Någon idé att böja tillbaka ett styre?

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Lyckades böja orginalstyret på min Phazer -07a i helgen. Är det någon idé att försöka böja tillbaka det eller kommer försvagningen göra så att den förr eller senare brister ändå? Den har blivit "plattare" i själva krökningen gentemot den oböjda sidan.

Har haft tankar på att byta till något styre som är aningen högre än orginalstyret annars. Någon som har något förslag på vad som kan passa samt inte är allt för dyrt? Har hört att handtagsvärmarna är fastklistrade, men de kanske går att flytta över till ett nytt styre ändå?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Som du redan har förstått så kommer styret bli svagare där skadan har uppstått, tillslut så går det av (helst mitt i skogen på kvällstid och minus 25 grader kallt) så byt styre. Jag tror det blir svårt att lossa på handtagsvärmarna om dom är fastklistrade så köp även nya värmare, dom brukar inte kosta så mycket heller.

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Som du redan har förstått så kommer styret bli svagare där skadan har uppstått, tillslut så går det av (helst mitt i skogen på kvällstid och minus 25 grader kallt) så byt styre. Jag tror det blir svårt att lossa på handtagsvärmarna om dom är fastklistrade så köp även nya värmare, dom brukar inte kosta så mycket heller.
Har absolut ingen koll på styren och liknande, vad rekommenderar du? Har hört lite om fatbar men är inte riktigt säker på att de kommer passa på min orginalstyrhöjare (?).

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Har absolut ingen koll på styren och liknande, vad rekommenderar du? Har hört lite om fatbar men är inte riktigt säker på att de kommer passa på min orginalstyrhöjare (?).
Om du ska ha fatbar styre så måste du ha en höjare som är anpassad för det då det brukar vara 28mm på fatbar styren istället för 22,2mm på vanliga styren.

Ska du böja original styret så ska du värma.

Ska du byta styre så får du köpa nya värmare. Kostar 250-300kr beroende på om man ska ha 15 eller 20watt. Rekommenderar då 20watts värmarna.

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Om du ska ha fatbar styre så måste du ha en höjare som är anpassad för det då det brukar vara 28mm på fatbar styren istället för 22,2mm på vanliga styren.
Då är de utesluten, har inte tänkt att köpa allt för dyra grejer.

Något annat märke/styre som är känt för att vara bra?

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Värmarna går ju att flytta över om de är vanliga klistrade. Om man inte har tummen mitt i handen dåra...

Värmepistol och lite pillande så lossnar dom. :)

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Då är de utesluten, har inte tänkt att köpa allt för dyra grejer.

Något annat märke/styre som är känt för att vara bra?
Värmarna för jag med sitter ihop med original handtagen på Yamaha's nyare. Äldre vet jag inte.

Jag bytte styre på min Vector och då köpte jag ett rakt sno-pro styre för 300kr (finns andra styren för samma pengar), handtagsvärmare 270kr, handtag 100kr och handtagsskydd för 400kr.

Sen tejpade jag med el-tejp för att isolera värmarna mot styret. Klistrade fast värmarna och sedan ett varv med el-tejp till. Sen tog jag Liqvisol lim som man använder för att limma gummi (vulk lim eller vad man kallar de) och smorde in handtagen invändigt och tryckte fast dom. Men om man limmar så måste man skära bort själva handtagen och värmarna är ju skyddade med el-tejpen så man får skaffa nya handtag isåfall. Men dom sitter som berget när det torkat.

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Kikade lite på blocket men hittade inte så mycket, något Renthalstyre bara som låg runt tusenlappen.

Någon annan som har något förslag? Det ska helst vara skapligt högt, i alla fall några centimeter högre än Phazers orginalstyre.

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Kikade lite på blocket men hittade inte så mycket, något Renthalstyre bara som låg runt tusenlappen.

Någon annan som har något förslag? Det ska helst vara skapligt högt, i alla fall några centimeter högre än Phazers orginalstyre.
Du har PM.

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Har kikat lite på biltemas aluminiumstyren ink. adapter till den (28.6 mm). Hållbarheten ska det väl inte vara några problem med, så länge man inte välter eller liknande. Blir inte mycket mer än 500:- då (ytterligare 2-300:- om jag måste köpa nya handtagsvärmare).

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
om du inte har någon lust att byta höjare eller köpa fatbarfästen så hade jag satsat på antingen de här: http://www.snoperformance.se/catalog/product_info.php?cPath=5_6&products_id=131

eller detta: http://www.snoperformance.se/catalog/product_info.php?cPath=5_6&products_id=132

har själv de sistnämnda så de är bara kolla min projekttråd om du undrar hur de ser ut monterat
Tack för tipset! Det första styret verkade riktigt lämpligt, då behöver jag inte hålla på att byta fästen och sånt heller.

Kan mycket väl bli ett sånt. Tror att 5" räcker för att få en skönare körställning.

Vet dock inte hur jag ska göra med handtagsvärmare, om jag ska chansa och kolla om de går att pilla bort de gamla eller köpa nya direkt. De kostar ju trots allt nästan lika mycket som styret..

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
jaa och de är ju dessutom riktigt snyggt!

ja 5" räcker nog när du har styrhöjare redan.

eftersom ditt orginalstyre ändå är böjt så är de ju bara testa ta lös hantagsvärmarna, vet inte hur de är exakt på nyare yamaha men om du värmer med varmlufspistol så ska dom nog släppa och skulle dom nu gå sönder är de ju bara att köpa ett par nya värme element och handtag då istället.

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
jaa och de är ju dessutom riktigt snyggt!

ja 5" räcker nog när du har styrhöjare redan.

eftersom ditt orginalstyre ändå är böjt så är de ju bara testa ta lös hantagsvärmarna, vet inte hur de är exakt på nyare yamaha men om du värmer med varmlufspistol så ska dom nog släppa och skulle dom nu gå sönder är de ju bara att köpa ett par nya värme element och handtag då istället.
Okej, ska testas! Och tack igen!

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Har kikat lite på biltemas aluminiumstyren ink. adapter till den (28.6 mm). Hållbarheten ska det väl inte vara några problem med, så länge man inte välter eller liknande. Blir inte mycket mer än 500:- då (ytterligare 2-300:- om jag måste köpa nya handtagsvärmare).
Kan säga att de är inge fel alls på Biltemas fatbar styre.
Har de på crossen och de har varit med om BRA mycket vid de här laget, bla sånt som lett till besök på sjukhus. Så nog håller de... :rolleyes:

Lika rakt och fint efter trädkramning och markkänning som då jag köpte de, rekommenderas starkt.

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Nu vet jag inte hur det är på en Phazer, men på en Venture Lite/MP så är värmarna integrerade i handtagen, dvs ingen fastklistrad plastbit under handtaget som vanligt. Allt du behöver göra är därmed att få loss handtagen på något sätt (sitter väl med en popnit och eventuellt någon sorts lim?) Borra niten, värm limmet och ryck bort dom bara!

Är lätt att se om värmarna är integrerade, om sladden till värmen gå in under handtaget så är det seperat, annars går ju sladden direkt in till handtaget i en synlig "bula" på den inre kanten. http://www.skoterdelen.com/default.aspx?main=/varmehandtag-p-21745-c-1126.aspx typ som dessa, fast yammas brukar gå rakt uppåt...

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Kan mycket väl vara så att värmarna är integrerade, har för mig att jag känt någon "bula" vid handtagets början.

Har fått ännu en fundering på det tänkta styret (http://www.snoperformance.se/catalog/product_info.php?cPath=5_6&products_id=131) - det kanske blir för högt med 5" högre med tanke på styrhöjaren som sitter på orginal. Vill ju inte att körställningen sittandes ska bli helt förstörd heller trots att man står mestadels av tiden.

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Okej, ska testas! Och tack igen!
inga problem!:) men kika även på biltemas fatbar och adapters som någon sagt tidigare.

hade själv biltemas mini mx på min förut och de höll väldigt bra men bytte till de jag har nu istället för att slippa hålla på med styrhöjare hit å dit.