Gammturbo och Bromsbänksbygge ( 27.02 Börjat bromsa )

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Dags för en liten uppdatering. när ändå skotern var isärskruvad så lämnade jag in vevaxeln för inspektion och det visade sig att den var isärbänd vid öppningen av halvorna så mest trolig är axeln i vevaxelhalvorna böjda. så den går inte att använda. så nu letar jag efter en ny vev alternativ renovera.
Hur är det med vev från en nyare 10 och uppåt? passar de ?

Sen en bra sak som hänt är att det var ett kabelbrott på statorn som nu är fixat.

om någon har en vev liggandes så hör av er.
 
Last edited:

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Skotern är nu ihopmonterad igen och verkar äntligen fungera på bägge cylindrarna😊
Det visade sig att gasspjällen var olika justerad så jag tror det var största felet till varför den gått som den gjort. Sen varför jag inte kollat detta tidigare är en gåta 🙈
När jag åter är hemma igen om 1 vecka ska synkronisera gasspjällen med hjälp av vakuum/trycksensorerna som finns i bromsbänken. Så jag vet att det stämmer till 100%.

Angående veven som motorfirman dömde ut var felaktigt gjort. De hade helt enkelt mätt på fel sätt efter jag pratat med de. Så jag mätte veven själv enligt arctic cats manual och kom fram till att alla mått var inom tolerans samt att den bara kastade 0.03mm på v-bockar och 0,02mm ihopmonterad i blocket.
Varför den kastade 0,12mm förut har jag inte en aning om, men något kanske legat mellan halvorna eller för mycket packningsklister. En sak jag gjorde nu var att slipa bort lite kanter på ringen som håller veven på plats i axiellt led så kanske det hjälpte med.

29130

Fick även äran att tillverka en egen cylinderfotspackning
29129

29131

29132

Har blivit väldigt mycket skruva och felsökning denna veckan så förhoppningsvis kanske jag kan börja testa skotern nästa vecka 😀
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Skönt att höra att veven va bra för de lät underligt att en Arctic cat vev vrider eller böjer sig trots turbo.
Va gasspjällen väldigt off? De brukar inte märkas ens om ena spjället ligger 1mm efter de andra. Enda som brukar märkas är på avgastemp om man har en givare ur varje grenrör. På maskiner som har tempgivare ut från varje cylinder brukar jag ställa in förgasarna genom att justera tomg tills alla pipor blir lika varma. På insprutare rek jag inte den metoden för de påverkar hela registret på dem men du kan se på avgastempen om de blir osynkade. Så notera avgastempen på tomg när du synkat dem och skriv ner det i bibeln :)
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Skönt att höra att veven va bra för de lät underligt att en Arctic cat vev vrider eller böjer sig trots turbo.
Va gasspjällen väldigt off? De brukar inte märkas ens om ena spjället ligger 1mm efter de andra. Enda som brukar märkas är på avgastemp om man har en givare ur varje grenrör. På maskiner som har tempgivare ut från varje cylinder brukar jag ställa in förgasarna genom att justera tomg tills alla pipor blir lika varma. På insprutare rek jag inte den metoden för de påverkar hela registret på dem men du kan se på avgastempen om de blir osynkade. Så notera avgastempen på tomg när du synkat dem och skriv ner det i bibeln :)
Ja det var väldigt off, skulle tro 2-3mm.
Tack för tipset om avgastempen. Ska notera det i bibeln 😉
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Nu är gasspjället kalibrerat och skotern går som den ska. dock så är insugstemperaturgivaren trasig så jag väntar på den innan någon bromsning kan ske.
så under tiden har jag kollat igenom variatorerna och sett att primärvariatorn är helt slut. så jag tänkte renovera den eller eventuellt byta till en polaris variator om det är möjligt ?

Sen har jag tänkt köpa ställbara variatorvikter, finns det några märken som är mindre att föredra framför andra?
Vilken vikt bör man utgå ifrån med en effekt på ca 200-220hk ?
har kikat på dessa:




 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag skulle ha valt kens vikter, ser ut som jag skulle vilja gjort om jag skulle fått välja. Fördelen med dom är att du inte behöver så högt starttryck på fjädern för att få ett lämpligt inslagsvarv. Annars blir det jobbigt med turbo då man kör så tunga vikter. Blir bog ett köp av sånna framöver :) viste inte än s att dom fanns.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag skulle ha valt kens vikter, ser ut som jag skulle vilja gjort om jag skulle fått välja. Fördelen med dom är att du inte behöver så högt starttryck på fjädern för att få ett lämpligt inslagsvarv. Annars blir det jobbigt med turbo då man kör så tunga vikter. Blir bog ett köp av sånna framöver :) viste inte än s att dom fanns.
Tack för input :) .
Jag som precis beställde ett kit från billet x. 🤣
De var väldigt billiga så spelar inte så stor roll så jag kan testa dessa först och se.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Idag ska jag äntligen testa bromsbänken för första gången. Så jag har lite frågor kring tändning och turbo.
Man brukar ju backa tändningen på bilar som turbokonverteras men det beror ju också på hur tändningen är från början.
Jag har försökt leta hur tändningen är inställd på dessa motorer men finner inget mer än den är BTDC 15 grader . någon som har koll på hur resten ser ut?

sen ni andra som kör 2t turbo. hur har ni justerat tändningen?
laddtryck vs avgasmottryck vilket värde bör man ligga på där?
Jag mäter avgastrycket i slutet på pipan precis framför turbo, kanske det är felaktigt och man bör mäta mitt i pipan?

Laddar upp en bild på hur bromsbänksprogrammet ser ut för tillfället.
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ang piptryck med turbo så är det vad jag läst samma som utan turbo 3-4 psi. Om du ladda 1 bar så ska piptrycket va 3-4 psi högre än laddtrycket. 3,5 psi tycks va sweet spot som man försöker få till med olika stora stingerrör innan turbo.
 
Last edited:

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Hur gick det? Verkar det funka
Det började självklart att krångla direkt 🙃 bland annat med sensorer som är uppkopplade till bänken men det löste jag relativt fort. Sen kom nästa problem 🤣
Störningar på rpm och lastcell så det gick inte att bromsa.
Av ren tur löste det sig när min 12v omformare dog. Det visade sig att det var en lös kabel inne i den och på något vis har det blivit massa störningar då. Så när det var fixat så fungerade det 😊
Men då kom nästa problem 🤣
När jag började testa lite så fick jag inga grafer i programmet. Så då var det lite svårt att utvärdera testen. Mest troligt är det någon enkel inställning i programmet som jag missat.

Så nu blir det stillestånd i en vecka sen efter det hoppas jag att kunna göra nya tester.

Sjävla Vattenbromsen med vattenkällan är tät och verkar fungera perfekt iallafall 😎
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ang piptryck så hittade jag snabbt en tråd på usa forum. Där skriver en trimfirma följade svar på frågan om piptryck.
3.3 psi is the stock back pressure.ideal pressure to keep air/fuel mixture the longest and needed time in the cylinder. Turbo or not, it is the pressure you need to aim (3.0-3.5). We have proven this theory multiple times in house, for us, this is the sweet spot. You can drill a hole in some spots in the pipe and install map sensor to measure, realy effective.

vi-pec powersports
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Ang piptryck så hittade jag snabbt en tråd på usa forum. Där skriver en trimfirma följade svar på frågan om piptryck.
3.3 psi is the stock back pressure.ideal pressure to keep air/fuel mixture the longest and needed time in the cylinder. Turbo or not, it is the pressure you need to aim (3.0-3.5). We have proven this theory multiple times in house, for us, this is the sweet spot. You can drill a hole in some spots in the pipe and install map sensor to measure, realy effective.

vi-pec powersports
Perfekt 👌.

Tror mitt bara ligger på ca 1 psi på tomgång. Men då mäter jag efter stingern vilket nog är fel. Så jag ska montera en till nippel mitt på pipan innan jag drar någon slutsats
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Perfekt 👌.

Tror mitt bara ligger på ca 1 psi på tomgång. Men då mäter jag efter stingern vilket nog är fel. Så jag ska montera en till nippel mitt på pipan innan jag drar någon slutsats
Ja mät någonstans i mitten på pipan, 3.3psi är det optimala så sikta där omkring vid belastning.
 
Reactions: goliat8

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Ja mät någonstans i mitten på pipan, 3.3psi är det optimala så sikta där omkring vid belastning.
Perfekt 👌. Hur är det med lambda placering? Känns som att det är mindre viktigt?
Jag har 2 uttag just nu,en efter turbon och en före "blåsan" på pipan i själva böjen där den är smal. Efter lite testande så visar det samma värde oavsett placering.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Perfekt 👌. Hur är det med lambda placering? Känns som att det är mindre viktigt?
Jag har 2 uttag just nu,en efter turbon och en före "blåsan" på pipan i själva böjen där den är smal. Efter lite testande så visar det samma värde oavsett placering.
Jag har alltid satt den efter turbon, då det mesta som kommer ut där är som färdigbearbetat. Har haft bra livslängd på sensorn också minst 150mil.
 
Reactions: goliat8

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag har alltid satt den efter turbon, då det mesta som kommer ut där är som färdigbearbetat. Har haft bra livslängd på sensorn också minst 150mil.
Låter bra!
Har du laborerat något med tändningen? Tex backat lite på högre Ladd?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Perfekt 👌. Hur är det med lambda placering? Känns som att det är mindre viktigt?
Jag har 2 uttag just nu,en efter turbon och en före "blåsan" på pipan i själva böjen där den är smal. Efter lite testande så visar det samma värde oavsett placering.
Bäst livslängd på lambdasond får i början av fetaste delen på pipan högst upp i taket. Där är de minst oljeslem. Men på de flesta turbokitten sätts sonden efter turbo av någ anledning.
 
Reactions: goliat8

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Det började självklart att krångla direkt 🙃 bland annat med sensorer som är uppkopplade till bänken men det löste jag relativt fort. Sen kom nästa problem 🤣
Störningar på rpm och lastcell så det gick inte att bromsa.
Av ren tur löste det sig när min 12v omformare dog. Det visade sig att det var en lös kabel inne i den och på något vis har det blivit massa störningar då. Så när det var fixat så fungerade det 😊
Men då kom nästa problem 🤣
När jag började testa lite så fick jag inga grafer i programmet. Så då var det lite svårt att utvärdera testen. Mest troligt är det någon enkel inställning i programmet som jag missat.

Så nu blir det stillestånd i en vecka sen efter det hoppas jag att kunna göra nya tester.

Sjävla Vattenbromsen med vattenkällan är tät och verkar fungera perfekt iallafall 😎
Haha hahahaha ja men då gick det relativt bra endå för att vara ljungfruresa med allt, tur i oturen där med omforman , nu är du inte långt ifrån!!
 
Reactions: goliat8