Återfunna skotrar

J

Jas Gas

Skulle vara roligt att veta vars alla stulna skotrar dyker upp.
Typ om skotrar stulna i norra sverige dyker upp i södra sverige eller dom som stjäls vid kusten dyker upp ifjälls.
Samt om det är lokala gangsters som stjäl hemma och säljer utanför komungränsen eller om det kommer folk utifrån och tar med sig skotern hem.
Roligt och se om det finns något mönster om hur stulna skotrar far runt i sverige kanske det skulle underlätta för folk att veta vars dom ska börja leta.

Mxsmackelback

Medlem
21 dec 2009
6
0
1
Västerås
Det är ofta ligor från Ryssland, Polen, Tjeckien mf som åker hit till svergie och gör så kallade "rides" och stjäl saker och packar lastbilar/båtar och fraktar hem dem..

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Våran klubb vart av med 2 inlånade snöskotrar (till förarbevisutbildning).
Dom var inlåsta på ett industriområde, när dom stals.
ca. 1 månad senare, så dök den ena skotern (och "Tjyven") upp i Boden, vilket gjorde att polisen även fann den andra skotern (med "Tjyv") i Kalix.
Men det vart visst inte just något straff, vad jag minns så vart det villkorligt för den ena och 1 månad i "Burken" för den andra.
Detta sänder ju lite fel signaler till andra potentiella tjuvar.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Borde vara på samma sätt som häststöld i vilda västern, ett kännbart straff med evig verkan.

Många maskiner säljs ut i delar via olika kanaler, säkert flera med rymligt samvete som köper också.

Som med det mesta annat så är det bra med stöldmärkning av begärliga delar typ variatorer, motor, boggie, stötdämpare osv, då minskar möjligheten för tjuven att bli av med grejorna.

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Våran blev stulen i Östersund och dök upp i Hammerdal. Beställningsjobb då de var ute efter motorn. Tjuvar tagna :spy:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det folk borde göra är att fråga efter regnr/chassienummer och motornummer innan man köper nåt... Har man skrotat en skoter borde man ju ha ett regnr tex... eller har man bytt matta på sin så borde man ju också känna till det...

Skulle köpa crossare ett år, men då var och varannan till rätt kurs saknade chassienummret så la jag ner det... Finns säkert en hel del som glömmer kolla detta på tex en krossare.

Eller varför inte en motor till skotern som man köper på blocket?
Boggien från tex RMK komplett för tex 4000kr, hur många tror ni kollar upp det?

Då bara dämparna landar på det dubbla om man ska ha nytt... om man skulle kolla alla HPD skotrar så skulle det inte förvåna mig om det fanns stulna delar på det flesta, säger dock inte att ägaren känner till det.

Måste vara ovanligt att få tag på en stulen skoter hel.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag tror majoriteten säljs som delar på olika säljsidor men även en del till bekanta som tjuvarna har. Som tidigare sagt, hur många frågar historiken på lösa delar förutom hur dessa delar har behandlats?

Jag köpte en matta i höstas och frågade inte mer än; hur långt har den gått och hur ser kammarna ut och om några som fattades osv. Jag tog för givet att den inte var stulen fast den hade ett hyfsat bra pris...med andra ord så finns chansen att alla som har köpt en begagnad del på blocket var egentligen stöldgods från början:push:. Dock så kan man inte jämföra nypriser på saker som säljs på blocket och tror att allt är stöldgods, det finns för många parametrar för att göra en sån bedömning.

Last edited:

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Jag hittade ett sönderkapat chassi i en stömfåra en sommar. Självklart var chassienummer bortslipat. Troligen försäkringsbedrägeri, jag har mina misstankar om vem...

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag skulle köpa en rotax 800 motor för 2 år sen till ett tomt chassie jag hade. Hittade en komplett snurra i Boden på Blocket, gick provköra och allt.

Han skulle sälja motorn pga att han hade en ny RKT 827 (Heter dom så?) motor som han skulle sätta i istället, sade han. Åkte och provkörde, kollade att motornummer fanns kvar osv. Han skulle ha 13 lax utan pipor. Rimligt, tyckte jag. Hade gått 700 mil, ej renoverad på något sätt.

Då jag kom tillbax 3 dagar senare och skulle hämta motorn var motornumret bortslipat, och det var en bit aluminium borta i blocket vid magnapullen... Den skadan fanns inte på motorn jag tittade på först. Han försökte ge mig en annan motor, den j-a tomten! Han hade dessutom tejpat fast kablar och slangar över alltihop, så det inte skulle synas!

Blev så jävla förbannad och åkte därifrån... Tänkte aldrig, förrän i efterhand på väg därifrån, på varför han ville träffas i en korsning i Svartbjörnsbyn. Trodde han ville att jag skulle slippa söka adressen. :push:

Borde ha ringt Polisen, men visste ju inte ens vad han hette. Inte ens förnamn... Kollade inte heller regnr på skotern eller hans bil.

Det mest skrämmande var att han verkade så otroligt seriös hela tiden, hade ingen anledning att misstro honom överhuvudtaget!

Har blivit lite försiktigare sen dess, kan jag säga.