Är det värt att renovera gammal Comet 108EXP

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ungarna har en gammal Cougar 440 som variatorn växlar dåligt på. Jag tänkte först renovera den och började leta renoveringskit men blev osäker på vad som verkligen behövs. Jag kontaktade Catmaster för att se vad som behövdes men de menade på att det blev dyrare än en ny primär (Team). Såg även en film på en som renoverade Cometen och den såg bökig ut att få isär fast sånt brukar ordna sig. (Kanske någon har en servicebok för dessa med toleranser mm så kan man kanske mäta och se vad som är kasst så kanske man slipper byta allt.

Vad säger ni som gjort det, är det lönt att renovera eller ska jag leta en bättre begagnad och chansa? En ny är ju lika dyr som skotern och de kommer bara ha den i vinter. Bytte kolvar ifjol, ska fixa variator och dämpare samt finish i år och sen försöka byta upp oss till nästa år då de vill ha något mer lössnöinspirierat.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Försök få tag på en beggad variator. Är det så slut så det märks tydligt så brukar det dels kosta mycket pengar och inte bli helt bra att renovera.

Dessutom så behövs en del specialverktyg och en del handfast agerande för att ta i sär dem så försök få tag på en halvbra att sätta dit.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Vet någon om man kan montera en P-85 variator från polaris på dessa? Verkar vara billigare delar till dessa och större utbud. Eller funkar det med någon annan variator, yamaha? Vill nog undvika TRA även om det funkar för de har sina issues...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag har för mig p-85 passar kolla att den har rätt dim på konan du lär väl ha lilla konan 30mm. Obs jag är bara 80% säker på att den passar så invänta fler svar innan du slår till på en.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Tog och kollade upp variatorn idag och nu är jag mest fshinerad att den gick så pass bra som den gjorde.
En viktarm var av. Alla bussningar är slut så det glappar millimetrar lite överallt. Axeln som ytterskivan glider på har en djup grop...
Så den är helt enkelt sopslut. Någon som har en passande variator i hyffsat skick liggande?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag fick tag på en helt ny Comet 108EXP av en privatperson. Efter jag betalat och han skickade den såg jag på en bild han skickade att den var till yamaha...den har ett annat art.nr än den till A-C men båda har 30mm kona med 1:10 förhållande. Båda klarar 35 mm remmar (yamaha står det att den även går att justera för 32 mm remmar så skillnaden kanske ligger där). Jag kan inte hitta någon info om vad det kan tänkas vara för skillnad på dem. Kanske olika infästningar för startkransen. Någon som vet om det funkar med Yamaha-variator på gammal A-C? Den lär ju dyka upp i morgon eller på fredag så jag lär ju märka det då.
 
Reactions: Psycho Dave

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Frågan är om den linerar med sekundären samma som Ac variator gör? Troligast inte!! Men de går justera ut/in sekundären på axeln säkert 10mm ut och minst 5mm in om man svarvar av lite på sekundvartiatoraxeln om den nu måste in? Utflytning 10mm kan du göra bara genom att sätta in shims mellan axel och sekundärvariator och avsluta med stor bricka så den inte åker av axeln . Du kan även ha sekundären lös på axeln dvs så den kan åka på axeln in o ut hur den vill sok flytande sekundär men de måste såklart va inom linjeringen mått såklart och den måste såklart ha en bult med bricka längst ut så den inte åker av axeln.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag får kolla i helgen hur det ser ut. Den ligger och väntar på posten. Den gamla primären sitter kvar på motorn så jag borde väl kunna mäta till insidan av innerskivan och se om det måttet blir annorlunda med den nya. Och är det det så borde man med lite tur kunna flytta sekundären motsvarande.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag får kolla i helgen hur det ser ut. Den ligger och väntar på posten. Den gamla primären sitter kvar på motorn så jag borde väl kunna mäta till insidan av innerskivan och se om det måttet blir annorlunda med den nya. Och är det det så borde man med lite tur kunna flytta sekundären motsvarande.
Ja de låter som en bra plan. Ang din gamla variator kan jag ev vilja köpa den förutsatt att den passar en Thundercat 1000 98a. De jag är ute efter är reservskivor "utan microsprickor". Nästan alla Comet 108 spricker nämligen från axel och ut i skivor de börjar med små hårstråliknade sprickor och hela vägen till explosion,, de är rakt farliga! Om dina skivor är utan små sprickor och skivorna passar min 9 bultade comet 108 är de av intresse även fast bussningar och axel är skadad.
Vilken årg är de på maskinen?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Hämtade ut variatorn idag och bland papprena som följde med fanns en lista på vad de olika varianterna hade för ingående delar och det enda som skiljde var innerskivan+axeln men det stod även vilken offset den hade + lite andra mått och den här och arctic varianten hade samma värden. Så det verkar lovande.

Beställde nya vikter och fjäder nyss så den blir komplett samt lite renoveringssatser för stötdämparna, stötdämparolja och gaspåfyllningsnålkit. Det sitter några fox från zr440 på den fram som jag tänkte ha som övningsobjekt. Funkar det ger jag mig på sambons summit också för den är lite halvslut också.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Igår fick jag äntligen lös den gamla variatorn. Satan vad den satt. Höll nog på i 3-4 timmar innan den släppte. Den nya variatorn passade bra så nu funkar maskinen igen. Skulle nog ha valt lite lättare vikter för tillslaget är nästan lite väl lågt men det funkar. Kanske man får slipa av vikterna en aning eller shimsa fjädern lite. Den har ju ingen varvräknare så det är svårt att veta vilka varvtal den ligger på. Så om någon mer funderar på att byta variator på en ciugar 440 från 1993 så passar comet 108exp som är avsedd för yamaha också😁