500LC får inte bensin på tomgången

7 jan 2021
15
3
3
49
Saxdalen
Hej

Har en ski-doo touring med 500LC motor från 2000 som inte får bensin på en cylinder på tomgång->går bara på en cylinder trots bra gnista. Kommer på båda när man varvar på lite.

Har komp provat 10kg i båda cylindrarna
Har gnista på båda cylindrarna
Har bytt tändstift mellan cylindrarna samma fenomen på samma cylinder= torrt stift på tomgång.
Har provat med startgas vid variator, generator och förgasare utan något utslag.

Har rengjort förgasarna men börjar misstänka att jag inte fått rent allt eller kan det vara något annat?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
De är nog skit i lågfartmunstycket och ev för felställd bränsle/luftskruv. Lågfartsmunstyckena måste piprensas rel hårt för de kan bli stenhårda beläggningar i dem. Ta en ståltråd från stålborste som och krafsa igenom. Alt ta en rel lång koppertråd från elkabel och vecka den på flera ställen så den river lite. "Såga" sedan med den genom munstycket ,fördel med koppartråd är att man inte riskerar göra munstycket större. Bränsleskruvarna justerar du så den går så jämt o fint som möjligt på tomg. Utgå från samma ant varv utskruvat som den andra förgasaren. Den skruven måste också lör för att kunna spruta in typ förgasar rengöringsmedel och blåsa med tryckluft. Passa så du inte tappar oringen fjädern och brickan där inne bara!
 
7 jan 2021
15
3
3
49
Saxdalen
Tack för input
Vart så frustrerad så jag bytte förgasare mellan cylindrarna ->ingen skillnad den går bara på cylindern på variatorsidan.
Tänkte att det kanske det är olika delar i pumpen som matar de olika förgasarna så jag skiftade soppa slang mellan förgasarna -> ingen skillnad.....

Skulle det varit något i förgasaren eller pumpen borde den ju bytt cylinder som går på tomgång med denna manöver eller?

Stiftet fortfarande torrt på cylindern som inte tänder på tomgång på magnetsidan.

Hur funkar slidmatning egentligen? kan det ha något med detta att göra eller kan rave ventilerna generera dessa bekymmer känns som det bara är dom kvar att felsöka

MVH Klas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Oj då blev de genast svårare. Slidmatningen är jag osäker på om den kan va otät på höger cylinder som ev kan göra detta fenomen. Jag har för lite erfarenhet av slidmatning för att kunna svara på om de kan läcka på en cylinder. Raveportarna kan du bara kolla att de är rena och går ner i botten.Om en port fastnat i max höjd så kan den ev dumma sig på tomg. Men uteslut inte tändningen än,,sätt dit en testlampa för tändinställning och kolla om den blinkar på tomg då den dummar sig. Om statorn ger för lite ström på tomg så kan den tappa gnistan när stiftet får komptryck på sig. Prova även kasta om tändkablarna mellan cylindrarna för de har inten bet på vilken cylinder de sitter den går lika bra ändå.Tanken är om en tändkabel eller tändhatt har dålig kontakt för då bör felet hoppa över till vänster cylinder. Jag har varit med om många motorer som inte funkat på tomg och då har de varit ärga i tändhattar eller dålig kontakt inne i tändkablar. Ohmmät tändhattarna och tändkablar de ska va lika motstånd på bägge såklart. Med dålig tändhatt kan de va 0 kontakt men gnisan kan orka hoppa över den dåliga kontakten med stiftet ute i de fria, men inte med komptryck på sig. Tändspolen kan va för svag också (på tomg). Men de torra stiftet talar för sopparelaterat problem. Iom att du skiftat plast på förgasarna så kan de inte va dem som spökar då lutar de mot slidmatningen ändå. Men packboxen bakom svänghjulet är misstänkt trots att du provat med startgas. Jag skulle ta lös svänghjuilet och statorn och kolla för startgasmetoden är inte helt säker speciellt inte när den cylindern inte går alls. De funkar bra på cylindrar som går men drar tjuvluft. Jag hade en et 340 med samma fenomen och den reagerade inte på startgas. Den packboxen va våldsamt trasig på variatorsidan. De som talar emot felande packbox är att den sitter på svänghjulssidan för de går sällan väck. Den kan dock ha åkt ut av baktändningar i vevhuset.
 
7 jan 2021
15
3
3
49
Saxdalen
Tack Boost III för utförliga tankar och tips

Jag glömde skriva att innan jag började med att växla förgasarna så växlade jag tändhattar och bytte till helt nya stift utan resultat.

Jag skall göra göra växlingen med förgasare bränsle slang mm igen under helgen innan jag ger mig på och ta bort svänghjul och tändplatta.

Då skall jag även skifta förgasargummi för att utesluta även dessa innan jag får fortsätta gräva djupare i slidmatning och packbox mm

Tur att vi inte har så mycket snö än så frugan kan va utan skoter ett tag till


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Tack Boost III för utförliga tankar och tips

Jag glömde skriva att innan jag började med att växla förgasarna så växlade jag tändhattar och bytte till helt nya stift utan resultat.

Jag skall göra göra växlingen med förgasare bränsle slang mm igen under helgen innan jag ger mig på och ta bort svänghjul och tändplatta.

Då skall jag även skifta förgasargummi för att utesluta även dessa innan jag får fortsätta gräva djupare i slidmatning och packbox mm

Tur att vi inte har så mycket snö än så frugan kan va utan skoter ett tag till


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du skiftade tändhattar säger du men provade du skifta plats på tändkablarna så den tändkabel som normalt går till höger cylinder flyttas till vänster? Tändningen har wastetd fire den tänder bägge stiftena samtidigt en gång i onödan, därför kan man byta sida hursom.
 
7 jan 2021
15
3
3
49
Saxdalen
Du skiftade tändhattar säger du men provade du skifta plats på tändkablarna så den tändkabel som normalt går till höger cylinder flyttas till vänster? Tändningen har wastetd fire den tänder bägge stiftena samtidigt en gång i onödan, därför kan man byta sida hursom.
Sorry var lite otydlig där.
Jag skiftade plats på tändkablarna dvs jag tog aldrig lös tändhatten från kabeln utan bytte bara rakt upp och ned mellan stiften.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Sorry var lite otydlig där.
Jag skiftade plats på tändkablarna dvs jag tog aldrig lös tändhatten från kabeln utan bytte bara rakt upp och ned mellan stiften.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ok bra då kan man nog utesluta svag stator eller tändspole. Men för säkerhets skull testa med stroposkoplampa eller biltemas gnistprovare. Ärt de dubbla lösa tändspolar eller bara en med dubbla tändkablar ur. Bara så du vet kan du provköra med vilken tändspole som helst, Bil båtmotor gräskilppare moped skoter alla funkar lika bra.
 
7 jan 2021
15
3
3
49
Saxdalen
Felet hittat
Hittade ett ställe vid en givare och kabelgenomföring så jag kunde spraya startgas bakom svänghjulet och då reagerade motorn...
packboxen paj men den verkar hållas fast av ett yttre hus så den går att byta utan att dela blocket vilket är positivt.
Nu är det bara beställa prylar och skruva vidare.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Reactions: Boost III