Finns förlängnings rör att stoppa så man ökar luft volymen. Bengans motor säljer dessa. Någon som har testa detta? Blir det någon skillnad?
Nej, tvärtom - däremot blir fjädringen stummare vid mindre volym. Givet samma slaglängd. Definitionen på progressivitet är då skillnaden mellan hård och mjuk. Dämpningen avgörs av dämphålens karaktär och har inget med volymen att göra.Progressiviteten minskar väl med större volym...
Du får en dämpare som beter sig mer lika under hela slaget...
Ja, själva dämpningen ändras inte av luftmängden eller tryck. Luften i floatdämparna fungerar ju som fjäder, så om man pumpar i mer luft är det som att spänna fjäder på en vanlig dämpare.Nej, tvärtom - däremot blir fjädringen stummare vid mindre volym. Givet samma slaglängd. Definitionen på progressivitet är då skillnaden mellan hård och mjuk. Dämpningen avgörs av dämphålens karaktär och har inget med volymen att göra.
Precis, så om du då har en större volym med luft kommer du få en mindre ökning i tryck när du trycker ihop dämparen= mindre progressivitet.Med stor volym är det mycket gas/luft som skall komprimeras. I början av slaglängden blir den mjuk och blir gradvis hårdare till "oändligt" har uppnåtts, dvs strax innan den slår i botten. Men liten gasvolym är det mycket mindre luft att komprimera och den går i botten tidigare men uttrycks enklast i att den blir stummare - det finns fortfarande luft att komprimera om än mindre.
Vi säger samma sak.
Det jag menar med "mer progressivitet" är att spannet mellan max och min är större. Du menar att spannet är mindre, att det går fortare att uppnå hårdare motstånd.
Case closed.![]()
Hur tänker du? Har man stor gasvolym från början blir den procentuella skillnaden större (tex 500cc okomprimerad, 10cc komprimerad jämfört med 300cc okomprimerad, 10cc komprimerad)... Och fjädern blir MER progressiv, uttryckt i delta fjädermotstånd max in-max ut.
Samma sak? Ni säger ju tvärt emot varandra. Försök tänk så här: Det är den procentuella skillnaden mellan den okomprimerade och komprimerade gasvolymen som avgör hur proggresiv "fjädern" blir. Har man en stor gasvolym från början blir den procentuella skillnaden mindre och "fjädern" blir MINDRE proggresiv.
Jo, men vad du inte tänker på är ju att den volym som komprimeras är konstant och beror på slagvolymen i dämparen. Låt oss säga att slagvolymen är 10cc och dämparens totala volym är antingen 20cc eller 30cc. Trycket ökar mer i den dämpare som komprimeras från 20cc till 10cc än i den som komprimeras från 30cc till 20cc.Hur tänker du? Har man stor gasvolym från början blir den procentuella skillnaden större (tex 500cc okomprimerad, 10cc komprimerad jämfört med 300cc okomprimerad, 10cc komprimerad)... Och fjädern blir MER progressiv, uttryckt i delta fjädermotstånd max in-max ut.
Ja precis, men om bägge komprimeras till 10cc då? Vilket jag utgick från.Jo, men vad du inte tänker på är ju att den volym som komprimeras är konstant och beror på slagvolymen i dämparen. Låt oss säga att slagvolymen är 10cc och dämparens totala volym är antingen 20cc eller 30cc. Trycket ökar mer i den dämpare som komprimeras från 20cc till 10cc än i den som komprimeras från 30cc till 20cc.
Jo i så fall ökar trycket mer i den stora men då har man ändrat slagvolym också!Ja precis, men om bägge komprimeras till 10cc då? Vilket jag utgick från.