"GLS" , The one and only...

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Är det någon här som har ett bra tips på skidor som passar "hyffsat" till en GLS 3500 ?

Mina börjar bli i lite risigt skick och då kunde man ju lika gärna skaffa några andra lättare/bättre skidor när man ändå håller på! inge PP för 4000kr är intressant utan några bra originalskidor från någon annan modell!

/ Henke
GLS maskinerna mår mycket gott utav bredare skidor vilket gör underverk för snögången.

Sök reda på en beggad uppsättning av de plast skidor som sitter standard på Arctic Cat
* BearCat ( 1998 --> )
* De större Touring modellerna ( 1998 --> )

Mycket bra skidor !!


.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
GLS-3800 LT

Dags att damma av GLS-tråden för säsongen !!!

Nu då jag valt att behålla den, till mina varannanveckas-ungars stora förtjusning, så bestämde jag mig att kasta en hel näve pärlor åt den...

Tidigare har jag bytt ut 536'an mot en 643 Rave, monterat hydraulbroms från en REV på den, Öhlinare fram samt Engans och Fox i boggien.

Nu blir det steget längre... Kanske två steg längre...

Storbeställningar, mest från Ronnies, gjorda:
Attak 20 matta, 3650x380x38, delning 3.0
Wahl-bros nonslip 7T, delning 3.0
Ny sekundärfjäder Polaris Blå
SLP progressiv helix 48-42-34
Powermadd stötdämparskydd 4 st
SLP Logical High perf primärfjäder BLK/YEL
Repsats till primärvariator
Repsats till sekundärvariator
EPI Belly Buster vikter 56 gram

Åsså ska jag göra ordentliga dropbrackets och höja den i baken. Ordentligt. Färdigfastnat men järngrisen.

Åsså ska jag fram med kapen och kapa upp lite egna betterboards, då hela förb-de norrbottens alla snödrivor verkar vilja fastna på mina fotsteg. Har förresten beställt halkskydd till kanterna på fotstegen också.

Var hittar man UFO-brickor förresten ??
Ska köpa riktiga luftfilter också, dom glömde jag beställa från USA... :argh:

Funderade på att göra en projekttråd, men orkar nog inte hålla på med en sån. Kommer nån update här istället.
Detta låter spännande !! ;)

Ditt recept ser lovande ut förutom att du borde skaffa ett par ordentliga skidor också !

Funderar dock på hur mycket som skiljer i ytter diameter mellan ett 7 T drivhjul med 3,0" pitch och ett 9 T drivhjul med 2,52" pitch :hmmmm:



.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: GLS-3800 LT

Detta låter spännande !! ;)

Ditt recept ser lovande ut förutom att du borde skaffa ett par ordentliga skidor också !

Funderar dock på hur mycket som skiljer i ytter diameter mellan ett 7 T drivhjul med 3,0" pitch och ett 9 T drivhjul med 2,52" pitch :hmmmm:



.
Tack!!

Ska fixa skidor också, siktar på SLP PP såklart, men det du skrev ovanför verkar ju också intressant!

Diameter 7t 3": 165mm
Diameter 9t 2,52": 185 mm

Så mattan ska då rymmas, om jag flyttar ner "stödaxeln" som sitter högst upp i tunneln.

Hehe... Såg nu din rubrik: 3800 LT
Kanske får kalla den det!


Höres! :ciao:
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Tjenna!
Du bcool hur har du fått lynxen så "hög" i boggien?
Ja har tittat lite på en sån skoter med de chassie, en 3500.

Och om de är nån som har nå tipps som man kan göra för att den ska rappare i djup snön på lägre varv typ...?
Så kanske man kan skaffa en matta med lite större kammar och bredare skidor så skulle den säkert gå riktigt bra utanför leden:)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tjenna!
Du bcool hur har du fått lynxen så "hög" i boggien?
Ja har tittat lite på en sån skoter med de chassie, en 3500.

Och om de är nån som har nå tipps som man kan göra för att den ska rappare i djup snön på lägre varv typ...?
Så kanske man kan skaffa en matta med lite större kammar och bredare skidor så skulle den säkert gå riktigt bra utanför leden:)
Som jag skrev så är bilden Photoshoppad...

Men om du vill höja den köper du, eller tillverkar egna Dropbrackets.
En inte så snygg, men ohyggligt enkel variant här: http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=17204

Om du vill ha den rappare så lägger du ner en tusenlapp på att helrenovera variatorerna, sen kan du byta till mindre drivhjul så får du på en matta med högre kammar. Mindre drivhjul = nerdrevad = rappare, starkare på låga varv.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Som jag skrev så är bilden Photoshoppad...

Men om du vill höja den köper du, eller tillverkar egna Dropbrackets.
En inte så snygg, men ohyggligt enkel variant här: http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=17204

Om du vill ha den rappare så lägger du ner en tusenlapp på att helrenovera variatorerna, sen kan du byta till mindre drivhjul så får du på en matta med högre kammar. Mindre drivhjul = nerdrevad = rappare, starkare på låga varv.
1. Om man gör egna dropbrackets, hur långt ner ska man flytta ner de bakre boggie fästet, just under fotsteget?
Eller kan man flytta ner dom mer ( typ 2-4 cm) och de blir lika bra?

2. Ska man flytta ner de flärmre boggie fästet lite ochså? Om man flyttar ner de för mycket blir vell de för lågt skidtryck?

3. När man flyttar bak fästet på knäleden, ska de vara X mm mellan hålen eller är de cc mellan dom?

4. När man renoverar variatorena, Vad ska man göra då? Byta ut delar? (vikter...lr)

5. Kan man få in matta som är 41 cm bred utan att modda?
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
1. Om man gör egna dropbrackets, hur långt ner ska man flytta ner de bakre boggie fästet, just under fotsteget?
Eller kan man flytta ner dom mer ( typ 2-4 cm) och de blir lika bra?

2. Ska man flytta ner de flärmre boggie fästet lite ochså? Om man flyttar ner de för mycket blir vell de för lågt skidtryck?

3. När man flyttar bak fästet på knäleden, ska de vara X mm mellan hålen eller är de cc mellan dom?

4. När man renoverar variatorena, Vad ska man göra då? Byta ut delar? (vikter...lr)

5. Kan man få in matta som är 41 cm bred utan att modda?
1. Det är väl lite en smaksak. Men passerar man decimetern så börjar det (tycker jag) se lite lustigt ut, ser ut som att man ska tippa framlänges...

2. Självklart, det måste flyttas ner också!

3. Det är c/c som gäller.

4. Det finns ett antal slitdelar i variatorer som ofta är i dåligt skick på dessa äldre skotrar. Låt nån med erfarenhet av detta kolla om det finns behov av renovering eller inte först. Om man antar att det sitter en Polaris P85 primärvariator på den, så ser en repsats ut såhär: Länk
Sekundären har också slitdelar som måste bytas ibland.

Det absolut bästa (och vanligaste) sättet att kasta hästkrafter i sjön är att köra med variatorer i dåligt skick.

5. Det blir ohyggligt tight... Antar att du menar nyare brp-maskinernas matta, 3480x406x32mm? Vågar inte svara på det. :confused:
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
1. Det är väl lite en smaksak. Men passerar man decimetern så börjar det (tycker jag) se lite lustigt ut, ser ut som att man ska tippa framlänges...

2. Självklart, det måste flyttas ner också!

3. Det är c/c som gäller.

4. Det finns ett antal slitdelar i variatorer som ofta är i dåligt skick på dessa äldre skotrar. Låt nån med erfarenhet av detta kolla om det finns behov av renovering eller inte först. Om man antar att det sitter en Polaris P85 primärvariator på den, så ser en repsats ut såhär: Länk
Sekundären har också slitdelar som måste bytas ibland.

Det absolut bästa (och vanligaste) sättet att kasta hästkrafter i sjön är att köra med variatorer i dåligt skick.

5. Det blir ohyggligt tight... Antar att du menar nyare brp-maskinernas matta, 3480x406x32mm? Vågar inte svara på det. :confused:
1. Inte ska man höja den så mycket, de ser ut som du sa att den ska tippa för att den är så pass låg fram, men ja tänkte kanske 2 - 4 cm under fotstegen.

2. Hur mycket ska man höja fram, tänkte så man inte får för lågt skidtryck, om man höjer 2 - 4 under fostegen bak?

3. Oookeeej

4. Om de skulle vara rätt variator, är den dära repsatsen för båda variatorerna?

5. ja hittade en BRP matta på blocket ja tänkte de passar säkert trotts att den är 41 cm bred för att org bredden på GLS'arn är vell 40 cm?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
1. Inte ska man höja den så mycket, de ser ut som du sa att den ska tippa för att den är så pass låg fram, men ja tänkte kanske 2 - 4 cm under fotstegen.

2. Hur mycket ska man höja fram, tänkte så man inte får för lågt skidtryck, om man höjer 2 - 4 under fostegen bak?

3. Oookeeej

4. Om de skulle vara rätt variator, är den dära repsatsen för båda variatorerna?

5. ja hittade en BRP matta på blocket ja tänkte de passar säkert trotts att den är 41 cm bred för att org bredden på GLS'arn är vell 40 cm?
1. Låter vettigt.
2. Låt säga att höjningen bak är 7 cm, då borde det bli bra med 2-3 cm fram. Detta är dock en gissning!
4. Nej, bara primär. I en del repsatser, tex på rinab.nu ingår inte bussningarna, endast pinnar, skruvar, rullar, glidklackar. Som sagt, låt nån kunnig bedöma vad som ev behövs.
5. Ja, org är 40. Hade samma idé som dig, men vågade inte chansa... Kanske nån annan här vet om det ryms?? :confused:
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Tack för riktigt fina svar, Tack!

Jag är väldigt inne på en GLS av nått slag, jag har hittat en 3600 på blocket.
Jag tror att de inte de är gjort nåt som de jag har frågat om:D:D:D

En näst sista fråga, vars är de de kommer att bli tight med en 41 cm BRP matta, visst är de i hela bandtunneln eller är de nån annan stanns? Men en BRP matta är vell inte 41 cm den är vell nå 40,5 cm?

Och sista, om man bara höjer den bak 2 - 4 cm, behöver man höja den nå fram då, kanske 1 cm...? Om man skulle höja den fram på skotern, kan man sätta dit nå längre dämpare eller går de göra nått själv (tex som dropbrackets i boggien)
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Om man gör egna dropbrackets, hur långt ner ska man flytta ner de bakre boggie fästet ?

2. Ska man flytta ner de flärmre boggie fästet lite ochså ?
Om man flyttar ner de för mycket blir vell de för lågt skidtryck ?

3. När man flyttar bak fästet på knäleden, ska de vara X mm mellan hålen eller är de cc mellan dom?

5. Kan man få in matta som är 41 cm bred utan att modda ?
5. ja hittade en BRP matta på blocket ja tänkte de passar säkert trotts att den är 41 cm bred för att org bredden på GLS'arn är vell 40 cm?
Vars är de de kommer att bli tight med en 41 cm BRP matta, visst är de i hela bandtunneln eller är de nån annan stanns ?
Men en BRP matta är vell inte 41 cm den är vell nå 40,5 cm ?
1. Enligt mina erfarenheter absolut Max 5 cm under fotstegen, gärna mindre.
Kom ihåg att bibehålla C-C måttet mätt mot främre boggifästet !!

2. Om du tex monterar typ direkt under fotsteget så behöver du inte flytta främre boggi fästpunkten i chassit.
Jaaa, skidtrycket blir för lågt samt att skotern går sämre i ospårat då mattvinkeln blir brantare.

3. Du skall flytta 35 mm C-C bakåt i slides skenan.

5. Nyare BRP Renegade/Summit mattor är 16" = 40,64 cm breda.
Original GLS matta är 40 cm.
Borde passa, men enklast är nog att gå ut i garaget och mäta.




.
 
Senast redigerad av en moderator:

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Jag tycker att min orginalmatta är så tight i tunneln så jag skulle då inte ens fundera på att lägga en ännu bredare.

38 mattor ska väl fungera fint. Är väl diskuterat tidigare i tråden tror jag.
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Tjena grabbar å tjejer! Har nu införskaffat en TILL gls, och tänkte att nu får de vara nog, nu är jag less på dom kassa mattorna, konstiga längden å jag har ingenlust att korta ner den så då blir de en förlängare. Har tyvärr inte pengar nog att kunna köpa BÅDE matta och förlängare så jag tänkte att ngn snäll persson skulle villja lägga ut en fin ritning på en boggieförlängare så kan Magnus_87 här på forumet göra egna sånna till mej :) så, skulle ngn kunna fixa fram en bra ritning och gärna vad lynxen har för delning? :)

Mvh Micke!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tjena grabbar å tjejer !
Jag har nu införskaffat en till GLS
Har tyvärr inte pengar nog att kunna köpa BÅDE matta & förlängare så jag tänkte att ngn snäll persson skulle villja lägga ut en fin ritning på en boggieförlängare så kan Magnus_87 här på forumet göra ett par sånna till mig :)
så, skulle ngn kunna fixa fram en bra ritning och gärna vad GLS'en har för delning ? :)

Mvh Micke!
Tyvärr har jag ingen ritning på sken förlängare :eek:.

Alla GLS from 1990--> har 2,52" pitch/delning på original drivhjulen.
( Detta står tidigare i tråden ;) )


www.LynxTalk.se

.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Heeej igen!

En 3600 -90 med 25 mm matta, "går den få upp på" rullen från stilla stående, inte nu flera hundra meter men en bit?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Heeej igen!

En 3600 -90 med 25 mm matta, "går den få upp på" rullen från stilla stående, inte nu flera hundra meter men en bit?
Möjligen med fulldubbat på blank-is... Eller med hjälp av hydraulik från nån lowrider på skidorna.

Har inte fått fanskapet att stå upp ens med 3 pers hängandes bakåt på skotern, på skare med supergrepp... Mindre skidlyft är inga problem, dock.
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Såg nu på den länk som "2Stroke" länkade att 3300 boggien är 400mm bred? :O Vilken matta har 400 som bredd?

Mvh Micke