Är det "försent" att börja köra skoter?

Snösladd

Medlem
18 mar 2015
36
0
1
Mora
Hej! Är numera 22 år och har mycket lite erfarenhet utav skotrar.

Tog förarbeviset nyligen. Körprovet avklarades galant. Innan dess hade jag bara kört skoter en gång i hela mitt liv. Då handlade det om en safari-tur i Sälen.

Men nu siktar jag på att köpa en egen skoter. Vill gärna börja köra ganska aktivt. Har kört mycket motocross innan. Kommer snart att flytta länge norrut pga jobb. Då tycker jag att det är läge att köpa en skoter till mig själv.:)

Någon som har tips angående en bra skoter för en nybörjare? Tänker mig en skoter som kommer användas en hel del på leder och även "leka" lite med den, friåkning.

Pengar är inget bekymmer i detta fall så ös på med tips om modell och även vilket pris som är vettigt i detta sammanhang.

Frågan var ju även om det var försent att börja köra skoter. Jag siktar inte på att börja tävla utan vill bara ha skoteråkning som en hobby. Vill gärna kunna åka ganska bra men inte överdrivet bra om ni förstår. :amuse:

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Är väll aldrig försent att börja med något, började själv köra när jag var 35. Men du bör väll ha någon crossover modell från något märke. Arctic cat XF, Ski-Doo freeride eller en Polaris RMK Switchback. är pengar inget problem så ska du ju köpa ny (Då har du ju garanti) priset är ju ungefär detsamma mellan 140 tkr -150 tkr.

Snösladd

Medlem
18 mar 2015
36
0
1
Mora
Är väll aldrig försent att börja med något, började själv köra när jag var 35. Men du bör väll ha någon crossover modell från något märke. Arctic cat XF, Ski-Doo freeride eller en Polaris RMK Switchback. är pengar inget problem så ska du ju köpa ny (Då har du ju garanti) priset är ju ungefär detsamma mellan 140 tkr -150 tkr.
Pengar är ingen bekymmer i detta fall. Men tänkte mer på om det var smart att köpa en ny ändå. Som nybörjare kanske man ska köpa en lätt begagnad skoter. Precis som man gör med MC. Är inne på att köpa en 600 iaf.

Eller ska man göra misstaget att köpa en alldeles för effektstark skoter i början? Om det nu är något misstag.:unsure:

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Det är köparens marknad på begagnat för tillfället, många 2014 på blocket som ligger riktigt bra i pris.

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Dumt att köpa en ny då duy inte riktigt vet vad du vill ha, köp en -12/13 tycker jag. så tappar du inte sååå mycket cash på den när du byter.

Arctic cat xf800hc
Polaris Switchback assault 800
Skidoo freeride 137"

Där har du tre modeller som alla verkar bra för dig som gammal crossåkare.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
om jag var du och pengar inte var något problem, så skulle iaf jag köpt en 14, finns massor på blocket nu, och även många 15 som inte gått många mil, och då har du kvar mycket av garantin som kan vara bra att ha. och då har dom ändå sjunkit 20-30 tusen på bara 20-30 mil så du får en i princip ny skoter massor billigare än en ny från handlaren

Snösladd

Medlem
18 mar 2015
36
0
1
Mora
om jag var du och pengar inte var något problem, så skulle iaf jag köpt en 14, finns massor på blocket nu, och även många 15 som inte gått många mil, och då har du kvar mycket av garantin som kan vara bra att ha. och då har dom ändå sjunkit 20-30 tusen på bara 20-30 mil så du får en i princip ny skoter massor billigare än en ny från handlaren
Tack för alla tips. Kommer nog slå till på en -14. Men finns det någon risk att skotern är för stark för en nybörjare? Som ny på MC bör man ju inte köpa någon värstinghoj precis. Är det inte samma sak med skotrar? :)

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.197
75
48
Skellefteå
Tja att ramla av skotern är ju oftast mindre farligt än att klota med hojen såvida du inte planterar in i ett träd i 100 blås men visst är det lite mera lättkört med en 600 från början. Dessutom så är dom generellt betydligt mera driftsäkra än 800 motorerna. Finns egentligen inte många nackdelar med en 600 jämfört med en 800 förutom om man åker överjävligt brant eller kör dragrace på sjön :)

SweRMK

Medlem
13 okt 2013
6
0
1
Stenungsund
Vilken typ av terräng skall du åka i, om det är frikörning som gäller redan från början så kan du lika gott köpa en med lång matta direkt, typ RMK, Summit, M8000...