01 rmk 800 läker glykol vid överhettning

7 jan 2022
37
0
6
18
Sverige
Hej! Har en 01as rmk 800 som jag bogsera min kompis med och efter ett tag överhettade den, det droppade glykol från kylaren vid tunneln, är det något jag borde oroa mig för eller är det så när det blir varmt och tryck i kylaren?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Kylaren inne i tunneln ska ju vara tät, det ska inte droppa ut någon glykol där. Däremot så kan det ju trycka ut glykol från expansionskärlet (där man fyller på glykol) via en slang som ska finnas där och som ska släppa ut övertryck. Så om det tryckt ut därifrån så kan det ju droppa under själva baljan/motorutrymmet och kanske i främre delen av tunneln/vid drivaxeln också. Men längre bak än så ska det väl inte trycka ut någon glykol, som jag förstått det och om det trycker ut glykol där så bör du nog leta efter något hål och fixa det.
 
7 jan 2022
37
0
6
18
Sverige
Kylaren inne i tunneln ska ju vara tät, det ska inte droppa ut någon glykol där. Däremot så kan det ju trycka ut glykol från expansionskärlet (där man fyller på glykol) via en slang som ska finnas där och som ska släppa ut övertryck. Så om det tryckt ut därifrån så kan det ju droppa under själva baljan/motorutrymmet och kanske i främre delen av tunneln/vid drivaxeln också. Men längre bak än så ska det väl inte trycka ut någon glykol, som jag förstått det och om det trycker ut glykol där så bör du nog leta efter något hål och fixa det.
Vid vanlig körning vid rätt temp osv så blir det aldrig läckage bara när den överhettade men kan vara expansionskärlet också och att det runnit bak, stanna inte direkt när den överhettade så kan ha runnit bak också


Skickat från min iPhone med Tapatalk