Hur lång P-ficka behöver ett skoterekipage?

Louise

Medlem
8 feb 2014
14
0
1
Linköping
Som rubriken säger, hur mycket plats behövs egentligen?

Jag arbetar med att rita vägar och i mitt nuvarande uppdrag ingår det att rita en parkeringsficka längs vägen där det ska gå bra att lasta på och av skotern. Hur långt blir ett ekipage och hur mycket plats behövs bakom släpet för att kunna lasta på/av i lugn och ro?

Tacksam för svar från några som kan mer om skotrar än vad jag kan!

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men jävlar, en statsanställd som jobbar en lördagkväll kl 21. Det var uppfriskande.

Om du nu inte är konsult förstås, de jobbar hela tiden och fakturerar dubbelt så mycket.

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Ja min pickup är ungefär 5,5m lång, sedan är släpet 7,30m långt. Också behöver man väl en 5-6m extra bakom ekipaget för att ha tillräckligt utrymme för att lasta av och på skotern.

Snopro_440

Medlem
12 mar 2006
16
0
1
Leksand
Bil= 5m
Släp=7,5m
Rampen på släpet=1,3m
Plats för att backa av och köra på=4m
Totalt 17,8m för mitt ekipage som rymmer fyra skotrar.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Man ritar inte en p-ficka som inte rymmer ett tjugofyrametersekipage.
Gissningsvis så behöver ett sådant ekipage närmare 40 meter.

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Och med dagens utveckling mot längre och tyngre ekipage, så borde man räkna med 30meters lastbilar i framtiden!

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
40m för att fickparkera 24!
nääää 26 räcker bra,fixar man inte det så gör man nog säkrast att hålla sig på E4 an!

vad gäller skoter ekipage så är mitt 4,5+5,5+ rampen 1,6 också typ 4 bakom det alltså 15,6!

Robin.

Välkänd medlem
4 dec 2013
160
0
16
Finns minst en världsmästare i varje tråd :)

Man vill väl ändå ha lite marginaler? om ett ekipage är 20m så vill man väl fan ha lite marginaler iaf, säg åtminstone 10m.
Skulle inte vara så speciellt roligt med en parkering som är 22m, då måste man alltså slicka nosen i ena karmen för att ha 2m att lasta upp asen på?
Dessutom så behövs det oftast fart när man ska upp på släpet för att inte fastna pga halt släp.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
40m för att fickparkera 24!
nääää 26 räcker bra,fixar man inte det så gör man nog säkrast att hålla sig på E4 an!
Nästa gång du är ute med din tjugofyrameters och stannar på en p-ficka så går du ut och mäter hur lång den är.

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo

Ja så är det ! och denna gång var det MIN tur att tala om och känna att jag är duktig bara för att jag kan mitt jobb!!!!!
men världsmästare kan jag nog inte kalla mig, däremot yrkesman!

och visst ingen är nog gladare än jag om p fickan är 40m (24m maskintrailer tar ju lite plats)
MEN det är inga större problem att ta in den på 26!
förutsatt att det är fickparkering vi pratar om!
det är en helt annan grej om det är en parkeringsplats:)

åter till ämnet!

om man ska ha en "skottsäker p ficka för ett skoter ekipage så bör den nog vara typ 20m
som tidigare inlägg så finns det ju ett antal faktore som kan ställa till det för oss entusiaster vid lastning/lossning samt in o utfart i fickan!

Louise

Medlem
8 feb 2014
14
0
1
Linköping
en vanlig p-ficka som ett 24m ekipage går in på, så går allt in
Om man inte räknar in EU-standarden för bilar på 25,25m. Annars har du helt rätt. Nu gällde inte frågan lastbilsekipage för de har jag koll på sen tidigare. Du och jagheterdaniel har rätt i att alla som passerar en P-ficka och behöver stanna kommer att försöka få plats på den.

Louise

Medlem
8 feb 2014
14
0
1
Linköping
edvinsjolund: Om det blir en 40m lång ficka kan vi ge oss fan på att när det står en 24meters bil där kommer nästa bil med samma längd försöka klämma sig in bakom så det är inte heller en optimal längd.

Louise

Medlem
8 feb 2014
14
0
1
Linköping

Man vill väl ändå ha lite marginaler? om ett ekipage är 20m så vill man väl fan ha lite marginaler iaf, säg åtminstone 10m.
Skulle inte vara så speciellt roligt med en parkering som är 22m, då måste man alltså slicka nosen i ena karmen för att ha 2m att lasta upp asen på?
Dessutom så behövs det oftast fart när man ska upp på släpet för att inte fastna pga halt släp.
Den enda sanningen som gäller på alla forum oavsett ämne. ;)

Fickan är i dagsläget 22m och det är jag och Trafikverket samt kommunen överens om är för lite.
Tack för upplysningen om att det behövs fart för att få upp skotern, den självklara hade jag missat. Just därför jag skriver här för att få er skoteråkare att beskriva för mig vad ni behöver.

Louise

Medlem
8 feb 2014
14
0
1
Linköping
Sen kan man prata om längden på p-fickan på olika sätt. Tar man med in- och utfart blir den såklart längre än om man bara räknar längden på fickan, dvs där den har full bredd.

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
om man då gör den 24 så riskerar man ju inte 24 m ekipage på den ( inte en jag tar in 24m på 24m :)
å andra sidan så är ju europa ekipagen 18 m så dom kommer ju att parkera där med lätthet om dom vill!

för övrigt riktigt bra att någon intresserar sig i parkerings frågan för osssskoteråkare!
beroende på var du håller till så finns det ev en skoterklubb som kan ställa upp med ekipage och skotrar för demo vad gäller parkering, lastning, o lossning