Omdömen Nytro

Matteboden

Medlem
7 mar 2007
16
0
1
sådär ja.
Nu har jag hunnit med 25 mil med min nytro mtx.

ända som jag kan "klaga" på är väl att boggi dämparen är för mjuk. (För att köra fort efter dålig led.) men den ska ju vara mjuk då man klättrar. blir väl att kompromissa lite dära.
motor går då bara bättre å bättre. kan inte säga annat än att jag är super nöjd.

å alla som säger att yamma är tung... dom har så fel vad gäller denna maskin. vikten är INGET man känner av, iaf jag :) den är väldigt lätt att lära sig köra.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag har hunnit med 40 mil på min Nytro Mtx så nu kan man yttra sig lite om hur den är.

Jag tycker den fungerar bra, den har dragit mellan 1,7 - 2,8 liter/mil under dessa mil. Fick även en öhlins dämpare till boggin i veckan av yamaha handlaren jag köpte den av, det var tydligen ngt som yamaha hade skickat ut :)
Lyset är bra, klart mkt bättre än på min rev jag hade tidigare.
Den är lite svår att krypköra med under 10km/h svara väldigt fort på gasen men det är ju oxå ngt positivt att den svarar snabbt :)

Jag trivs bra med skotern men tanken kunde gärna fått vara lite större
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
sådär ja.
Nu har jag hunnit med 25 mil med min nytro mtx.

ända som jag kan "klaga" på är väl att boggi dämparen är för mjuk. (För att köra fort efter dålig led.) men den ska ju vara mjuk då man klättrar. blir väl att kompromissa lite dära.
motor går då bara bättre å bättre. kan inte säga annat än att jag är super nöjd.

å alla som säger att yamma är tung... dom har så fel vad gäller denna maskin. vikten är INGET man känner av, iaf jag :) den är väldigt lätt att lära sig köra.
Varför klaga på ledegenskaperna på en mountain maskin?? Dämpningen ska vara mjuk på en mountain för att den ska funka bra i pudret, precis som du säger sen med klättringen.
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
nu har man hunnit åka nästan 120 mil med mtx:n.
går som kulor och krut:)
senaste förbrukningen var 1,9l/mil vid spårning i 30 cm puder i hastigheter runt 50-69+.
är grymt nöjd,förutom variatorljudet....men det ska nog fixa sig med några o-ringar.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
"David fick du en öhlinare till den främre dämparen i boggien? den bakre är ju öhlin orginal??"

Prickskytt: Jag fick till den bakre boggi dämparen, måste varit ngt de missat att bytta ut innan leverans då med andra ord.

Är det ngn som vet hur mkt ström (Ampere) laddningen på en Nytro ger? Har ju monterat på lite xtra strömförbrukare (115Watt), för man vill ju inte bli utan ström när det inte finns startsnöre. Har sökt efter info om detta men inte hittat det någonstans.

Dynan är även tillräckligt lång för att ha en sittandes bakpå och fjädringen räcker till för det om man inte kör allt för hårt.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
nu har man hunnit åka nästan 120 mil med mtx:n.
går som kulor och krut:)
senaste förbrukningen var 1,9l/mil vid spårning i 30 cm puder i hastigheter runt 50-69+.
är grymt nöjd,förutom variatorljudet....men det ska nog fixa sig med några o-ringar.
Jag är också irriterad över ljudet från variatorn. Min handlare sa att o-ringarna som monterades i efterhand på vectorn, redan sitter på Nytron.
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Jag är också irriterad över ljudet från variatorn. Min handlare sa att o-ringarna som monterades i efterhand på vectorn, redan sitter på Nytron.

Jag har en liten teori angående o-ringarna:
när jag plockade isär variatorn på min rage så satt o-ringarna monterade på driv sidan om korset(heter det så?:hmmmm:)(sett från vänstra sidan av skotern med variatorn monterad),vilket betyder att dom komprimeras när variatorn belastas.
Jag flyttade dom till andra sidan av korset,men dom var redan för hoptryckta.
Nu ska jag montera nya o-ringar på rätt sida om korset+på alla andra ställen som kan alstra ljud,såsom:bultarna som håller rullarna(muttrarna på bultarna är dragna i botten på gängorna,men bulten kan fortfarande röra på sig lite axiellt=rassel.
+Att original vikterna har ett lite för stort spel,så att dom glappar i sidled.
Körde med heelklicker vikter på ragen som var viktade lika som standard=tightare bussning på dom.
Blev inte helt tyst,men bra mycket bättre.

Har ett rasslande ljud från boggien också nu....vet inte om det är no-slip hjulen mot clipsen eller kedjan....min gissning lutar mot det förstnämnda.
Inget högt ljud,men det finns där ,och det räcker.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
va less jag blir.kan inte fatta att alla kan köra på 2 lite milen vid HÅRD körning.

min vector mtn drar 2.5-3liter milen i snitt.har varken fått den under eller över.har dock inte försökt få den att dra lite heller.
Låter väl mycket jag har haft en -06 Vector MM och nu en -05 Vector MM och båda tar under 2liter i snitt på en tank.
Min MM och tjejens Phazer FX går lika "billigt" 1.6 ungefär i ett snitt på en hel tank blandad körning.
Den RS Venture jag hade mellan MM maskinerna tog aningen mera.
 

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
Då ska väl jag också försöka mig på att ge en lite recention om min Nytro MTX.

I grund och botten så är det en fin lössnöare med ett skönt chassie och en bra motor, men som med alla skotrar så krävs det en del anpassning för att få som som man vill. Detta är följande mods jag har gjort på nytron:

Bytt till RTX-styrstång
Monterat 6" riser.
Kapat upp fotbrädorna

Följande mods skall göras:

Turbokit
Frörlänga till 162"
Byta till en Challenger Extreme-matta då mavericen är rena skräpet
Nya dropbrackets i aluminium
8" billetvändhjul
Öhlins runtom
SLP Powder pro skidor

Det är väl det som är planerat så här långt. De mesta av grejerna kommer att monteras i sommar då ekonomin tyvärr sätter gränserna för detta projekt.

I övrigt är jag mycket nöjd med nytron. Den är väldigt lättkörd med ett bra klipp i motorn. Det är lite tråkigt när Yamaha har valt att montera en oljedämpare i boggien, nu har man ju förvisso fått en öhlinare längst bak, men centerdämparen är under all kritik.

I framvagnen hade jag helst sett ett par fox float, men originaldämparna fungerar hittills mycket bra.

Största missen på MTX:en är i mina ögon fotbrädorna. Varför sätter man så breda fåtbrädor på en mountainmaskin? Med såna fotbrädor begränsas famkomligheten avsevärt då maskinen hänger upp sig gång på gång. Nu har jag åtgärdat detta med hjälp av en nibbler och en rondell. Skillnaden är stor och nu tar nytron sig fram mycket bättre i oländig terräng och branta backar.

Vad gäller bränsleförbrukningen så är den faktiskt ganska låg i mina ögon. Vi var i helg på en tripp på ca 8 mil. 7,5 av dessa 8 mil var i bottenlöst puder och bränsleförbrukningen hamnade på 2,5 liter/mil, vilket jag tycker är ganska bra.
Under dom första milen tog nytron över 4 lite/mil, men den verkar gå snålare och snålare ju mer man kör.

Så, där har ni en liten recention om nytron hittils. Över lag så är jag mycket nöjd med min nytro, men jag har någon defekt i mina gener som gör att jag inte kan låta någonting vara, utan jag måste bara dit och fippla och modda liiiiiite....

Over and out.
 
Last edited:

mackan#188

Medlem
16 jan 2008
14
0
1
Östersund
jag har kört 290 mil med min nytro nu och har precis dragit på 44mm matta och SLP powder pro skidor och det är som en helt annan skoter... Den reser f*n HELA tiden:D Och den går så mkt bättre med 44... och slp skidorna gör verkligen sitt när man ska svänga;)

//mackan
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hehe, hårdkörning är inte att gasen alltid sitter mot styret utan att det går fort undan. Oftast köra man lika hårt på halvgas som full då all effekt bara spinner bort. Vill man får man allt att ta mkt. Men 4t går snålt har aldrig fått min RX1a att ta över 2 liter milen i snitt. 550n har jag fått upp i 3 liter milen dock...fast på den är det oftast gasen i botten.
Rekordet med vipern är 4,5 liter milen och den modellen hävdar ju alla att den inte tar så mkt....
 

S-Granberg

Aktiv medlem
10 dec 2007
88
0
6
Överkalix
Jag tycker hemskt bra om nytron,har inte kört speciellt mycket men de jag har kännt så är jag mkt nöjd med den.. Rätt så mkt transmissions ljud men det kan man leva med, testade en nytro turbo hos MCX (230 hk ca, men med extra soppa pump plus högre laddtryck ca 275- 280 hk, å kan bara säga det att den jick som ett skollat troll, + att den var kort å skidoos 44 matta, roligt att kunna stå i fotholkarna å gasresa i 100kmh
 
D

dvane

Efter nästan 50mil kan jag konstatera följande..
Motorn är fantastisk, enormt gassvar..
Tycker fjädringen funkar riktigt bra, är faktiskt positivt överaskad..
Extremt rolig att "leka" med, burka osv.

Negativt
Drivhjulen och mattan!!!!!!!!! :mad: Bedrövligt att det inte sitter no-slip standard (har dock bytt)
Kall att köra, liten ruta osv..
Kunde gärna fått vara större tank, har snittat 2-2,3 l/milen

I det stora hela är jag dock väldigt nöjd..



vad är de för fel på drivhjulen och mattan ?
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Har passerat 200 mil med min.
Motorn har ett klipp som jag inte kunnat föreställa mig i början,STOR skillnad mot Rage'n som jag hade innan.
Vid tankningen igår så hade den sörplat i sig 1,56l/milen,och det var vid det som jag skulle kalla blandad körning.
Grymt nöjd hittills med i princip allt,UTOM det f*rbannade variator slamret,som gör att man tror det sitter en diesel under huven.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Grymt nöjd hittills med i princip allt,UTOM det f*rbannade variator slamret,som gör att man tror det sitter en diesel under huven.
Å fan....dom har inte lyckats fixa det från RS-motorerna alltså. Jag hade en Rage förut och slammret på tomgång var nåt man alltid retade sig på (vande mig inte). Garantifixen gjorde ju saken endast marginellt bättre. Mänskligheten kan ju för bövelen landa på månen....då borde en slamrande variator inte vara oöverstigligt tycker man:rolleyes:

// Matti
 

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
Mänskligheten kan ju för bövelen landa på månen....då borde en slamrande variator inte vara oöverstigligt tycker man:rolleyes:

// Matti

Hade dom haft samma budget för att få variatorn tyst som Nasa hade när dom åkte till månen, då tror jag nog faktiskt att Yamaha hade haft en av världens tystaste variatorer.:D
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Nu Har jag kört 180 mil med min Nytro Mtx :) Den har tagit mellan 1,7 -2,1 liter/mil de senaste 50 milen. Det sitter en liten skruv på Öhlinsdämparen i bak kan man justera ngt med den, någon som VET om det? Jag skulle vilja ha lite hårdare dämpning i boggin.
Jag tycker den går väldigt fint i lössnön och man hänger även med kompisarna som har kortare maskiner. Jag har även monterat ett drag på Nytron från MNRacing.se och den fungerar bra att dra med också.

Jag ställde en fråga i denna tråd tidigare om hur mkt ström Nytron laddar, jag har nu fått reda på det så jag tänkte att jag kunde skriva in det här ifall ngn annan skulle undra över det, den ger 460Watt.