Örnsköldsvik med omnejd - Bra eller?

K

kenth

Om allt faller på plats så ska jag köpa en bil i Ö-vik nästa vecka. Tänkte ta med mig polarn och åka skoter där när man ändå åker uppöver. 50mil för oss att åka enkel resa, så det ska ju vara värt att släpa upp. Hur ser det ut runt Ö-vik?

Snödjup?
Nysnö?
Bra ställen(fri åkning)?
Leder?

Boende där man kan parkera utanför?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Med europas största lednät med 140 mil skoter led så finns det lite att åka på. Vet inte hur det är närmare stan men mellansel (3 mil innåt) är lederna suveräna. Men kom jag långt bortifrån skulle jag satsa på hyra stuga i solberg (9 mil från stan, västernorrlands högsta berg). Mkt fin åkning där.

K

kenth

Jag var in o kikade på ö-viks info och läste om de 140mil leder som finns. Säger bara, SHIT!, hur fan håller ni dom fräsha. Hur många sladdare har ni? Vi har 27mil leder och 5mil av dom är hyfsade.

Solberg låter fint!

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Långt ifrån alla 140 mil är frächa. Skoterklubben är indelad i 8a (?) sektioner där alla sektioner sköter en del var.
Bästa lederna kommer då man kommer ett par mil utanför stan, i stan ser det fördj*vligt ut.

Antar att det har att göra med att alla småkids som kör fast dom inte får, bor närmare stan, och vågar aldrig köra med än 2-3 kilometer hemmifrån.

2009 köpte skoterklubben in 5st splitternya RS viking att sladda med, så runt mellansel/brebyn/solberg/gottne/björna/gideå/flärke tycker jag det brukar hållas fint skick på lederna.

K

kenth

Låter bra det. Får se nu bara hur det blir med bilköp bara. Det höga priset ser ju ut att kunna vägas upp av en schysst skoterresa!
Du kanske kan gå in på Bilbolaget och kolla in bilen? Den ska vara i jävligt fint skick och välskött. Bra dragbil! Har letat ett tag efter en liknande, men alla har för många mil.

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.117
54
48
Örnsköldsvik
Det är som k-len säger rätt högt tryck på lederna närmast Övik, de blir sönderkörda fort pga av all trafik. Alla ledsladdare ska dock ha en eloge för att de försöker verkligen hålla leden fin med all tid de lägger ner.
Körde tur och retur Övik-solberg för någon helg sedan, det var ca 21mil totalt. Ledkvaliten är varierande från trånga puckelpistleder i skogen till öppna vida salsagolv. Jag körde med Skoterledskartan på GPS:n men det borde inte vara något problem att hitta till Solberg även utan den.
Så om ni skulle hämta en bil i övik så kan ni ta en dagstripp till solberg med skotrarna. På vägen upp dit så finns det lite myrar och kraftlinor man kan leka på. Tanka magen i skidbacken och skotern hos Solbergs "Handlarn" innan ni vänder tillbaka till övik. (Går bra att tanka skotern även i Mellansel och Bredbyn)

/Anders