snäv böj för kedjan så den kan slitas onödigt mycket... plus att det stjäl kraft. I ett sånt läge kan man öka på det stora hjulet... men då börjar det bli en annan femma (pengar, backväxel m.m.)