12 Volts uttag Polaris SKS Axys

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Polaris 800 2016 SKS Axys.

Någon som monterat eget 12V uttag och kan berätta punkt och pricka hur ni gjorde?

Tanken är att montera dem 'mitt emot nyckeln' alltså d.vs till vänster om Instrumentpanelen.



Vad är dessa för kontakter under sidokåpan? Är det tänkt att ta ström därifrån?
 
Reactions: ÉlanErik och Slejp

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Sitter det inte en kontakt uppe vid displayen/styret någon stans som original 12v kontakten är tänkt att kopplas till? Den är dessutom rätt avsäkrad.
 
Reactions: Slejp

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Jopp du har rätt Asker, det sitter en svart kontakt med en rundstifthona och en hane vid strålkastaren. Den är till för att koppla in på när man sätter dit ett cigguttag i huven. Jag matar min gps från den kontakten och det funkar bra. Jag vill minnas att jag läst att den är avsäkrad med 3A.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jopp du har rätt Asker, det sitter en svart kontakt med en rundstifthona och en hane vid strålkastaren. Den är till för att koppla in på när man sätter dit ett cigguttag i huven. Jag matar min gps från den kontakten och det funkar bra. Jag vill minnas att jag läst att den är avsäkrad med 3A.
https://goo.gl/photos/PvXxwanutGj8mjAv9

Bilder som visar förloppet.

Montera loss huven och vänd den uppåner, du hittar en lös kontakt vid kabelstammen. Har du Polaris original är det plug and play. Jag använde rundpolskontakter som jag klämde åt lite med tången och ett cigguttag från Feltema.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
https://goo.gl/photos/PvXxwanutGj8mjAv9

Bilder som visar förloppet.

Montera loss huven och vänd den uppåner, du hittar en lös kontakt vid kabelstammen. Har du Polaris original är det plug and play. Jag använde rundpolskontakter som jag klämde åt lite med tången och ett cigguttag från Feltema.
Nice tackar, detta ser ut att vara en PRO RIDE? Men kanske är samma tillväga sätt som på en Axys?

http://www.clasohlson.com/se/Paneluttag-12-mm/36-3905?showRatings=true#moreinfo

Tänkte köra på den.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Finns också ett USB kabel på axysen som redan har en gummitätning på sig om man skulle vilja dra ut den genom huven. Tror det är menat på motsatt sida nyckeln sitter för det är samma dimension på tätningen där som nyckelhålet.

Nackdelen som jag ser det med att koppla ström i huven är ju att det blir lite mer bök att just ta lös huven.
 

pol.aris

Aktiv medlem
19 feb 2010
96
2
6
sorsele
Delade meningar om man kan/ska ta ström ifrån usb kabeln? Vissa påstår att mätaren kan skadas och vissa inte. Är sugen på att dra in den i facket ovanför lyktorna..
 
Reactions: Slejp

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Väcker tråden igen och frågar om någon vet vad själva kontakten har för benämning? Den med 12v DC alltså. Har plockat bort originallyset för att frigöra mer utrymme under huven och därav införskaffat en liten 12v ledramp som behöver ström. Tänkte jag skulle köpa en kontakt bara jag visste namnet på den. Har gjort lite detektivjobb och luskat ut att det kan tänkas vara en 2 pin SAE-kontakt? Någon som kan bekräfta?
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Någon som vet säkert ifall man kan ta ström från den befintliga usb kontakten under displayern på axys? Funderade med på att dra upp den facket
Pris köpt en khaos 850 2021