Vilken skoter ska jag köpa?

hockeybruden

Välkänd medlem
6 jan 2009
260
0
16
Luleå
Hej hej...

Just nu har jag it nån egen skoter, delar 800an med syrran.. men hade tänkt spara ihop pengar och köpa en ny nästa vinter, jag vet att jag är ute i god tid.. men vill ju veta vad jag ska leta efter för skoter :D hehe

Min polare har en Polaris Vertical Escape 800 -04, den är grymt skön att köra :) men ja undrar om den är den bästa för mig?

Har suttit och tittat på blocket på några olika skotrar, det här är några jag fassna för:

*Polaris Pro XR 800 -04
*Polaris RMK 800 -05
*Polaris Fusion 700 -06

Så just nu står det mellan fyra olika skotrar..
Jag gillar kammarna på Vertical Escapen, 51mm :D
Jag vill ha stora kammar, ganska så lätt skoter (den ja ha nu e grymt tung:p), sen ett högre styre (så man kan stå) och pipor (som lever om som f*n så hela byn vaknar :D).. men jag gissar att dom två sistnämnda måste man köpa själv.

Berätta gärna för- och nackdelar om skotrarna :)

hockeybruden

Välkänd medlem
6 jan 2009
260
0
16
Luleå
Ska du köra mest i puder eller mest på led?
puder=rmk
led=pro xr
enda gångerna man kör på leden är i skogen, men har ju en touring så.. har ja it så stor koll på den, som ja brukar säga: det är skotern som är ute och kör med mig!! :p så alltså mest i puder :)

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
XR800an går väldigt bra ospårat för att vara en kort sportskoter.
Och på leden kan du ligga på något så fruktansvärt.

Jag skulle gått på XR800an med en rejäl hkmatta.

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
jag är 17 år och jag skulle valt en enduro. för dom funkar bra till allt. håller för det mesta.

hockeybruden

Välkänd medlem
6 jan 2009
260
0
16
Luleå
XR800an går väldigt bra ospårat för att vara en kort sportskoter.
Och på leden kan du ligga på något så fruktansvärt.

Jag skulle gått på XR800an med en rejäl hkmatta.
Det låter bra :) rätta mig om jag har fel men har it den skotern ba 32mm kammare? original mattan då..

R

Robin

Orginal är 32. Hinka isåfall i Polaris egna racing matta, 44mm, enormt bra.

Inte alls kollat på en Switchback då?
Med tanke på att man aldrig får samma flyt i snön med en kort maskin oavsett hur stora kammar man har på mattan som med en längre.
Samt med tanke på att du tillbringar mestadel av tiden i pudret.

Polaris är dock helt klart det självklara valet om man söker efter en lätt maskin under dessa årgångar.

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Det ligger ute flera PRO XR 800 med pipor och styrhöjare överallt på blocket, så det är inte svårt att hitta. Men det beror ju på vad du kan lägga ut.

Håller med Robin, som jag fattar din körstil så borde en Switchback vara väldigt bra, du kan nog hitta en med en 44as mata eller ngt sånt.

hockeybruden

Välkänd medlem
6 jan 2009
260
0
16
Luleå
Mm, jag har tittat på Switchbacken men ute-slutat den pga små kammare :p hehe
Men är inte Vertical Escapen lika bra att ta då? den har ju redan stora kammare..
Mellan 40- och 65tusen hade jag tänkt lägga ut :)

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
En Vertical Escape är ju ett snömonster.
Byggd för djup snö och branta backar.

Funderar du ens på att köra led och sjö?
Köp en Switchback istället.

R

Robin

Går ju att byta ut mattan på Switchbacken också men det tappar lite iden med hela skotern i och med att den är lagd väldig mycket åt lössnö hållet och därmed kan det vara lika att köpa sig en RMK direkt.

hockeybruden

Välkänd medlem
6 jan 2009
260
0
16
Luleå
Vad är skillnade mellan Switchbacken och Vertical Escapen? för mig, som it kan nå om skotrar, så verkar dom va gode likadana. ba kammarna då som skiljer..
Räknas it Vertical Escapen som RMK? kanske ba någe ja fått för mig :$ haha

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Skillnaden mellan en switchback och en vertical escape är att switchbacken är en hybrid alltså typ en lössnömaskin som även är anpassad till ledkörning/dra pulka m.m en lite mer allroundmaskin

Medans "Rmkn" är gjord för en sak, och det är att gå i meterdjup snö 24/7

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Skillnaden mellan en switchback och en vertical escape är att switchbacken är en hybrid alltså typ en lössnömaskin som även är anpassad till ledkörning/dra pulka m.m en lite mer allroundmaskin

Medans "Rmkn" är gjord för en sak, och det är att gå i meterdjup snö 24/7
Skall väl sägas att switchbacken går mycket bättre efter led och helt ok i lössnö medans rmk går rusikgt bra i lössnö men inte så bra efter led om man jämför dom båda. Switchbacken om du inte kan välja led eller lössnö. RMK om du valt den osspårade terrängen.

hockeybruden

Välkänd medlem
6 jan 2009
260
0
16
Luleå
okej, tack så mycket för alla svaren :) ni är guld :D hehe
som det ser ut nu så blir det en Vertical Escape :)
men det är ju ett år kvar så :S suck

hockeybruden

Välkänd medlem
6 jan 2009
260
0
16
Luleå
hej igen.. tänkte bara meddela att det blev en Polaris Vertical Escape 800.. pappa hjälpte mig me pengarna som fattades så ja kunde köpa den redan i år.. wiiee :D