byta till el insprut

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Hej jag vill gärna ha reda på vilken motor som är driftsäkrast när det gäller insprut istället för förgasare. går det att byta till insprut om man haft förgasare.?

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Isåfall måste du ju i princip ta hela insprutningen från en maskin med insprutning. Kommer kosta mer än det smakar. Du kan ju hoppas på att de passar från en indy 500 efi.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Men shit låter som det är billigare att byta till en motor med insprut en att bara byta till inspurt. Får jag nån bonus på förbrukning och hästar? eller är allt åt skogen?.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Förmodligen tappar du hästar. Brukar vara så med insprutare, och att konvertera åt det där hållet du tänker, kostar nog lika mkt som en ZR 600. Rätt vanligt att konvertera åt andra hållet (på 90 tals maskiner).

Och att byta till ett indy 500 insprutnings system är korkat, då det är beroende av batteri, och det systemet funkade väll... njae

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Jag har ju planer på att stoppa i en 4 takt men dom har ju insprut får jag mer då om ja skulle sätta dit en förgasare.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Nej knappast. Men sedan kan man inte blanda samma påstånde för olika förutsättningar.

Håller inte alls med om att insrutare skulle prestera sämmre. Kolla vad som används idag på nya skoter, mc , bilar. Finns någon enstaka fornlämning som använder förgasare alla andra har insprutning och det av en anledning. Man kan justera för utsläpp och få rätt mängd soppa vid rätt tillfälle.

Men det är det som är största problemet men att bygga om. Även om det skulla vara fysiskt möjligt att sätta dit en inspurutning från något annat eller bygga nytt. Så länge den inte har rätt inställninger för den motor den sitter på är den värdelös.

Tycker att du ska nöja dig med vad du har. Det är inte värt att trimma en 340... Kolla att allt fungerar i övrigt på skotern som lager variator och dyligt och du kan vinna eller förlora mer än du enkelt kan få ut extra ut motorn.

Låter väl som ganska stora planer att sätta in fyrtaktare...

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Nej knappast. Men sedan kan man inte blanda samma påstånde för olika förutsättningar.

Håller inte alls med om att insrutare skulle prestera sämmre. Kolla vad som används idag på nya skoter, mc , bilar. Finns någon enstaka fornlämning som använder förgasare alla andra har insprutning och det av en anledning. Man kan justera för utsläpp och få rätt mängd soppa vid rätt tillfälle.

Men det är det som är största problemet men att bygga om. Även om det skulla vara fysiskt möjligt att sätta dit en inspurutning från något annat eller bygga nytt. Så länge den inte har rätt inställninger för den motor den sitter på är den värdelös.

Tycker att du ska nöja dig med vad du har. Det är inte värt att trimma en 340... Kolla att allt fungerar i övrigt på skotern som lager variator och dyligt och du kan vinna eller förlora mer än du enkelt kan få ut extra ut motorn.

Låter väl som ganska stora planer att sätta in fyrtaktare...
japp men det gör jag då min original har skurit sitter och räknar en massa. Lite svårt att få tag i rätt storlek på motorn svårt att tro att en stående fyrtakt kommer in under huven. Utan att jag får kapa sönder den.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Läst genom tråden och får känslan av att du inte har kunskapen av att varken konvertera din motor till en insprutare eller börja montera en 4-takts motor i din Indy 340.

Jag skulle rekommendera att du lägger ner planera och kör med skotern som den är eller att du köper dig en annan skoter som redan har insprutning/4-takt eller vad du nu är ute efter. Blir nog billigare/driftsäkrare än att du skall börja snickra ihop nått själv utan kunskap eller lämna bort arbetet till någon verkstad.

/Jocke

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Läst genom tråden och får känslan av att du inte har kunskapen av att varken konvertera din motor till en insprutare eller börja montera en 4-takts motor i din Indy 340.

Jag skulle rekommendera att du lägger ner planera och kör med skotern som den är eller att du köper dig en annan skoter som redan har insprutning/4-takt eller vad du nu är ute efter. Blir nog billigare/driftsäkrare än att du skall börja snickra ihop nått själv utan kunskap eller lämna bort arbetet till någon verkstad.

/Jocke
försök hitta en 4 takt för 20lax mer betalar jag inte: Jag köpte en indy 340 för att det finns så otroligt mycket delar till dom det är som en volvo.

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Jamen vafa.. Alla trådar du har startat har handlat om att bygga om skotern med ALLT annat än indy 340 delar. Om du nu har en thight budget, så lägg för tusan inte spargrisen på att totalmodda härket, far ut och kör i stället! Spara pengar och köp en bättre skoter om ett par år. Du får inte tillbaka en krona av din moddning vid en eventuell försäljning. Ingen och jag menar verkligen ingen, letar aktivt efter en indy 340 med hemmasnickrad timbersled/pps boggie och en 4-takts briggs& statton motor från en åkgräsklippare..

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Jamen vafa.. Alla trådar du har startat har handlat om att bygga om skotern med ALLT annat än indy 340 delar. Om du nu har en thight budget, så lägg för tusan inte spargrisen på att totalmodda härket, far ut och kör i stället! Spara pengar och köp en bättre skoter om ett par år. Du får inte tillbaka en krona av din moddning vid en eventuell försäljning. Ingen och jag menar verkligen ingen, letar aktivt efter en indy 340 med hemmasnickrad timbersled/pps boggie och en 4-takts briggs& statton motor från en åkgräsklippare..
Men ja lever på att bygga det är kul. När jag var mindre älskade jagf att bygga om saker som mina cyklar jag haft och ja lever fortfarande på det. :D

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Om det är byggandes som är kul, varför inte bygga något annat? Varför en 4T? Börja med nått litet istället. Bygg en ny framvagn, eller det där boggiet. Skit i motorbytet.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
försök hitta en 4 takt för 20lax mer betalar jag inte: Jag köpte en indy 340 för att det finns så otroligt mycket delar till dom det är som en volvo.

Skulle tro att det kommer kosta kring 20 lax att sätta i en 4takts motor komplett med insprutning,styrboxar och allt som hör till i din Indy 340. Jag tycker du skall fixa din Indy 340 till fint original skick och sälja den för 10-15 lax sen tar du dina 20 lax plus dina 15 lax för Indyn och köper t.ex en Rx-1 03-04 för 35 lax.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag håller redan på med boggien just nu
Bygg klart den först. Bygger du på de sätt jag tror, så kommer inte boggiet klara av vikten av en 4t ändå. Då behöver du bygga en mkt bättre framvagn för att klara av det. När det är klart inser du att en indy aldrig kommer ha vettigt framvagn pga. bulkhead konsturktion.

Då bygger du ett nytt chassie på det, så du får på en modern a-arms framvagn. När det sedan är klart, så är du redo för 4t. Men då är du så jävla less på skruva, plus att du vuxit på dig några årsmodeller så då köper du nog heldre en 440 med nån sleden 600 eller 800 motor som resten av alla p16 på detta forum. så är ditt problem löst=)

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Bygg klart den först. Bygger du på de sätt jag tror, så kommer inte boggiet klara av vikten av en 4t ändå. Då behöver du bygga en mkt bättre framvagn för att klara av det. När det är klart inser du att en indy aldrig kommer ha vettigt framvagn pga. bulkhead konsturktion.

Då bygger du ett nytt chassie på det, så du får på en modern a-arms framvagn. När det sedan är klart, så är du redo för 4t. Men då är du så jävla less på skruva, plus att du vuxit på dig några årsmodeller så då köper du nog heldre en 440 med nån sleden 600 eller 800 motor som resten av alla p16 på detta forum. så är ditt problem löst=)
när det gäller att byta cc så är ja mest intreserad av iq eller dragon men det är vell ganska dyra maskiner?