Öppna alla fönster i mattan

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Har en Vertical escpae 800 -03. Jag tycker att jag måste ha mattan väldigt spänd för att inte den ska rappa. Så därför har jag köpt nonslip drivhjul. Men mattan har inte alla fönster öppna. Ungefär var tredje är stängt. Tänkte bara måste man ha någon special verktyg för att klämma fast de nya metallklämmorna som jag måste kompletera med efter att ha tagit upp de stängda hålen.
Har någon gjort detta redan och kan rekomendera ett bra och enkelt sätt att ta upp de stängda fönstrena med. Eller är det bara att sätta sig ner och skära upp dem?

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
kolla där det säljs skoterdelar/tillbehör finns verktyg för att både göra hål och sätta fst clipsen...men du måste nog inte ha clips i alla hål det räcker nog med i vart 3dje hål, men det klart det skadar ju inte att montera fler clips.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Har en Vertical escpae 800 -03. Jag tycker att jag måste ha mattan väldigt spänd för att inte den ska rappa. Så därför har jag köpt nonslip drivhjul. Men mattan har inte alla fönster öppna. Ungefär var tredje är stängt. Tänkte bara måste man ha någon special verktyg för att klämma fast de nya metallklämmorna som jag måste kompletera med efter att ha tagit upp de stängda hålen.
Har någon gjort detta redan och kan rekomendera ett bra och enkelt sätt att ta upp de stängda fönstrena med. Eller är det bara att sätta sig ner och skära upp dem?

Räkna med att köpa både clips och verktyg nästan blir lika dyrt som att köpa en ny matta. Det räcker med att du skär upp luckorna, tex orginalmattan på min M7a har non-slip och varannan clipsad.

Lycka till! :ciao:

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Jaha. Har M7 så org?
I sånna fall så skär jag bara upp hålen och så får det vara bra så. Den blir ju bara tyngre med mer clips.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.582
447
83
Malå/Adak
Du behöver inte clipsa men mattan går lättare om du gör det, men clipsen är dyra. Använd hammare och stämjärn och hugg upp hålen, funkar finfint.