öka volymen Fox float!?

the_doctor

Aktiv medlem
10 apr 2008
80
0
6
Luleå
Finns förlängnings rör att stoppa så man ökar luft volymen. Bengans motor säljer dessa. Någon som har testa detta? Blir det någon skillnad?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om du ökar volymen är det klart att det blir skillnad. Progressiviteten ökar, dvs följsammare/mjukare fjädring "ute" utan att den blir mjukare "inne" vid fjädringsrörelsen.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Progressiviteten minskar väl med större volym...
Du får en dämpare som beter sig mer lika under hela slaget...
Nej, tvärtom - däremot blir fjädringen stummare vid mindre volym. Givet samma slaglängd. Definitionen på progressivitet är då skillnaden mellan hård och mjuk. Dämpningen avgörs av dämphålens karaktär och har inget med volymen att göra.

Med stor volym är det mycket gas/luft som skall komprimeras. I början av slaglängden blir den mjuk och blir gradvis hårdare till "oändligt" har uppnåtts, dvs strax innan den slår i botten. Men liten gasvolym är det mycket mindre luft att komprimera och den går i botten tidigare men uttrycks enklast i att den blir stummare - det finns fortfarande luft att komprimera om än mindre.

För att få en mjukare fjädring pressar man alltså i mer gas/luft i klockorna/cylindrarna. Dock måste ju dämpningen alltid anpassas till fjädringens karaktär, mjuk fjädring kräver hård dämpning för att inte bli svajig. Denna paradox löstes redan 1955 i och med Citroëns patenterade gasvätskefjädring som köptes av Rolls-Royce 1967 och Mercedes 1978. För övrigt de enda utom Citroënkoncernen som använt sig av denna lösning (Maserati ägdes av Citroën).

Denna utvikning avsåg att tydliggöra att mer gasvolym ger mjukare fjädring och därigenom ökad progressivitet eftersom ändläget och fjädringsvägen är konstant.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nej, köper inte det... Är möjligt att vi menar samma sak men uttrycker oss olika...
Nej, tvärtom - däremot blir fjädringen stummare vid mindre volym. Givet samma slaglängd. Definitionen på progressivitet är då skillnaden mellan hård och mjuk. Dämpningen avgörs av dämphålens karaktär och har inget med volymen att göra.
Ja, själva dämpningen ändras inte av luftmängden eller tryck. Luften i floatdämparna fungerar ju som fjäder, så om man pumpar i mer luft är det som att spänna fjäder på en vanlig dämpare.

Med stor volym är det mycket gas/luft som skall komprimeras. I början av slaglängden blir den mjuk och blir gradvis hårdare till "oändligt" har uppnåtts, dvs strax innan den slår i botten. Men liten gasvolym är det mycket mindre luft att komprimera och den går i botten tidigare men uttrycks enklast i att den blir stummare - det finns fortfarande luft att komprimera om än mindre.
Precis, så om du då har en större volym med luft kommer du få en mindre ökning i tryck när du trycker ihop dämparen= mindre progressivitet.
Dämparen blir mer linjär, du kan tex ha den hårdare och ändå utnyttja hela slaget, nåt som vad jag förstått knappt går original på floatarna.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vi säger samma sak.

Det jag menar med "mer progressivitet" är att spannet mellan max och min är större. Du menar att spannet är mindre, att det går fortare att uppnå hårdare motstånd.

Case closed. :)
 
4

426H

Vi säger samma sak.

Det jag menar med "mer progressivitet" är att spannet mellan max och min är större. Du menar att spannet är mindre, att det går fortare att uppnå hårdare motstånd.

Case closed. :)
:confused:

Samma sak? Ni säger ju tvärt emot varandra. Försök tänk så här: Det är den procentuella skillnaden mellan den okomprimerade och komprimerade gasvolymen som avgör hur proggresiv "fjädern" blir. Har man en stor gasvolym från början blir den procentuella skillnaden mindre och "fjädern" blir MINDRE proggresiv.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
:confused:

Samma sak? Ni säger ju tvärt emot varandra. Försök tänk så här: Det är den procentuella skillnaden mellan den okomprimerade och komprimerade gasvolymen som avgör hur proggresiv "fjädern" blir. Har man en stor gasvolym från början blir den procentuella skillnaden mindre och "fjädern" blir MINDRE proggresiv.
Hur tänker du? Har man stor gasvolym från början blir den procentuella skillnaden större (tex 500cc okomprimerad, 10cc komprimerad jämfört med 300cc okomprimerad, 10cc komprimerad)... Och fjädern blir MER progressiv, uttryckt i delta fjädermotstånd max in-max ut.
 
4

426H

Hur tänker du? Har man stor gasvolym från början blir den procentuella skillnaden större (tex 500cc okomprimerad, 10cc komprimerad jämfört med 300cc okomprimerad, 10cc komprimerad)... Och fjädern blir MER progressiv, uttryckt i delta fjädermotstånd max in-max ut.
Jo, men vad du inte tänker på är ju att den volym som komprimeras är konstant och beror på slagvolymen i dämparen. Låt oss säga att slagvolymen är 10cc och dämparens totala volym är antingen 20cc eller 30cc. Trycket ökar mer i den dämpare som komprimeras från 20cc till 10cc än i den som komprimeras från 30cc till 20cc.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jo, men vad du inte tänker på är ju att den volym som komprimeras är konstant och beror på slagvolymen i dämparen. Låt oss säga att slagvolymen är 10cc och dämparens totala volym är antingen 20cc eller 30cc. Trycket ökar mer i den dämpare som komprimeras från 20cc till 10cc än i den som komprimeras från 30cc till 20cc.
Ja precis, men om bägge komprimeras till 10cc då? Vilket jag utgick från.


Men - nu när jag läser igen så handlar det om att sätta en större behållare på befintlig dämpare och då blir det som du skriver.