2011 HCR

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Jag har en sån. Inte expert men jag tycker om den. Är ju lite tyngre att köra pga den bredare spårvidden men den är stabil vid klättring när man kör på något istället. Mattan vet jag inte om det är jag eller om det är så. Men i vissa fören känns de som det skulle sitta 38mm kammar på den.
Det som stör mig mest är att den är så tung på skidorna. När man ska över ett dike är det lite besvärligt.
Annars en mycket trevlig skoter. Går relativt bra efter leden för att vara så lång. Dämperiet är jag väldigt nöjd med. Förrutom när man försöker pressa som en idiot då vill gärna främre boggiedämparen gå i botten.
Problemen jag haft (gått 350 mil) är att primärfjädern gått av. Styrspindlarna har spruckit lite (båda). Och gasbrytaren kan jäklas lite. Ett tips om du köper en sån är att byta skidor. Väldigt dåliga skidor standard. Bara fråga om de är något mera du undrar :)

steffo_4

Välkänd medlem
8 mar 2007
252
0
16
42
sundsvall
Ok.om man jämför med crossfire 800 ? Tycker inte dom känns nå tung på skidorna, iof är dom lite kortare.stor skillnad på dom 2 i snö/dämpare? Har ju aldrig åkt ac så om det blir en 11/13 de får vi se.hcr blire iaf

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Jag har inte kört en cf8 så mycket. Men skulle säga att dom är rätt lika ev är hcren lite tyngre. En kompis har en cf8 (08 lite kortare) och kan ju säga att man får köra runt och hjälpa till hela tiden. Känner sig som assistanskåren typ. Dock är den ju smidigare pga den inte är lika lång.
Köper du en 11a ska du se till att den fått nyare mappen (borde alla fått på service) annars kan det bli problem om du tankar 95.

En 13 funderade jag att byta mig men blev så jag drog på mig hus istället. Dock att tänka på om du ska köpa en 13 är att den inte har någon kylare bakpå tunneln utan bara längst fram. Har läst mig till att den ska fungera bättre än Rmk Assaulten vid hårdföre (den har bara kylare bak i tunneln). Men somsagt det är vad jag läst. Kan inte intyga något.

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Har haft cf av äldre modellen (136") och har nu en 11:a (141") med 57:ans pc-matta. Och jag kan säga att det är ganska stor skillnad på dom två maskinerna vad det gäller framkomlighet.. Att du inte kommer riktigt lika högt upp som 153":arna är ju dock ett faktum! Men är då riktigt nöjd med den som står i garaget nu :)

Blev lite intresserad, vad var felet på 11:ans mapp? Vilken av de nyare är det man ska ha?

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Om jag minns rätt var felet var att den reagerar på etanolen vi har i 95 i sverige. Och sen gick i "limp mode". Så dom nyare maparna (12-13) är inte lika känsliga utan justerar till så det fungerar. Finns en tråd nånstans i arctic forumet ang detta. Där det står mer ingående om problemet.

Inte alla 11or har detta problem ska tillägas.

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Om jag minns rätt var felet var att den reagerar på etanolen vi har i 95 i sverige. Och sen gick i "limp mode". Så dom nyare maparna (12-13) är inte lika känsliga utan justerar till så det fungerar. Finns en tråd nånstans i arctic forumet ang detta. Där det står mer ingående om problemet.

Inte alla 11or har detta problem ska tillägas.
gäller det även -10 modell??

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Jag är riktigt nöjd med min 10 Hcr, det som har stört mej lite är greppet i mattan när det är lite hårdare före tex på våren, det är trist när dom kör uppför sluttningar med tidiga 90tals sportskotrar och en annan bara spinner. men jag löste det med en Challenger extream matta med 63,5 mm kammar eftersom jag körde boggieskenan igenom orginalmattan.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Har en 11as HCR...
Har inga problem med att den inte går att dra över diken utan snarare tvärtom, alltså att så fort det blir brant så ser jag inte ett skit för att skotern ställer sig rakt upp.
Tycker skotern funkar bra i pudret men framvagnen är för bred, vilket gör att du klämmer fast den mellan träden alldeles för ofta och att den inte vill stanna på skrå när det blir hårdare.

Skulle jag vara du så skulle jag köpa vanliga M8an, för gillar du att hoppa så håller ändå inte en lång maskin utan att du gör något åt den.

Som det sades tidigare... orginal skidorna är skit, vilket jag åtgärdade med ett par slp pp.