Elfel polaris axys

Badompa

Ny medlem
5 feb 2026
2
0
1
52
Skellefteå
Har en sks från 2016
Det problem jag har är att handtagsvärmare, helljus och batteriladdning inte funkar helt. Dock kan man se att helljus indikatorn ibland blinkar och det har även hänt att handtagen blir varma. För utom det är det inga problem.

Har bytt voltregulator, stator och databox. Kollat kabelstammen och rengjort kontaktytor. Provat kolla ur hantagsvärmare m.m.

Någon som kan komma med mer tips på vad problemet kan vara?

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
259
51
28
Det vanligaste felet är kortis i kontakstycket från statorn, sitter i påsen ovanför motorn. brukar smälta ihop i plastkontakten.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.024
924
113
Kramfors
Kom du ihåg att även dra ur tumvärmaren för de brukar gå väck fortast av värmarna.En sajk du uinte bytt men jag är osäker på om den har med lyse värmare laddning att göra är kondensatorn.De enda jag vet är att den jämnar ut spänningsspikar och laddar upp sig så maskinen staertar snabbare när den stått ett tag. Den hjälper igång bränslepump och ev tändning. När den går väck får man någon typ av felmeddelande i displaen typ ojämn spänning elle likn jag har inte råkat ut för det men brukar låna en vid dessa typer av elfel. Den sitter lätt till i kontaktpåsen på äldre proride ivf så du kan låna en av en från någons maskin.
Jag tänker att de är de enda du ninte bytt annars är de kabelskav någonstanns så plus går ut i jord. Besikta kabel till baklyset och testa dra ur den för de är mest vanliga kortisstället på alla maskiner.Tanken brukar klämma sönder den kabeln mot chassit.