1000mil på en summit x 163 2013

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Citerar en tråd från dootalk där en medlem just bytt kolvar för första gången efter att ha passerat 1000mil med sin xm.
Skulle vilja se den polaris 800 som klarade av det.

"Just clicked over 10,000KM on my 13 XM and starting on the next 10K. I was hoping to get to 20K this season but with the thin snowpack and slow start to the season on the coast I will be lucky to put 8000 more KM on it. This has been the best and most reliable skidoo I have ever had and I have had a few. Last season was the first season I didn't blow up a motor in the last 10 years. I took it in to Valley Chainsaw in Pemberton early December and asked Albert to get it ready for this season. Top end was done as well as the shocks and clutch rebuilt and some suspension parts. Curt who did the top end was pretty surprised at how good the pistons still looked. This is a great shop to get work done if you're in the sea to sky corridor."

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Lägger gärna ner ett par tusen efter 250 mil... Skulle nog t.o.m hellre byta kolvar och cylindrar två ggr per säsong om det behövdes, än att behöva åka omkring på en Doo...

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Läste på "Kelkkalehti.com" finska forumet om en renskötare som kört 1400 mil med en summit XM 163" utan kolvbyte, inte mycket annan service heller vad jag förstod, dock såg den ut som om den ut som om den gått genom en stenkross på utsidan. :D

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Jag känner renskötare vars 600e-tec har skurit efter 200mil.. Så det finns nog både bra och dåliga exempel bland alla tillverkare om man letar lite. Men 1000-1400mil är ju klart imponerande.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Läste på "Kelkkalehti.com" finska forumet om en renskötare som kört 1400 mil med en summit XM 163" utan kolvbyte, inte mycket annan service heller vad jag förstod, dock såg den ut som om den ut som om den gått genom en stenkross på utsidan. :D
Fullt normalt att utsidan är förbrukad, ofta har vårt ursprungsfolk kört ett antal hundra mil innan det ens är snö att köra på, framförallt de som rör sig på kalblåsta okt-dec fjäll!

Vad som skulle vara intressant att se är motorhistoriken ur BUDS/Candoopro på dessa långmilare jämfört med de som behöver renovera betydligt tidigare, det skiljer med största säkerhet en hel del!

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Jag känner renskötare vars 600e-tec har skurit efter 200mil.. Så det finns nog både bra och dåliga exempel bland alla tillverkare om man letar lite. Men 1000-1400mil är ju klart imponerande.
Absolut, rätt onödig diskussion detta enligt mig, blir alltid pajkastning. Har man otur kan det skära när som helst med alla märken.

Fullt normalt att utsidan är förbrukad, ofta har vårt ursprungsfolk kört ett antal hundra mil innan det ens är snö att köra på, framförallt de som rör sig på kalblåsta okt-dec fjäll!

Vad som skulle vara intressant att se är motorhistoriken på dessa långmilare jämfört med de som behöver renovera betydligt tidigare, det skiljer med största säkerhet en hel del!
Jo måste ju skilja en hel del, knappast nå många timmar full gas på dessa maskiner.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
1000 mil är imponerande, iofs så kör ju irondog galningarna(tävlingen) rätt långt också men detta är bra.

Kanske vi här i norden är lite för petiga på topend renoveringar. Vi stöder iofs kolvtillverkarna...

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Billigare att byta kolvar i förebyggande syfte än att renovera ett generalras.
Jag körde en Prowler 440 lite över 1000 mil på den tiden jag var ung och dum, fick haveri vid 1100 nånting-och då kostade det en cylinder som var bortom all räddning.
Den var inte ens standard, vid 50 mil blev det portat, pipa och 38:eek:r, vilket var helt enormt gigantiskt 1990...
;)