2013 49 ranger 600 ace startar inte

skojter247

Medlem
14 okt 2021
6
0
1
kalix
Hej!

De är nå strul med min 49a
Jag starta imorse som vanligt inga problem, körde typ 5 km å kom sen hem på gården, slog av den typ nån minut medan jag släpade fram kälken och lasta lite i lådan.

Starta igen å den drog igång som den ska men efter typ 5 sekunder så dog den..
Ahapp big deal bara starta igen tänkte jag men nix, den ville inte..
Den drog på starten å småhostade lite som om den ville men sen sluta den med det, det pep å hade sig också tändes motorlampan med 4 pip som följd..

Testade igen efter den fått stå halva dan men den drar runt på starten som den ska utan övriga livstecken också tänds motorlampan efter några sekunder

Va kan ha hänt?
Den har typ 2k mil på mätaren

Den ha vari lite glapp i nyckeln men de brukar gå om man snurrar på den lite efter man startat.
Antar de är å dra sig till återförsäljaren med den?
 

skojter247

Medlem
14 okt 2021
6
0
1
kalix
Det är halv tank enligt mätaren och de plaska i tanken när ja gunga lite i maskinen, men kan kika ner med en lampa för säkerhets skull
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kan den ha sugit in luft å får inte uti bränslet nu? Eller något fel med pumpen?
Ja allt kan hända i en tank slangar kan lossna så de suger luft. Men jag tror mer på fel på bränslepump iså fall eller fel på tändspolen.
Börja med att kolla gnistan och är den ok på båda stiften gå vidare till bränslefel.
Prova gen den en sup genom tändstifthålen, häll i 3 matskedar bensin i varje tändstiftshål och gänga bara dit stiften med fingrarna så snabbt de går. Håll lite gas då du preovstartar. Du får nog hålla lite gas även om den startar för att den inte ska surstanna. Om den går på sup äör de mest troligt bränslapumpen som inte funkar.
Felsökning pump gör man med bränsletrycksmätning eller tjuvkoppla igång pumpen med extern strömkälla och lyssna om den ens går.
Kolla även alla säkringar, och om de är ok så ta lös och kolla om de har ärgat.
 
Reactions: Slaggovich

skojter247

Medlem
14 okt 2021
6
0
1
kalix
Kollade säkringarna å de ser grönt ut,
Hur kommer man åt tändstiften på den här skotern? Försökte spana in från alla håll men jag ser dom inte ens.. inte direkt mekvänlig maskin 😅
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
230
42
28
Tändspolen är kombinerad tändhatt, koppla ur kontakten och dra dem rakt upp, stiften sitter lång ner så en kort förlängare och 16 mm tändstiftshylsa, använd en magnetpenna och fiska upp stiften.
När byttes det stift?