Är en viper nåt å ha ???

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Tänkte bara kolla med er som provat.Eller kan jag lika gärna köpa en SX-R 700:a,det skiljer ju en hel del i pris.Nu har jag en SX-R 500:a -01:a som annars är rätt okej.Men det är ju alltid kul & byta.
 

thompa

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Luleå
Snygg är den ju....

Har själv inte provat den men läste på totallyamaha att väldigt många var missnöjd med den.
 

pillrus

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Hmmm!!

Har haft ett par Ski-doosar de senaste åren,
en Formula III 600 -97 och en MXZ 600 -00.
Formula 3:an var väl inte den bästa ledracern
men däremot MXZ:an, den var underbar efter
tuff led. Men ifjol bestämde jag mig för att
byta märke till Yamaha bara pga Vipern och
jag måste säga att bättre ledmaskin får man
leta efter. Är skitnöjd med Vipern trots att
jag bara har fått ihop 90 mil pga snöbrist.
Har provat massor av skotrar och Vipern är
enligt mitt tycke en av de bästa jag kört,
OK! den kanske inte har mest hk eller
längst fjädringsväg osv....men jag tycker att
Yamaha har byggt en suvvemaskin som jag tror
att deras nästa monster får svårt att hålla
efter på leden, jag menar RX-1:an.
Får du chansen att provköra så ta den.
Ha det!
 

karlake

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Lulä
Viper kommentar

[Uppdaterat: Senast editerat den 05-Nov-02 kl 09:48 PM (CET)]Hej

Köpte en Viper 02:a åt hustrun (med baktanken att få köra den själv, jag har själv en AC Triple 600). Vipern har nu gått 90 mil på tre veckor. Är MYCKET nöjd med den maskinen. Vi har kört den i alla upptänkliga förhållanden, skärgårdsisar, skogskörning, led, friåkning på fjället osv. Torr lössnö, halvdjup blötsnö, isiga leder - inga problem.

Det som framför allt tilltalar oss är rappheten och exaktheten i styrningen. Har inte gjort något riktigt fullgastest (ännu) men toppfarten räcker nog till. Accelerationen är helt godkänd, redan som standard och den slår SRX:en upp till ca 100-120 km/h. Fjädringen är OK, men kanske en aning hårt ställd från början. Dock enkelt att justera. Inga knepiga returstudsar. Den kopplade boggien som Yamaha har är helt rätt och den håller skidorna där de ska vara, dvs i backen.

Just nu kan jag inte tänka mig bättre maskin och vete fan om inte RX1:an kan få konkurrens från Vipern. Jag ska testa RX1:an i början av maj och kan då uttala mig mer om den maskinen.

28 mm:s mattan greppar bra och är rätt för maskinen. Om man ska högre kammar gissar jag att 32 mm kan vara lämpligt, men inte högre.

Kort sagt, en höjdarmaskin som slår det mesta. Om du vill ha högre effekt - kläm dit pipor så har du ca 153 friska ponnies under huven.
------------------------------------------

2002-11-05
Kan bara tillägga att jag gillade Vipern så mycket att jag har bytt bort AC Triplen till ... (just det) en Viper. Nu har vi varsin "Huggorm" och stortrivs med det!
 
1 jan 2000
0
0
0
Kanon!!

Måste säga at det är den skönaste och mest lättkörda skoter jag kört. Har ingenting att klaga på, det enda skulle vara lite för hård fjädring, men man kan sätta på det mjukaste läget då blir det bättre. Har satt på pipor på den och jag blev grymt imponerad, den går som ett skott. Finns nog inte många maskiner som kör ifrån mig nu. Jag kan lova att du inte blir besviken om du köper en Viper...
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Tackar & bugar

[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Oct-02 kl 10:24 PM (GMT)]Jag litar på er så numera står det en & väntar i garaget.(& en sitter ju här å väntar)

 

mrsxviper

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
sundsvall Sverige
RE: Tackar & bugar

Hej

jag har haft en srx700 -98 med lättviktsburk och variatorkit

jag blir så himmla less på alla som säger att yamahas skotrar inte går att köra i lössnö (jag har inte haft nått problem med srxén) men nu med vipern så vart jag så jäkla imponerad,Den tar ju sig fram hur bra som hellst

jo jag testkörde 2 st rx1ér i helgen och snacka om att blir missnöjd,det var 1 MOUNTAIN & 1 er

så det blir vipern hela racet ut

hadebra alla skoterkamrater

mvh Mrsxviper
 

karlake

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Lulä
RE: Tackar & bugar

>mvh Mrsxviper

Är det "Missis" XViper eller "Mister" SXViper som talar...? *LOL* (Skojar bara)

Kan inte annat än hålla med dig. Klart duktig på lössnö. Hade vissa funderingar att byta den ena Vipern till en Viper Mountain, men har kommit fram till att det inte behövs. OK, riktig bergsklättrare kanske ingen av dem är men det är godkänt för normalbruk.

Jag testade lite klättring i våras i riktigt dåligt före och på hög höjd. Inga problem!

 

Wattis1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
Örnsköldsvik
RE: Tackar & bugar

tänkte bara säga att den största skillnaden du märker på en Viper och en Sxr är ju fjädringen som är bättre på viper + att viper har hk-matta orginal men sedan ser den ju grym ut också (kan redan stå i nått svar men ids inte läsa)

Full gas inge knas