Överfylla kedjehusolja?

Barnesjake

Aktiv medlem
1 apr 2008
78
1
6
Norrland
Står ju alltid i instruktionsböckerna att "do not overfill". Men varför står det så? Kan nåt gå sönder om man fyller i för mycket olja lr? :hmmmm2:

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
När oljan blir varm så tar den större plats, om du har fyllt den full så finns det ingen plats för oljan att ta vägen.

E

ejwbegysv

Skulle tippa på att det rinner över om du överfyller? Finns mycket man inte ska göra enligt insgtruktionsboken..

Men varför vill du överfylla?

Barnesjake

Aktiv medlem
1 apr 2008
78
1
6
Norrland
Skulle tippa på att det rinner över om du överfyller? Finns mycket man inte ska göra enligt insgtruktionsboken..

Men varför vill du överfylla?

Vill icket överfylla! Tror du missförstod mig lite. Jag var bara intresserad av varför det verkar vara ett big no no att fylla på för mycket.

schizoo

Välkänd medlem
29 okt 2008
148
0
6
Jag fyller också alltid på med 1dl mer olja än vad som står i instruktionsboken, aldrig upplevt några nackdelar.

En annan anledning till att inte fylla upp hela kedjehuset är väl att när det är kallt så blir oljan segare och motorn får jobba hårdare för att driva runt kedjan? Nu snackar vi inte märkbara skillnader, men det blir väl ett dussin mer motorslitage kan jag tänka mig.

Last edited:

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Rinner det inte ut ur hålet där man har oljestickan då?
Där man även fyller på (iaf på Edgen). Menar, går det att fylla så pass mycket mer?
Jaa, det är inga problem att fylla 2dl extra. Kommer inte rinna över, gör det inte på Pro X2an och gjorde det inte heller på gamla RMK 800 -00.