Är det så roligt som det verkar?

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Hejsan!

Har nu sålt min lynx och är sugen på en Quad alt. arbetshjuling med plogblad.

Nu undrar jag, eftersom jag inte känner någon med fyrhjuling, blir det tråkigt att åka själv? Vet ju hur det är med skotern, inte så kul att åka själv.

Och om jag nu köper en Quad alt. arbetsfyrhjuling, vilken ska jag ha , min topp är satt på 30,000:-

Går det att ha ett plogblad på en quad, eller är det bara på arbetsmaskin?

Jag vill att den ska låta som fan, vara fyrtaktare, och vara vass som få! och naturligtvis hålla ihop någourlunda! Max 30k!

Nu fick ni nått att bita i!

MVH / Andreas
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Sv: Är det så roligt som det verkar?

Jag tar och svarar här också.
Det är roligt att åka Quad ensam, med tanke på möjligheten att åka vägreggat.
Du lägger många mil bakom dig relativt snabbt, och soppaförbrukning är väldigt bra.

Har du ett körkort så finns mängder med möjligheter med Quad, klipp en rondell på bredhäng eller cruisa ner till korvmojen och käka. Vintertid är de roliga maskiner efter skoterled samt på sjöisar.
Vad gäller plogblad på Quad så har ämnet avhandlats på atvforum.se.

Snökedjor eller dubbdäck bak så brukar man säga att det går hyffsat så länge det inte är alltför mycket snö.
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Sv: Är det så roligt som det verkar?

Jag tar och svarar här också.
Det är roligt att åka Quad ensam, med tanke på möjligheten att åka vägreggat.
Du lägger många mil bakom dig relativt snabbt, och soppaförbrukning är väldigt bra.

Har du ett körkort så finns mängder med möjligheter med Quad, klipp en rondell på bredhäng eller cruisa ner till korvmojen och käka. Vintertid är de roliga maskiner efter skoterled samt på sjöisar.
Vad gäller plogblad på Quad så har ämnet avhandlats på atvforum.se.

Snökedjor eller dubbdäck bak så brukar man säga att det går hyffsat så länge det inte är alltför mycket snö.
Du skulle sälja fyrhjulingar du! :) Finns det någon nackdel?
 

ManganC

Medlem
25 nov 2009
26
0
1
Gävle
Sv: Är det så roligt som det verkar?

Nackdelen är ju så här års om det inte är plogat så går det ju inte att på långa vägar att jämföra en fyrhjuling med en skoter om det gäller att ta sig fram i snön..
Visst fyrhjulingen tar sig fram i väldigt mycket snö, men det krävs betydligt mer "slit" av föraren än på skotern..
Fördelen är ju att säsongen på fyrhjulingen är ju väldigt lång..
Själv satsade jag på en dyrare fyrhjuling och en billigare skoter eftersom jag kan nyttja fyrhjulingen betydligt mer..
Men är det snö så har man inte en chans att hänga med en skoter om man kör fyrhjuling, dels så spinner det och dels så är toppfarten ofta högre på skotrar..
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Sv: Är det så roligt som det verkar?

Jag har en arbetshjuling, och skulle inte trivas alls utan fyrhjulsdrift med difflock, bara plogningen är ett nöje i sig, att sen smyga sig fram i terräng och i snö, jag klarar mig fram i ganska djup snö, men inte är det som att köra skoter. du burkar inte, eller bryter den som du vill, och den flyger ju inte direkt fram i snön, den gräver sig fram.

Dock skaffade jag min mer till nytta än lek, men leker en hel del med den.
Eftersom den är vägreggad så blir friheten oändlig sommartid.

men som ersättare till skotern, njae, komplement JA!
 
Reactions: trixa

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Är det så roligt som det verkar?

Skall du bruka den vintertid i + 40 cm snö, så är ju en bandsats ett måste.
Men då måste du ju ha en fyrhjulsdriven ATV.

- Det är ett otroligt kallt fordom att köra vintetid, visst så går det att sätta dit en ruta, men du sitter ändå inte lika vindskyddad som på en skoter.
- Sen är det ju inte riktigt samma körglädje som en skoter.
- Går sämre i issörja än en skoter. Inget kul att köra fast i "Åvanevattne", betydligt svårare att få loss än en skoter

+ Drar otroligt hårt på snö, om man har en bandsats, en snöskoter har ingen chans.

Enligt mig, så ersätter den ersätter aldrig en snöskoter för ren nöjeskörning. Så ska du bruka den för nöjeskörning vintertid istället för en snöskoter, glöm det. Jag skulle då välja att köra snöskoter.
Men då den även går att använda sommartid, så kan ju saken komma i ett annat läge
 
Reactions: trixa