Boondocker 850

kryckaan

Medlem
17 jan 2015
23
0
1
umeå
Tjena tycker skotern ä lite ”tråkig”..
Får näst intill slita av styrstången för att få skidorna över ett fallet träd..
Ballatan på längsta
lagomt inställda dämpare (skick oklart)
Helix 44/42
Ramp 990
Sek grön 180-303
Prim lila/blå 170-300
33mm bult
Ny 64 camso conquer 280 för iår
Tillslag 4k
Topp 8k sällan 8100
Äre ett eftermaknads vkitt som är melodin??
Tack på förhand//oscar
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Äre en RE 3900?
Åker snarlika grejer på min och den är inga bekymmer att lyfta skidorna där det behövs.
Lur på den där mattan, de är ju egentligen en ren lössnömatta som för övrigt inte varit särskilt hållbar om man går tillbaks några år iallafall. Kanske annat nu?
Annars skulle jag laborera mer med dämparinställningen, utgå från originalinställningen i handboken på både förspänning och klicker, sen mjuka på bakdämparen en aning men inte för mycket så den blir svampig
 

kryckaan

Medlem
17 jan 2015
23
0
1
umeå
Det är en ds! 3900 Den betedde sig lika dant med org 3tum mattan.
Kan ändast justera fjäderspänning på dämparna.. riktiga sneak dämpare.. men de värka ju gå för andra ds ägare..
Kan de finnas möjlighet att ändra boggie infästningar??
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Har inte hört en enda 850-ägare som haft problem med att få lyft på skidorna vid behov, så något är inte riktigt rätt för dig.
Du rabblar en massa om alla variatorparametrar och dämparinställning, men inget om hur hårt du spänt fjädrarna... Du kan ha hur mjuka eller hårda dämpare du vill och bortkopplad balata, men det hjälper föga om fjädrarna är fel spända.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Hm, njaae det där borde inte vara några bekymmer, v-kitt är troligen inte lösningen.
Sen är det ju viss förarinput som hjälper till, står man längst fram på fotstegen och kommer i otakt med maskin så kommer det inte att hända mycket, nu vet ju inte jag hur du är som förare men jag nämner det iallafall.
Dämparna kanske behöver en renovering? Sedan en grundinställning, dvs fabriksförspänning på fjädern och utgå ifrån det. Manual finns på nätet ifall du inte har
 

kryckaan

Medlem
17 jan 2015
23
0
1
umeå
Har varit ut å kika.
Främre dämparen är välidigt hårt spänd å bakre lös. Somsagt har inga klick eller andra inställnings möjligheter på dämparna endast fjäder, vet ej exakt på millimetern hur spänd dom är
Finns inget utvändigt läckage och känns inte slut häller när man trycker ihop

någon som har nå tips med klicker i pdrive eller vikta av/på pivot bultarna
Hur beter sig maskin om man klickar lägst eller högst?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Problemet sitter inte i variatorerna iallafall. Det där är en bra setup och åka rulle ungefär hur långt man vill ska inte vara nått problem. Dock har jag ingen erfarenhet hur Lynx beter sig i övrigt då jag själv bara kört Ski-doo. Men samma skoter förutom boggie så känns som att problemet finns där.