Åsikter 509 Evolution hjälm?

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Jag är sugen på en 509 Evolution hjälm men lyckas inte hitta så mkt info om den, är det någon här som kör med en sådan vore det intressant med lite synpunkter.

Skulle även vara intressant att höra lite uppfattningar om storlekarna, t ex om det funkar bra att använda 509's rek. tabell som finns på deras hemsida?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Står själv i samma fråga så detta är intressant. Skulle tro att det är värt att köpa deras glasögon samtidigt för att få perfekt passform.

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Trevligt, då är vi i precis samma sits. Jag är sugen på Sinister/Evolution kombon pga att jag förmodar att passformen mellan dem är mkt bra. Glasögonen har jag redan bestämt mig för men hjälmen är jag inte helt säker på ännu.

krilleprupp

Välkänd medlem
7 mar 2011
140
0
6
Jag åker med både hjälmen och sinister brillorna och det funkar kanon.
Följer med ett vindskydd eller vad det kallas till hjälmen men det funkar inte med nässkyddet på brillsen samtidigt så jag kör utan det till hjälmen och det blir aldrig kallt eller immar igen särskillt mkt.

30 mar 2011
28
0
1
Borlänge
Jag har köpt hjälmen och Aviator brillorna. Inte kört med dem än men de passar perfekt tillsammans. Inte en glipa nånstans mellan brillor och hjälm. Vindskyddet som krilleprupp pratar om torde vara den såkallade cold weather breath box som följer med, som man kan knäppa fast i hjälmen framför munnen. Inte provat att sätta i det men det ska nog vara ordentligt kallt om man ska behöva det.

Angående storleken så köpte jag en Large och det står ett mått på 59-60cm på den och det är samma mått som den svenskköpta jag hade innan så..

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Det låter ju utmärkt! Mitt problem är att jag inte har någon vettig hjälm att jämföra med, så för mig blir det nog till att försöka mäta huvudet innan beställning. Men då kan man kanske anta att Evolutionhjälmen inte skiljer märkbart i storlek jämfört med andra hjälmar iaf.

30 mar 2011
28
0
1
Borlänge
Det låter ju utmärkt! Mitt problem är att jag inte har någon vettig hjälm att jämföra med, så för mig blir det nog till att försöka mäta huvudet innan beställning. Men då kan man kanske anta att Evolutionhjälmen inte skiljer märkbart i storlek jämfört med andra hjälmar iaf.
Min förra och Evolutionhjälmen sitter då lika på mig iaf och dem är som sagt båda L 59-60 så det borde kunna antas :)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag har också varit sugen på den, kör redan med Sinister, dock utan nässkydd percis som krilleprupp säger-jag har provat med dom på och det skyddar skönt, men antagligen har jag alldeles för dålig kondition eftersom dom immar igen med det...
Den är ju iaf prisvärd i mina ögon! =)

krilleprupp

Välkänd medlem
7 mar 2011
140
0
6
Sorry, blev lite luddigt svar tidigare. Jag kör bara med nässkyddet som sitter på brillorna och skippar "breath boxen". Kör också med en sån där halv mask för ansiktet, har kört i -25 utan att frysa med det.

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Idag har jag lagt en beställning till sled-parts.com på hjälm, goggles och lite annat. Efter att ha mätt huvudet efter bästa förmåga blev resultatet ca 59 cm, så jag beställde hjälmen i storlek large. Återkommer med info om storlek/passform när jag fått hem grejerna.

30 mar 2011
28
0
1
Borlänge
Idag har jag lagt en beställning till sled-parts.com på hjälm, goggles och lite annat. Efter att ha mätt huvudet efter bästa förmåga blev resultatet ca 59 cm, så jag beställde hjälmen i storlek large. Återkommer med info om storlek/passform när jag fått hem grejerna.
Kunde beställt direkt från 509. Bra att ha och göra med, skrev ner kostnaden utan att jag ens bad om det samt att de tar inget extra för frakt utomlands..

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Absolut, men jag skulle ha lite andra grejer också så därför blev det sled-parts. Dom har också varit bra att göra med, snabba svar på mail osv.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Hjälm+aviator brillor beställda. Ska bli riktigt kul att testa en hjälm som är gjord enbart för skoteråkning.

Micke_

Medlem
22 aug 2011
32
0
1
Luleå
Ni som har denna hjälm, upplever ni den som tung? Den väger ju ändå ca 1500g...
Är sugen på en men det är vikten som får mig att tveka :confused:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag har denna hjälm, och jag tycker att den är för tung. Grymt skön passform för mig, riktigt snygg, men för tung. Lägg till nån tusing och köp en hjälm som väger runt, eller helst under kilot.

Många dödsolyckor inom motorsporten beror tyvärr på att man har för tung hjälm, så att nacken bryts vid en eventuell krasch, så det är inte så svårt att motivera ett köp av en dyrare och lättare hjälm.

krilleprupp

Välkänd medlem
7 mar 2011
140
0
6
Det beror väll vad man är van med.
Jag som aldrig kört med en lättviktshjälm tycker då inte att den är tung. Känns knappt att jag har den på mig men vid en olycka kanske det skulle vara annorlunda med den där extra vikten.