Det har blivit ett giganiskt intresse för 2T turbo här på forumet. Grymt häftigt. Jag är själv för feg för att prova på något sådant, men läser gärna om, och imponeras av, andra som satsar.
Info finns spritt i massor av trådar nu, och jag tänkte bara samla ihop allt matnyttigt i en tråd. Uppdelat på lämpligt vis. Hoppas det är OK.....
Denna tråd ska handla enbart om byggande, praktiska erfarenheter och handfasta tips. Inte så mycket om teori (även om lite är oundvikligt).
Vi börjar med det som är mest positivt. Lyckade resultat:
Citat: Alf sundström
Eftersom det sålts turbosatser till 2T skotrar i 20 år så kan man nog vara ganska säker på att det fungerar....
Jag och min chef besökte Jim Czekala(DynoTech, C&H Dyno) 1997 och då var han i full gång med sina Aerocharger-satser.
Han föklarade att det var lite av ett misstag från deras sida då vissa reedmotorer ej gillade turbo.
Ultrans singelpipa var ett hinder och vissa andra (t.ex. Storm, T-cat) hade lite fel turbo från början.
Då den (på den tiden) nya Polaris 700an fungerade mycket väl med turbo var hans åsikt att insugstyp är av liten betydelse.
Då Aerocharger laddaren nu är konkursad för gott (eller?) är man tvungen att bygga på vanliga billaddare och lösa oljetillförseln till dessa.
Byggen med bilturbo har blivit vanligare, och det verkar redan finnas en hel del i Sverige som kommit igång, eller rent av är färdiga med sina byggen:
Citat: miffo.
Jag har en polaris 700 -03 och har efter allt "turbosnack" blivit mkt sugen att montera ngt på
skotern... för turbo ska jag ha på nån av mina skotrar...
Citat: Gurre
Hadde tänkt överladda en motor jag har.
Citat: k-len
jaja... jag orkar fanimej inte bry mig nu, skär den ihop så skär den

...Siktar på att ha det instalerat och klart för UNDER 2500kr. Skriver naturligtvis på hemsidan vad det kostat. (det SKA vara inkopplat denna vinter,
Citat: Ännu en gäst
Jag har startat den men väntar på en styrbox för efin.
M8_Turbo3.JPG
M8_Turbo4.JPG
Citat: Ranger_Mountain
Jag sitter just och projekterar en Turbo till Rotax 800 Twin...jag satsar lite försiktigt på 200-210hk med 0,5-0,6
bars laddtryck tillsammans med en billettopp med 12,0:1 komp.
Citat: Sten
Vi blir fler å fler ;-)
Brum pycssss brum brum pychss
En kort film på Demoncat. Kommentar till filmen:
Demoncat första provkörning
Första provkörning av min turboladdade Arctic EXT Special. Laddar den 0,7 bar med en Garret turbo från en Volvo 440.
Klarar 1 bar med helt stängd wastegate.
demoncat
Citat: Sten
har läst om en gls 3300 som tidningen Skoter byggde turbo på, tror dom ökade effekten med typ 40%. Kom upp till nästan 80hp på 503an,rätt intressant reportage. Dom använde sig av en oljepump som drevs av rem från veven,flyttade ut magnapullen en liten bit...
Citat: lagom?
Äntligen funkar skarasågen
Nu har jag fått snurr på den.
I helgen blir det premiär med turbo-bygget.
M8 turbon funkade, men har en del inställningar kvar att göra.
Svårt att få dig en uppfattning om hur skotern går och vad som ska justeras när snön forsar över huv och ruta.
..helt klart tufft när den laddar på och det skjuter iväg som aldrig förr.
Citat: miffo.
Nu ska grannen hjälpa mig att bygga.... vi tar hans gammla v-max 4 moror "som kommer att få nya
cyl+kolvar dom gamla finns inte längre" balanserad o svetsad vev har hans bror som vi får låna..
En hel del svar finns i Snowridertidningen med turbo Polaris 650.
Citat: Gunde
jag har lite funderingar om 2t turbo...
1Måsste man göra om förgasarna om man trycksätter dom?
2Vad har man för regulator som höjer soppatrycket?
3Vad har man för oljepump?
4Går alla förgasare att trycka igenom?
Citat: Alf sundström
1-4 kommer att behandlas i SR nummer 4
Resten kanske samlas här med lite tur.