Hopplöst att sortera snöskotermodeller på blocket.se - någon med kontakter?

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Jag under lång tid bekymrat mig över blockets mycket begränsade filterfunktion när det gäller snöskotrar.
Jämfört med bilar, där man kan sortera efter årsmodell, kaross,växellåda, drivmedel etc, så har snöskoter endast filter för pris.

Jag övertygad om att majoriteten av skoterköparna vet på ett ungefär om man är ute efter en Viking 2 eller en Rush, och därför skulle ett filter vara till nytta för många.

Har framfört mina synpunkter till blocket.se utan resultat.
Någon som har kontakter i bolaget och kan tala dem till rätta?

Last edited:

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
men om folk redan vet vad dom vill ha t.ex. en rush så skriver dom ju bara rush i sökfunktionen :p-

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Använd sökfunktionen då.

Tex (nu vill vi INTE ha rush eller viking): "Polaris yamaha EJ Rush EJ viking" och så väljer du prisspann mellan 20.000 och 80.000 kronor...

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
31
Älvhöjden
Har oxå funderat på att det vore sjukt bra med en sorteringsfunktion för skotrar. Det skulle räcka med sån som på skogs och lantbruksmaskiner, att man kan välja en speciell grupp, typ en med sport, en med arbets och en med touringskotrar!

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
saken är väl den att många itne riktigt vet om sin skoter går under crossover mountain eller sport, därför lätt att man missar en skoter kanske. men däremot borde det finnas så man kan välja yamaha,skidoo, ac, lynx polaris eller övriga

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
saken är väl den att många itne riktigt vet om sin skoter går under crossover mountain eller sport, därför lätt att man missar en skoter kanske. men däremot borde det finnas så man kan välja yamaha,skidoo, ac, lynx polaris eller övriga
Exakt, samt sortering efter årsmodell och miltal känns som grundkrav. Filter för "2-takt/4-takt" "Elstart/manuellstart" "Backväxel/Ej Backväxel" osv. är mer nice to have...

Emme&Hjul, jo jag vet att att man kan använda sökord men är man inte ute efter en specifik modell utan söker en skoter med viss ålder och specifika egenskaper så blir det svårare.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.297
1.117
113
Stora Blåsjön
Du får helt enkelt göra som alla andra att bli en blocketmissbrukare...
Kollar man skotrar varje timme så är det inte det minsta problem :)

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Jag är helt inne på trådskaparens linje. Om vi ponerar att jag är på jakt efter en touringmaskin mellan 15-25 000 kr så räcker det tyvärr inte att söka på ordet *touring* och sen välja prisintervall mellan 10-30 000kr. För då kommer jag missa alla som inte skrev ut ordet touring. Hade jag istället kunnat filtrera på back och elstart hade jag i princip uteslutande fått träff på touringmaskiner.

För mig är det märkligt hur man kan ha massvis av sökfilter på bilar, sen ingenting på snöskotrar

Dock är ju jag blocketmissbrukare:) så det är inget jätteproblem, men skall man nyttja deras SMS service så blir det drygt

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
skidoo ski-doo ski doo är ju också lagomt roligt att söka efter, satt också å skulle kolla efter v-max 4:eek:r, blir några olika varianter... vmax4, v max4, v max 4, v-max4.... Bara att ha uppdelat i dom vanligaste skulle räcka en bit.

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Tror inte Blocket kommer lägga in flera sökfilter.
Då mycket av Blockets storhet ligger i dess enkelhet.

Har aldrig själv upplevt något problem med att söka efter skotrar.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag är helt inne på trådskaparens linje. Om vi ponerar att jag är på jakt efter en touringmaskin mellan 15-25 000 kr så räcker det tyvärr inte att söka på ordet *touring* och sen välja prisintervall mellan 10-30 000kr. För då kommer jag missa alla som inte skrev ut ordet touring. Hade jag istället kunnat filtrera på back och elstart hade jag i princip uteslutande fått träff på touringmaskiner.

För mig är det märkligt hur man kan ha massvis av sökfilter på bilar, sen ingenting på snöskotrar

Dock är ju jag blocketmissbrukare:) så det är inget jätteproblem, men skall man nyttja deras SMS service så blir det drygt
Skriv "back elstart" i sökfältet så är det klart. Vad är problemet? De som säljer snöskotrar skriver ju i princip alltid ut om det finns back och elstart eftersom det är eftertraktade tillbehör. Då får man förstås ta de som skriver "ej back eller elstart", men det är en lätt sållning.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag under lång tid bekymrat mig över blockets mycket begränsade filterfunktion när det gäller snöskotrar.
Jämfört med bilar, där man kan sortera efter årsmodell, kaross,växellåda, drivmedel etc, så har snöskoter endast filter för pris.

Jag övertygad om att majoriteten av skoterköparna vet på ett ungefär om man är ute efter en Viking 2 eller en Rush, och därför skulle ett filter vara till nytta för många.

Har framfört mina synpunkter till blocket.se utan resultat.
Någon som har kontakter i bolaget och kan tala dem till rätta?
Håller helt med dig i ditt resonemang, funkar det på bilar så borde det ju gå att göra något liknande för snöskotrar.

Du får kanske söka jobb hos dom http://www2.blocket.se/support/form/0?id=12&ca=1_2

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Håller helt med dig i ditt resonemang, funkar det på bilar så borde det ju gå att göra något liknande för snöskotrar.

Du får kanske söka jobb hos dom http://www2.blocket.se/support/form/0?id=12&ca=1_2
Haha, ska väl inte behöva ta anställning för att de ska genomföra denna relativt simpla utveckling.

Men även om vissa användare uppenbarligen föredrar det nuvarande upplägget så kommer ju ev. filter aldrig att vara tvingande.
Vill man promt söka så går ju det! (även om söksträngen för tex. mätarställning blir lurig att få ihop)

Skojtertoken

Välkänd medlem
17 feb 2010
104
0
6
Kungsängen
Jag har inga större problem som "missbrukare" men innan man kommer in i det skulle det ju underlätta med, fläkt/vattenkylning, back/ej back, el-start/snöre, 2t/4t, även sport/arbets/crossover/mountain. för att lösa problemet med att man missar vissa modeller så kan man ha som checkbox där man fyller i allt man är intresserad av.

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Jag tror nog att blocket kan lägga till sökfält. Upplevde exakt samma problem när det gällde båtar för några år sedan, här vet man ju ganska fort om man är ute efter en segelbåt eller motorbåt så jag skrev detta till blocket, visst tog ett tag men sedan kom filtreringen och nu finns väl iaf 8 olika kategorier. Om många skriver till blocket så händer nog saker.

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Har tänkt samma sak just vad gäller skotrar, de går bara att söka på pris. Vill gärna ha årsmodell med samt kanske även växellåda.

swedetrail

Aktiv medlem
31 mar 2009
88
0
6
Sundsvall
Jo dom kan säkert lägga till fler sökbara fält men det är upp till säljaren att använda dom fälten, titta på bilannonser väldigt många som inte bryr sig om alla val som finns. Då faller hela idén och du behöver ändå gå igenom en massa annonser för att inte missa något bra.

Med tanke på hur många som bara säljer en ”Skoter” så kan man tänka sig att många skulle strunta i det:).

Men enklast är väl att skicka ett mail till dom, förmodligen har dom en funktion för att fånga upp önskemål och när tillräkligt många kommer in så inför dom det om det är genomförbart.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jag har hellre kategorier för touring, sport, mountain osv än kategorier för skidoo, polaris, arctic osv eftersom det oftast är en modell av skoter jag söker inte ett märke. Söker jag på mountain och får upp Summit, RMK, M8 osv så är ju alla mer eller mindre intressant för mig än om jag väljer skidoo och får upp grand touring, mxz 550f osv.
Problem med att folk inte vet var dom ska lägga skotern kommer ju givetvis finnas men så är det ju med bilar också. Många SUVar kan ju ligga under kombi t.ex.