Polaris Indy Lite -91 oljepump mm

dOnut

Medlem
9 jan 2020
14
0
1
40
Luleå
Köpte en Indy Lite 340 från 1991 till barnen som behövde lite boggi service. Men som vanligt upptäcker man mer och mer när man börjar riva och titta lite noggrannare. Den har stått ca 2 år utomhus men första intrycket var väl helt ok, fick den levererad hem så kände inte att de var läge att syna eller fundera utan betala och hoppas på det bästa. Motorn och elektronik verkar schysst, startade med startgas. Bensinen är kanske dålig (?) eller förgasarna igensatta då den inte vill gå på soppan.

  • Upptäckte att slangen till oljepumpen är pluggad, är det värt att titta om det är något fel på den och isåfall vad som är felet eller är det lika att blanda olja i bensinen? Undrar väl egentligen om oljepumpen brukar strula på dessa motorer och bättre att låta den vara?
  • Höger sida av buken var väldigt skadad, men repad så den håller ihop, antar att de är nästan hopplöst att hitta plast till dessa skotrar?
  • Eftersom den är tänkt till barnen undrar jag om man kan få tag på elstart till dessa? Tror jag sett alla delar utom startkransen att få tag på. Fästena till startmotor och batteri borde man kunna tillverka själv.
  • Någon som har en servicemanual?
  • Mattan funkar väl men skulle vara bra att ha en i reserv, stämmer det att dessa har lite underlig delning och mattor går inte köpa nya nå mer?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Oljepumpen håller nog lika bra som på alla skotrar så den funkar nog. Du kan ju sätta dit en slang som går till en oljeflaska och se om den drar olja. Men om du ska köra utan pump så ta lös den och kolla om drivaxeln med drevet är borttaget! Om de fortfarande är ett drev där inne så måste de bort för annars skär drevet pga oljebrist.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Finns ersättningsaxlar utan drev att montera in istället för originala axeln. Detta för att om man tar bort axeln så ändrar man volymen på vevhuset på ena sidan (så har jag förstått det)
Men det allra enklaste är att pilla ut axeln, slipa ned dreven med vinkelslipen, och montera dit axeln igen. Sedan så tillverkar man ett lock av plåt och skruvar dit där oljepumpen sitter monterad. Med packning förstås, så att det inte kan suga tjuvluft.
 

dOnut

Medlem
9 jan 2020
14
0
1
40
Luleå
Ok, tror jag ska montera bort pumpen och se om axel och drev finns kvar. Finns dessa kvar så borde man väl kunna köra oljepumpen med en skruvdragare för att se om den funkar? Vore skönt om man slapp blanda olja i bensinen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om drevet är sönder och de är gjort av metall så är de stor risk vevaxelns drev är väck också och då är de ingen mening köpa nytt drev. Om drevet däremot är av plast är de värt att prova med ett nytt drev.
Ang ta bort axeln helt så påverkar de inte motorns prestanda så mycket att de märks eller ställer till med bestyckningsfel. De som händer om vevhuset blir större motsvarande drev och axel är att motorn flyttar effektregistret "lite" uppåt i varvtal, den blir lite slöare i gassvar men den kan ge mer pulver på högre varv. Men vi talar om 0,5hk upp/ner så de är inget att bry sig i.
Om du väljer bort separatsmörjningen så ta bort hela axeln med drev för då är bara en onödig risk att den snurrar på där inne i onödan.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
230
42
28
Kan vara 2,52 delning och original är längden 295cm så en 307cm matta är nog de närmaste man kan komma.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kan vara 2,52 delning och original är längden 295cm så en 307cm matta är nog de närmaste man kan komma.
Vist finns de mattor passande BRP med 305cm längd och 252 delning eller har de annan delning? Om de är 27-30mm sexkants drivaxel så finns de pirat drivhjul med alla tänkbara indelningar. Mät drivaxeln och kolla på Rinab,,Skoterdelen samt Sledstore för där finns massor med drivhjul.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
307 är 2,52 delning. 305 är nyare 2,86 delning.

2,52 var väl så gott som standard på allt utom arctic fram till ungefär -08 nånstans?
 
Reactions: asker

dOnut

Medlem
9 jan 2020
14
0
1
40
Luleå
Hade ur motorn igår och gick igenom oljepumpen. Rengjorde de jag kom åt och kopplade den i skruvdragaren. Efter att jag kom på att jag borde ge oljepumpen gas och köra skruvdragaren åt rätt håll 😂 kom det olja. Axel fanns där och snurrade när jag roterade variatorn så den borde vara ok. Tog inte ur den, dessa kanske man bara drar rakt ut? Men nu är allt på plats igen och motorn monterad så blir väl att blanda olja i åtminstone första tanken och kontrollera att skotern tar olja från oljebehållaren också.

Ikväll blir de att rengöra förgasarna, försöka starta motorn och sen byta alla lager i boggi samt kolla hur jag ska göra med mattan.

Balataremmen är väck, hur vet jag vilken längd denna ska vara? Har någon universal liggande som jag tänkte montera.

Hur får man loss variatorremmen utan att behöva plocka bort sekundären eller lyfta hela motorn på dessa maskiner? Upptäckte också ett hål under sekundären i plasten, måste man laga detta hål direkt för att förhindra snö att komma in bland variatorerna? Är resultatet remslir om snö hittar in där?

Lite underligt att det inte finns några pirat startkransar, borde gå hyffsat enkelt att skära ut med en CNC. Ingen som har nå ritning på denna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kanon att den tycks funka. Blanda olja i tanken tills du har ställt in rätt mängd olja den ska dra ur separattanken , ställ in den tills den drar 2-3% i genomsnitt, de är bara räkna på hur mycket olja den dra vs soppan.
Balatarem finns på Rinab skoterdelen sledstore och de är pirat för lång som man får kapa och stansa egna hål i. Du ställer in längden så boggin och matta tar i golvet strax före eller samtidigt som längst bak på boggin. Ställ helst in längden så boggiskenorna/mattan tar i golvet fram ca 20mm innan bak för bästa framkomlighet men håll koll på boggiskenornas spetsar fram ser farligt nära ut att gå igenom mattans drivfönster, då får du backa av lite på nersläppningen fram.
Remmen kränger du av från bakre variatorn genom att med handkraft trycka och vrida innerskivan samt tryck ner remmen.
Ja du måste laga hålet annars slirar remmen.
 

dOnut

Medlem
9 jan 2020
14
0
1
40
Luleå
Det mesta är redo för att göra ett startförsök, bara köpa lite bensin och blanda i lite olja.

Kanske kan vara kul med någon bild.
29897

Ger ett gott intryck om man inte tittar för noga, men bukplasten är i riktigt uselt skick. På vänster sida ser man att buken inte följer huven, framtill går den utanför och längre bak går den innanför. Där har ljuddämparen suttit fastspänd i buken vilket gjort att den buktar inåt. Vet inte om det går att värma för att sedan försöka forma till den. Sen att den sprucken upp till på många ställen gör inte saken bättre.

De måste ha bombat in rejält någonstans, lite orolig att chassit tagit stryk. A-armarna ser ok ut men dessa kan ju givetvis vara bytta.
Hur kan man enklast kolla om man har ett ramsnett chassi?
Hänger ner väldigt mycket på höger sida, räcker kanske att gå igenom dämparen? Lyfter man i frontbågen rätar den till sig men sackar ihop igen efter ett tag.

29898
Hålet under sekundären. Här tänkte jag nita en bit aluminium från undersidan och lägga Sikaflex emellan plast och plåt. Hoppas att det duger.