Stå på skoter? Om man är 16 år

E

eMe181

Tjena, köper snart en skoter. Jag undrar om man kan skriva den på sig själv om man är 16 år?

Tacksam för svar..

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Nej, inte nu längre. Du får bara tillbaka dina papper isåfall och får göra om det med en förmyndare som medägare.

E

eMe181

Ska inte teckna någon försäkring, ska renovera den tills hösten :)

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
om du inte försäkrar den så kommer du åka på böter eller vad man ska säga har jag för mig när man gör ägarbytet

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
om du inte försäkrar den så kommer du åka på böter eller vad man ska säga har jag för mig när man gör ägarbytet
Inte om den är avställd, då går det fint att ha den oförsäkrad.
Fast, jag fick en skoter stulen ur garaget, så jag rekommenderar att man minst har en garageförsäkring...

E

eMe181

Precis, kommer ha den avställd.

Tror inte att den kommer bli stulen. Eftersom försäkring kostar mer än vad jag betalar för själva skotern.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Hursomhaver, du kan inte stå som ägare på skotern. Det tar bara onödigt lång tid och du kommer få tillbaka en massa papper...

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
"Barn kan inte ensamma stå som registrerade ägare till fordon som de inte har förarbevis eller körkort till. (Detta gäller inte släp som kan dras av fordon som den underårige har förarbevis eller körkort till.)"

Det har med andra ord inte med avställd eller inte att göra.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Men snöskoter kan man stå på om man är 16 år fyllda, alltså åldern föratt kunna få ta förarbevis på snöskoter.
Bil är det 18 år som gäller.

Du inte ska ha fordonet försäkrat, och ska renovera under sommaren?
Hur skall du göra till vintern då när du ska börja använda skoter ? Byta ägare till nån av föräldrarna?
Då blir det fler ägare på skotern, inte bra vid en eventuell försäljning. Dock kanske det är nån gammel skoter med redan 10 ägare, så då spelar det kanske ingen större roll.
Oavsett vad det är för skoter så får du räkna med ungefär dubbla priset på försäkringen om den står på dig istället för dina föräldrar.

Skriv skotern på en förälder om dom går med på det dvs.

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
Men snöskoter kan man stå på om man är 16 år fyllda, alltså åldern föratt kunna få ta förarbevis på snöskoter.
Bil är det 18 år som gäller.

Du inte ska ha fordonet försäkrat, och ska renovera under sommaren?
Hur skall du göra till vintern då när du ska börja använda skoter ? Byta ägare till nån av föräldrarna?
Då blir det fler ägare på skotern, inte bra vid en eventuell försäljning. Dock kanske det är nån gammel skoter med redan 10 ägare, så då spelar det kanske ingen större roll.
Oavsett vad det är för skoter så får du räkna med ungefär dubbla priset på försäkringen om den står på dig istället för dina föräldrar.

Skriv skotern på en förälder om dom går med på det dvs.
eller så försäkrar han den när de är dags att köra.. inga problem alls..
å sen ska man tänka på att ha bilar å sånt på andra kan resultera i mindre eller utebliven ersättning vid skada.

mvh

Neroxx

Välkänd medlem
27 feb 2011
176
0
6
söderhamn
du borde endå ha iaf en garageförsäkring som någon här ovan sa tex om det börjar brinna eller något och den följer med så får du inget tillbaka.

E

eMe181

Jadu, inget problem med försäkring och att betala det, men föräldrarna säger att jag ska eller brorsan ska stå på den. Han är 16, försäkring är inget problem...

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
Det verkar inte vara många som har Avställningsförsäkring (garageförsäkring) för snöskoter längre... och trafikförsäkrad måste den väl vara även om man bara håller på och fixar på den?

För bil är det ju ganska saftiga avgifter per dag som bilen är oförsäkrad.

Är det dyrare för någon yngre att ha försäkring verkligen är det någon som med säkerhet vet detta?
Det verkar inte fungera som med bilförsäkringar riktigt när det kommer till snöskoter. Iaf inte länsförsäkringar eller Dina försäkringar. Kollade runt lite och det är effekten som det går på och inte ägaren. (ja jag vet ju förstås inte hur det är med minderåriga).

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Det verkar inte vara många som har Avställningsförsäkring (garageförsäkring) för snöskoter längre... och trafikförsäkrad måste den väl vara även om man bara håller på och fixar på den?

För bil är det ju ganska saftiga avgifter per dag som bilen är oförsäkrad.

Är det dyrare för någon yngre att ha försäkring verkligen är det någon som med säkerhet vet detta?
Det verkar inte fungera som med bilförsäkringar riktigt när det kommer till snöskoter. Iaf inte länsförsäkringar eller Dina försäkringar. Kollade runt lite och det är effekten som det går på och inte ägaren. (ja jag vet ju förstås inte hur det är med minderåriga).
Min skoter och försäkring står på farsan, kostar ca 74kr/månad halvförsäkring(Trekronor)
Kollade vad det skulle kosta för mig(19 år i maj) om den stod registrerad på mig, halvförsäkring hos dina så skulle det kosta 122kr/månad.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Man behöver inte ha något försäkring överhuvudtaget om den är avställd.

Jag säger det en gång till för att undvika missförstånd:

Om skotern, bilen, mc:n eller whatever är avställd finns det inga krav på någon form av försäkring.
Däremot om den är påställd krävs minst trafikförsäkring.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
När det gäller ålder och försäkring går det en viktig gräns året du fyller 24 och premien sänks betydligt..! I mitt fall som 19-åring jämfört med far skiljer det 2-10 000:- på premien på Summiten. På sommarbilen skulle jag ha en premie på närmare 40 000.-

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
Min skoter och försäkring står på farsan, kostar ca 74kr/månad halvförsäkring(Trekronor)
Kollade vad det skulle kosta för mig(19 år i maj) om den stod registrerad på mig, halvförsäkring hos dina så skulle det kosta 122kr/månad.
Vet att när det kommer till bilförsäkringar så är det ju rätt stor skillnad.
Men mellan mig (26) och sambon (32) var det ingen skillnad på skoterförsäkring hos de tre bolag jag kollade hos. Men man kanske behöver vara äldre för att det ska börja göra skillnad. :)

Dock var det bara Dina som lät en försäkra skotern utan att man hade skoterförarbevis (eller något annat som fungerar på samma sätt, som körkort utfärdat före 2000).