2001 Widetrak dö efter acceleration

Hoppsan

Ny medlem
6 jan 2024
2
0
1
24
Jämtland
Hej,
Har nyligen bytt remmen på skotern har fått ett konstigt problem.
Skotern gå helt ok på tomgång men när man accelererar och den ska tillbaka på tomgång dör den.
vad kan det beror på??
Tacka för alla ledtråd i den.
Från en ny skoterägare.
 

Hoppsan

Ny medlem
6 jan 2024
2
0
1
24
Jämtland
Remmen är nog för spänd eller ev för bred om de hände i samma veva som rembytet.
Remmen är den som rekommenderas och är samma modell som innan. Enligt de uppgifterna jag hittade skulle det finnas 35mm ”glapp” på spänningen, innan jag justerade var det ca 45 mm. Men det har tydligen inte hjälpt.
Kan det vara något annat?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Remmen är den som rekommenderas och är samma modell som innan. Enligt de uppgifterna jag hittade skulle det finnas 35mm ”glapp” på spänningen, innan jag justerade var det ca 45 mm. Men det har tydligen inte hjälpt.
Kan det vara något annat?
Hissa upp maskinen så mattan nhänger fritt och starta motorn på tomg. När remspänningen är perfekt så ska mattan stå stilla eller på gränsen till att rulla.Man brukar i många fall få lov att shimsa in nya remmar äbven om de är modellanpassade. Kolla att de är lite spel axiellt mellan primärens skivor och remmen, 0,3-1mm duger. Annars har fjädern i primären gått av eller så kärvar bussningar så den inte går isär fullt ut.
Om ingreppsvarvtalet blivit väldigt lågt så är de troligen fjädern som lämnat in.