Sen 800 eller tidig 850?

Andjul

Ny medlem
25 nov 2025
1
0
1
34
Stockholm
Halloj, jag funderar på att köpa mig en skoter igen efter ett antal års uppehåll.

Senaste åren har jag inte haft någon som helst koll på varken märken eller modeller.
Sista skotern jag ägde var en IQ shift 600 -09.

Jag vill minnas att när det begav sig och 850-motorerna kom så var det mycket snack om att dessa käkade remmar. Jag har inget belägg för det utan det är bara något jag vill minnas att jag läst om.

Jag är inte märkesfrälst på något sätt och har således inte bestämt mig för något märke eller modell. Jag tittar dock mycket på ski-doo samt polaris då det är märken jag ägt tidigare.

Det jag funderar mycket på nu är vad som är det smarta valet:

Är det vettigare att satsa på en senare modell av med 800-motor eller tidigare modell av 850-motor?

Det jag framförallt är ute efter är kul, men med driftsäkerhet.

Tack på förhand!

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.616
472
83
Malå/Adak
Budget? Sen generellt så är du ute efter driftsäkerhet så ska du gå ner en kubikklass. 600/650 går längre innan något händer än vad 800/850 gör oavsett märke. Och ska du inte längst upp i de risigaste branterna i den absolut djupaste snön så klarar sig de mindre motorerna bra. Ska du köra led så ska du inte fundera, 600/650 är all motor man behöver där om det inte är tankpressa fram och tillbaka över hela Hornavan du tänkt göra, för då är det en "gammal" Apex du ska ha!

Tidig 600R, (kom-19), är bättre än sen 800 när det gäller BRP. Definitivt när det gäller driftsäkerhet men även hur dom är att köra.
850 som sådan har inte med remförbrukningen att göra, det är motorfästen/linjering och variatorkalibrering som avgör. Sista 850-summiten jag hade, -22, var väldigt snäll mot remmen och den gick bra. Tidigare bör gå få till också med samma grejer.

Arctics 800or har väl generellt varit rätt säkra, dock gillar jag inte resten av maskinen/maskinerna, bedrövlig finish och superudda designlösningar har varit deras grej länge. (brukar kalla dom skotervärldens SAAB, en genial lösning omgiven av tio skitmärkliga)
Låt definitivt bli första årsmodellerna av Proclimb, (-12-13-ish var det väl), dom åt remmar så att det får BRPs problem att verka som en baggis. ...kan hända det fixades till i efterhand men... Man har inte hört så mycket om det då dom förmodligen bara sålde en tiondel av antalet maskiner som BRP gjorde under de åren.

Polaris 650 går superfint, kännbart mer pulver än Rotax 600R, dock har den inte funnits särskilt länge så budgeten avgör.
Vem som haft en 800a och hur människan hanterat varmkörning osv är avgörande för hur den mår invärtes, generellt så de sena 800orna har funkat bra. "Vansinnig" termostatkonstruktion, i alla fall på vissa årsmodeller, gör att motorn spolas full av kallt vatten från tunneln vid återstart efter paus, ger man järnet precis då kommer det göra skada.
Första 850 hade vevproblem, men sen blev dom skapliga dom också, (hoppas jag i alla fall då jag har en -24 Khaos 850 nu :) )

Last edited:
Reactions: Sneeuwscooter

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.616
472
83
Malå/Adak
Jag håller med JAAG, särskilt angående de äldre modellerna. De nyare 850-modellerna är lika pålitliga som 600/650-modellerna. (Inte den allra senaste AC 858, utan de välkända motorerna från Polaris och BRP.)
Njaäää. Möjligen att ledmaskiner klarar sig nästan lika länge men en lössnö 850 med 600 mil har gått långt men en 600R har betydligt mer liv kvar, i genomsnitt, vid samma miltal.
Många 600R lappskotrar har 1000-2000 mil utan större rep, få 850 kommer dit.