"GLS" , The one and only...

Enduro 493

Aktiv medlem
31 jan 2009
50
0
1
Nålarnas läge har en stor betydelse för soppaförbrukningen,jag hade mina i 2:a spåret uppifrån på min 521:a.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du har en Polaris P-85, såvitt jag kan bedöma av bilden. Borde stå "Polaris USA" på locket, dvs den del som är ut mot buken.

Då ska du alltså köpa en Polaris blå fjäder, samt gissningsvis en rep-sats (brukar ofta behövas, då folk inte sköter om sina variatorer).

Kolla på www.rinab.nu , klicka på "Snöskoter / Polaris / Variatorer", så hittar du repsatser till bra pris där. Du får mäta rullarna som vikterna trycker mot då dom slungas ut, gissar på att du har 9mm breda rullar. Finns även en sats för 14mm rullar.

Ser på bilden att du även har Polaris sekundärvariator, om den också behöver renoveras...
 

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
1) Du har en Polaris P-85, såvitt jag kan bedöma av bilden. Borde stå "Polaris USA" på locket, dvs den del som är ut mot buken.

2) Då ska du alltså köpa en Polaris blå fjäder, samt gissningsvis en rep-sats (brukar ofta behövas, då folk inte sköter om sina variatorer).

3)Kolla på www.rinab.nu , klicka på "Snöskoter / Polaris / Variatorer", så hittar du repsatser till bra pris där. Du får mäta rullarna som vikterna trycker mot då dom slungas ut, gissar på att du har 9mm breda rullar. Finns även en sats för 14mm rullar.

4)Ser på bilden att du även har Polaris sekundärvariator, om den också behöver renoveras...

1) okej, jo jag har sett att jag har en polaris variator, men när jag skulle ta av den så satt den hårt å jag fick inte lös den, ska jag ha en avdragara av något slag?.

2) okej tack :)

3) jo hat varit å kikat på den sidan, men om jag har 9 mm, vad är det för skilnad med 14 mm?. och vad är det för fördelar med annan fjäder, som t.ex. blå? :)

4) den har jag smörjt upp och den verkar då vara i bra skick.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
1) okej, jo jag har sett att jag har en polaris variator, men när jag skulle ta av den så satt den hårt å jag fick inte lös den, ska jag ha en avdragara av något slag?.

3) jo hat varit å kikat på den sidan, men om jag har 9 mm, vad är det för skilnad med 14 mm?. och vad är det för fördelar med annan fjäder, som t.ex. blå? :)
1. Ja, du behöver en avdragare. Dessutom behöver man tyvärr specialverktyg för att få isär variatorn. Rekommenderar att du tar lös den och åker till Polarisverkstan och låter dom ta isär den åt dig. Dom kan dessutom hjälpa dig att bedöma om repsatsen behövs överhuvudtaget.

3. om det sitter 9mm rullar måste du byta till likadana, annars passar dom helt enkelt inte...
Den blåa fjädern i kombination med 55 grams vikter funkar helt enkelt väldigt bra på GLS, den slår till vid rätt varvtal och håller varvtalet rätt i förhållande till 536:ans effektkurva. Du får mest effekt till mattan så att säga.
 

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
1. Ja, du behöver en avdragare. Dessutom behöver man tyvärr specialverktyg för att få isär variatorn. Rekommenderar att du tar lös den och åker till Polarisverkstan och låter dom ta isär den åt dig. Dom kan dessutom hjälpa dig att bedöma om repsatsen behövs överhuvudtaget.

3. om det sitter 9mm rullar måste du byta till likadana, annars passar dom helt enkelt inte...
Den blåa fjädern i kombination med 55 grams vikter funkar helt enkelt väldigt bra på GLS, den slår till vid rätt varvtal och håller varvtalet rätt i förhållande till 536:ans effektkurva. Du får mest effekt till mattan så att säga.
jamen vad bra, tack så mycket :hello::beer:
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Ska skaffa en ny matta till GLS'en å så vitt jag vet så kan man få in 32mm bara man flyttar ner den övre boggie axeln som är lös, right? Men nu till de mer väsentliga, vad måste jag göra för att kunna byta matta? måste jag riva hela variatorn och hur krångligt är det?

Tacksam för svar!! :)
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Du behöver inte riva variatorn.....men däremot skruva isär växelhuset för att kunna få ut drivaxeln, och lagret som sitter under sekundär variatorn. Inte så komplicerat....börja skruva så ger det sig själv. Men börja med att ta bort boggin.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hmmm, kommer jag ihåg alla steg...??? :hmmmm:

Bort med boggien
Tappa ur oljan ur kedjehuset
Öppna locket till kedjehuset
Ta bort båda dreven och kedjan, HÅLL RÄTT PÅ I VILKEN ORDNING ALLT SITTER!!!
Lossa lagerhållaren på motstående sida av drivaxeln
Dra försiktigt ut axeln (så du inte pajar packboxen i kedjehuset) mot variatorhållet tills den går att vicka ner ur tunneln. Detta är trixigt, då mattan är ivägen hela tiden...
Sen ere bara ut med gamla mattan!

Ett bra tips är att kolla lagren på drivaxeln då du lika har den lös. Dom är skittråkiga att byta mitt i säsongen, då man hellre vill köra.

Nya lager kostar:
1 st vanligt kullager SKF, ca 70:-
1 st kullager med bred innerkrage, med fästskruvar SKF, ca 300:-
1 st packbox till baksida kedjehus, ca 50:-(?)

Om du inte lyckas med ovanstående, så kanske du får lossa hela kedjehuset, men om jag minns rätt ska det inte behövas. :hmmmm2:

Lycka till!
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Ett till tips för att underlätta är om man ska byta mattan.....såga av den gamla så är den inte i vägen när man ska ur med drivaxeln.....då är den bara i vägen när man ska återmontera det med nya mattan(men i fallet GLS brukar det va lite smidigare med nya mattan eftersom dom flesta byter till en 38cm bred istället för original 40cm)
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Fast de flesta vill ju ha kvar gamla mattan, alltid bra med reserv så man slipper köpa nytt mitt i säsongen om något skulle hända.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Ja det får man göra om man vill....men man byter oftast för den som sitter på är värdelös....och köra skoter med värdelös matta är värdelöst tycker jag.
 

conte

Ny medlem
3 jan 2010
4
0
1
halojj ! har en GLS 3600 L.C som jag kört i ca 1 år. nu är det som så att strålkastaren och baklyset har kapejsat. Har bytt till en fungerande lampa och mätat, tittat på elschemat men kommer inte fram till något svar. dvs att jag inte hittar + kabeln uppe vid lys/rpm/kmh mätarna . // jonas
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Orkar min 503 med en 32mm 345 matta? har ingen nerdrevning eller liknande? tacksam för snabbt svar! :)
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Tjenna!:D Du bcool (eller nån annan) ja har förlängt min enduro 494 -98 har tänkt dreva ner den 2 kugg för att inte behöva byta kedja, skulla ja kunna byta nån fjäder i nån av variatorerna jah skulle vilja ha v-kitt men de är aningen dyrt 2800:- plus så har ja ju köpt matta å så för ca 6000:-

Mvh CaccezE
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tjenna!:D Du bcool (eller nån annan) ja har förlängt min enduro 494 -98 har tänkt dreva ner den 2 kugg för att inte behöva byta kedja, skulla ja kunna byta nån fjäder i nån av variatorerna jah skulle vilja ha v-kitt men de är aningen dyrt 2800:- plus så har ja ju köpt matta å så för ca 6000:-

Mvh CaccezE
Nu var det ju väldigt offtopic här, eftersom denna tråd endast handlar om GLS och Cobra med stålchassie. Men om du byter primärfjädern mot en med högre starttryck och samma sluttryck, så får du lite "mer klös" i början, den varvar mer innan den slår till och har därmed kommit högre upp i effektregistret då det bär iväg.. Och se till att alla slitdelar i dina variatorer ser bra ut, för där kan man tappa massor av krut.

Back to topic; GLS!

Xorex,
japp! :amuse: