Äldre Xtrim 850 e-tec eller ny Xterrain 600 efi

Pappiralli

Ny medlem
25 mar 2022
4
0
1
50
Mora
Hej!

Har en budget på ca 115000 att handla för. Åker mest med 10-åriga sonen bakpå, både fjäll och led. Men även en del soloåkning. Lockande att köpa en nästan ny Xterrain. Då får jag både tillverkargaranti och ett modernare chassi? Men jag blir tveksam på att den är rätt motorsvag med sina 85 hästar. Har en AC 1100 turbo idag, så det blir nästan 100 hk mindre.

En xtrim 850 är det ju lite mer pulver i, men då får jag backa några årsmodeller och kolla på någon maskin som gått 500+ mil ser det ut som.

Hur skulle du resonerat runt detta val?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Svårt att säga, beror helt på hur du kör när du är själv... men har du en 1100 T idag så blir du inte besviken på 600efi.. :)
Men man kan säga att en 600efi går som en 600r etec som inte avgasventilerna öppnar på, alltså typ samma respons från början och upp till ca 7000varv, för där omkring stannar 600efi och 600r etec fortsätter till dryga 8000rpm och levererar 120hk.
850in är en helt annan grej, men på maskiner med 500mil+ kan vad som helst hända på..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Kan väl säga som så att spannet mellan vad folk tror att dom ska få för sina gamla 850 och det som dom verkligen går att sälja för är märkbart..... Skulle jag köpa någon som helst storkubikstvåtaktare, oavsett märke, som gått 500 mil, och kanske till och med har slut garanti, så ska prislappen vara närmare 75k än 100k, det är då säkert!.... och kanske till och med under 75k.... betala 110k för något som du med lite otur kan få renovera för 40k efter någon månad är inte sunt om man har begränsad budget.

Sen ska du inte förglömma det tredje alternativet, en mittemellangammal 600R med måttliga mil. Sambon sålde sin -19 Summit 600R i fjol höst för 1115k och den hade inte ens gått 100 mil. Liknande affärer lär gå hitta om man letar lite